Europa strânge cureaua pe măsură ce se învaţă cu preţuri mai mari

 
Asemenea tuturor europenilor, ungurii au început să strângă cureaua în urma inflaţiei mari şi a temerilor privind puterea de cumpărare. Înainte de 1989, Ungaria era "cea mai fericită cazarmă" din blocul estic comunist, unde pacea socială era cumpărată folosind credit străin pentru a mulţumi înclinaţiile consumiste ale populaţiei.
 
Peste aproape 20 de ani, vechile obiceiuri mor greu. "În timp ce în Polonia şi România, consumatorii şi-au luat credite pentru a cumpăra apartamente la bloc, în Ungaria creditul este folosit pentru a stimula consumul", este de părere Eszter Gargyan, economist la Citibank.
 
În alte părţi, notează publicaţia britanică Financial Times, schimbările în comportamentul consumatorilor par mai pronunţate. Printre cele 15 state ale eurozonei, efectele corozive ale ratei inflaţiei sunt evidente, susţine Chris Williamson, economist şef la Markit.
 
În urma creşterii preţurilor, călătoriile, hotelurile şi restaurantele au avut serios de suferit. De asemenea, piaţa automobilelor a constatat o schimbare a preferinţei către modele de dimensiuni mai mici, consumatoare de mai puţină benzină: în timp ce vânzările de Mercedes s-a menţinut constante în prima jumătate a acestui an,cele de Smart-uri au crescut cu 30% în aceeaşi perioadă.
 
Tendinţa către vacanţe mai puţine, mai multe produse de fermă şi recurgerea mai frecventă la mijloacele de transport în comun, ba chiar şi abţinerea de la cumpărarea de cosmetice sau haine, sunt clare în Italia, precizează FT. Asociaţia retail-erilor Confcommercio a raportat o scădere cu 2,7% în cheltuielile consumatorilor, în luna mai. De altfel, ultimele şapte luni au arătat o scădere a consumului. Vânzările de maşini, motociclete şi bilete de avion au înregistrat o scădere cu 13,5%, cheltuielile legate de cultură şi divertisment, 4,8%, iar cele de haine, 2,3%.
 
Deşi italienii sunt de obicei lenţi atunci când vine vorba de schimbarea unor anumite trenduri, semnalele de alarmă se fac resimţite în societatea italiană. Fermele de unde clienţii vin să îşi ia fructele şi legumele au raportat că oamenii vin mai des însă cheltuie mai puţin iar folosirea transportului în comun a crescut cu 8% în ultimele două luni.
 
Şi Germania, unde consumatorii sunt faimoşi pentru zgârcenia lor de mai mult timp, dă semne că oamenii merg chiar mai departe cu economiile. Un exemplu este benzina, în condiţiile în care în luna mai a acestui an cererea de carburant a scăzut cu 17% faţă de aceeaşi lună, în urmă cu 8 ani. De altfel, din ce în ce mai mulţi consumatori preferă să meargă în străinătate pentru a face alimentarea cu benzină, unde preţurile sunt mai mici.
 
Pe măsură ce milioane de francezi se pregătesc pentru sezonul de vacanţă, un studiu indică faptul că 40% îşi folosesc maşinile proprii mai puţin decât în trecut, bazându-se pe alte mijloace de transport.
 
În Marea Britanie, unde guvernul a amânat la 16 iulie o creştere planificată la litrul de benzină cu 2 pence, pofta oamenilor de a face cumpărături a scăzut. Achiziţiile la magazine cum ar fi Marks&Spencer au de suferit, iar responsabilii de la supermarketul Adsa susţin că oamenii cheltuie mai puţin înainte de salariu, preferând să cumpere alimente mai ieftine, cum ar fi cartofii, în locul delicateselor de vară.
 
Şi spaniolii au început să economisească. Potrivit directorului Coca-Cola Spania, vânzările la băuturi nealcoolice în baruri, restaurante şi cafenele au scăzut cu 6% în Spania, în ultimele 12 luni.
 
"Oamenii ies mai puţin în oraş, prin urmare cumpără coca-cola de la supermarket şi o beau acasă", susţine Marcos de Quinto, responsabilul Coca-Cola.

26 Cititori

loading...
  • Share on Tumblr
Citeste si:  PM Tariceanu: Our ambition is to turn Romania into an excellence pole in the region

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *