„Tăticul” Romanului

0
 
Dan Ioan Cărpuşor, născut la data de 9 februarie 1956, în localitatea Băiţa-Nucet din judeţul Bihor, a absolvit Facultatea de Energetică din cadrul Universităţii Tehnice "Gheorghe Asachi"  Iaşi şi a ajuns primar al municipiului Roman în anul 2000, după al doilea tur de scrutin, fiind reales în anul 2004.
 
Din respect faţă de lege şi faţă de cei care l-au ales, Cărpuşor nu şi-a mai actualizat declaraţia de avere de pe site-ul primăriei pe care o conduce din mai 2005. Chiar şi aşa, se observă că primul mandat i-a priit, două din terenurile menţionate în declaraţie (trecute la categoria intravilan, situate la Durău şi Roman) fiind dobândite în 2004. Tot pe timpul primului mandat,  şi-a cumpărat un apartament în Bucureşti şi un spaţiu comercial în Roman.
 
Cărpuşor, adevăratul proprietar al Hotelului "Unirea" din Iaşi?
 
Cel mai interesant aspect din declaraţia lui Cărpuşor este cel referitor la plasamentele financiare, edilul şef al Romanului susţinând că, încă din 1996, l-a creditat pe omul de afaceri Lucian Grecu, pe baza unui contract, iar valoarea la zi (n.r. data declaraţiei – 6 mai 2005) a datoriei lui Grecu către Cărpuşor este de 180.000 de dolari.
 
Această menţiune din declaraţia de avere a primarului Romanului vine în sprijinul ideii – vehiculate nu de puţine ori – potrivit căreia adevăratul proprietar al Hotelului "Unirea" din Iaşi nu ar fi Lucian Grecu! Drept dovadă că "învârtelile" cu bani îi sunt "aproape de suflet", Cărpuşor precizează în aceeaşi declaraţie că, la rândul său, datorează o sumă de 1,3 miliarde ROL, pe care urmează să o returneze până în 2010 (creditorul este Adrian Cărpuşor, fratele său).
 
La capitolul venituri, Dan Ioan Cărpuşor a menţionat doar leafa de primar (248 milioane ROL), în timp ce despre soţia sa, Liudmila, susţine că a câştigat 162 milioane ROL, ca director general al "Loracom" SRL Roman. Luând în calcul aceste sume, chiar dacă ţinem cont că, înainte de a deveni primar, Cărpuşor a lucrat la "Electrica", nu prea rezultă cum a putut să economisească Cărpuşor 180.000 dolari ca să îi dea lui Grecu. Sau poate că i-a dat numai câteva mii şi diferenţa este reprezentată de dobânzi (camătă)!
 
În declaraţia de interese, la fel de "recentă", primarul Romanului a menţionat doar că este vicepreşedinte PSD, ca şi cum nu ar avea nici o legătură cu afacerile.
 
Soţia şi fratele conduc afacerile familiei
 
O dovadă a faptului că primarul Romanului este implicat în afaceri este faptul că la recenta inaugurare a unui centru comercial (numit mall!) – investiţie a soţiei şi a încă doi afacerişti locali -, cel care a dat relaţii presei a fost nimeni altul decât… Dan Ioan Cărpuşor.
 
Acesta a declarat pentru "Ziarul de Roman" că este vorba despre "prima investiţie din Roman realizată numai cu bani din bancă, pentru care s-a garantat cu afacerea. Planul de afaceri a fost cel care a contat cel mai mult, având peste 200 de pagini, iar banca a oferit toţi banii necesari. Investiţia s-a ridicat la circa 860.000 de euro. Le recomand tuturor romaşcanilor să facă afaceri pe banii băncilor, garantând cu afacerea şi să nu lase ca piaţa Romanului să fie ocupată de investitori străini".
 
Afacerile familiei Cărpuşor se derulează prin intermediul a două persoane – Liudmila (soţia primarului) şi Adrian (fratele). Conform datelor obţinute de la Oficiul Registrului Comerţului, Liudmila Cărpuşor (fostă Botoc, născută la data de 09.06.1958) este asociat la "Linrom Com", "Ancastel Prodcom", "Loracom", "Sephora", "L&L Invest", "Tera Center", în timp ce Adrian (născut la 12.05.1965) deţine părţi sociale la "Inter Amal" (unde este asociat cu un cetăţean iordanian), "Intermedical Ind", "Proiect Activ 2005", "Pro Games", "Marom", "Clan Com", "Lumro", "Casa de Schimb Valutar Atlantic Exchange" şi "Open Mind Entertainment".
 
Cea mai activă firmă din portofoliul familiel Cărpuşor este "Inter Amal" specializată în comercializarea băuturilor, care, în 2004, a reuşit un salt "superspectaculos", la o cifră de afaceri de peste 100 miliarde ROL, de la 34 miliarde ROL cu un an în urmă.
 
Dubios la această firmă este faptul că, aşa cum precizează site-ul propriu, "în Roman lucrează acum aproximativ 230 de angajaţi repartizaţi pe mai multe domenii de activitate…", în timp ce evidenţele Ministerului Finanţelor Publice susţin că numărul mediu de angajaţi în 2005 a fost de 13, iar în 2002-2004 de 6 persoane.
 
Peste 40.000 euro pentru "imunitate” în presa locală
 
Experienţa acumulată în cei aproape 7 ani de mandat l-au convins pe primarul Cărpuşor că este bine să ai o imagine bună în presă, chiar dacă aceasta… costă. Pentru anul în curs, Cărpuşor s-a gândit să împartă presei locale peste 40.000 euro, bani care, oficial, vor fi utilizaţi "pentru o informare rapidă şi cât mai corectă a cetăţenilor cu privire la activităţile desfăşurate în domeniul dezvoltării pe plan local, social şi cultural". Aceasta este motivaţia oficială care a stat la baza organizării unei licitaţii pentru achiziţia de servicii de publicitate media prin presa scrisă locală şi posturile TV.
 
"Impactul ce se urmăreşte a fi obţinut constă în creşterea gradului de informare a unor acţiuni desfăşurate la nivelul municipiului Roman, conştientizarea şi implicarea cetăţenilor în procesul de luare a deciziilor administrative şi în procesul de elaborare a actelor normative", se precizează în anunţul postat pe site-ul www.publicitatepublica.ro. Tot aici se menţionează faptul că data semnării contractului va fi 15.02.2007, deşi deschiderea ofertelor a fost programată mai devreme cu două săptămâni faţă de  această dată, mai exact pe 31 ianuarie 2007.
 
Oricum, pentru media nemţeană, câştigătorul a fost clar din momentul lansării procedurii, aplicându-se probabil aceeaşi reţetă "de succes" pe care a probat-o şi Consiliul Judeţean Neamţ la împărţirea banilor pentru felicitările de Sărbători.
 
Desigur, buna informare a cetăţenilor trebuie să constituie obiectivul oricărei primării, dar alocarea a peste 40.000 euro (sumă care nu este exclus să se majoreze cu până la 50%, în urma manevrelor de pe parcursul anului!) în cazul unei primării precum cea a Romanului reprezintă un "exces de zel" al primarului, care, de fapt, urmăreşte asigurarea unei "imunităţi" împotriva eventualelor atacuri ale presei locale.
 
Valoarea de 40.000 euro (aproximativ 136.000 RON) reprezintă dublul sumei alocate în bugetul anului 2006 pentru cheltuieli materiale în cadrul bibliotecii (65.000 RON), fiind mai mare şi decât suma alocată cheltuielilor materiale pentru creşe (100.000 RON). Aceeaşi sumă este de 2,5 ori mai mare decât veniturile din prestări servicii şi alte activităţi (55.000 RON) şi reprezintă echivalentul alocaţiei lunare pentru 5.440 copii.
 
Demn de remarcat este şi faptul că achiziţia organizată de primărie a impus ca oferta să fie completă (atât pentru presa scrisă, cât şi pentru TV) şi să vină din partea unei agenţii de publicitate, ceea ce sugerează că procedura a fost organizată "cu dedicaţie specială", pentru cine trebuia să o câştige…
 
Afacerile din ce în ce mai numeroase (şi mai "bănoase") ale familiei Cărpuşor, fondurile (din bugetul local) "direcţionate" cu generozitate de primar pentru o imagine pozitivă şi reacţiile ameninţătoare la adresa celor care nu scriu de bine demonstrează faptul că Romanul s-a "pricopsit" cu un "tătic" tare grijuliu… Dan Ioan Cărpuşor.
 
Suportul (direct sau indirect) venit pe filierele Sorin Ovidiu Vântu, Radu Timofte sau Ioan Chelaru nu face decât să îi alimenteze curajul şi perseverenţa în a "jongla" după bunul plac cu cel de-al doilea oraş al judeţului Neamţ, localitate care, după cum precizează şi site-ul oficial al primăriei, are o economie "under construction"…
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.