ŢARA care s-a răsculat împotriva supermarket-urilor

0

– Opoziţia şi marile sindicate din India susţin o grevă a micilor comercianţi, îndreptată împotriva prezenţei companiilor străine în marea distribuţie.

Angajaţii din transporturi s-au solidarizat, iar mai multe artere foarte circulate au fost blocate ore în şir. În oraşele controlate de opoziţie şi în cele în care mişcările sindicale sunt puternice, mijloacele de transport public au rămas în depouri. Mai multe linii importante de cale ferată au fost de asemenea blocate.

Amplele proteste, care implică milioane de oameni, au început imediat după ce premierul indian Manmohan Singh a anunţat că intenţionează să permită marilor companii să pătrundă pe piaţa naţională, într-o măsura care, speră Guvernul, va revitaliza economia.

Guvernul indian a dorit această deschidere încă din luna decembrie 2011, dar a renunţat atunci la proiect tocmai din cauza presiunilor populaţiei.

 

„Aceşti giganţi dau buzna şi distrug ceea ce eu am construit de zeci de ani”

Goel, în vârstă de 61 de ani, a moştenit magazinul sau, „kirana”, din piaţa Bengali din Delhi (India), de la tatăl său în urmă cu 23 de ani şi acum le predă treptat-treptat afacerea fiilor săi. La fel ca alte kirana, este o afacere construită pe o reputaţie a siguranţei serviciilor, un renume câştigat de-a lungul mai multor generaţii.

Însă, mii de proprietari de kirana, la fel ca Goel, au hotărât să îşi închidă joi, 20 septembrie 2012, magazinele pentru a protesta împotriva deciziei guvernamentale care permite lanţurilor de supermarketuri străine, precum Wal Mart Stores Inc, să intre pe piaţa indiană, relatează Reuters.com.

Aceştia se tem că această mişcare ar putea duce la distrugerea magazinelor mici omniprezente, deţinute de familii, care ocupă un loc principal în viaţa de zi cu zi a indienilor şi oferă ţării cea mai mare densitate de magazine din lume.

“Dacă aceşti giganţi dau buzna şi distrug ceea ce eu am construit de zeci de ani, atunci eu şi familia mea va trebui să ne îndreptăm atenţia spre o altă afacere” spune Goel, care, după mult timp de gândire, a decis să îşi deschidă magazinul în ziua protestului deoarece nu îşi poate permite să aibă pierderi.

Aceste temeri sunt exploatate de opoziţia parlamentară, Partidul Bharatiya Janata (BJP), în ciuda faptului că şi acesta a dorit această reformă a comerţului atunci când s-a aflat la putere, în urmă cu aproximativ zece ani. Alegeri vor avea loc în curând şi mulţi, inclusiv Goel, privesc apelul la protest al BJB ca un şiretlic cinic de a intra în graţiile proprietarilor de kirana.

Potrivit Confederaţiei Comercianţilor din India, cu un număr de aproximativ de 50 de milioane de kirana şi peste 220 de milioane de persoane dependente de ele, proprietarii de magazine de familie reprezintă un segment electoral uriaş. India este considerată o naţiune de negustori.

Partidele politice au respins decizia guvernului şi au avertizat că magazinele străine mult mai bine organizate vor distruge magazinele kirana, lăsând în urmă milioane de şomeri.

Însă analiştii industriei şi proprietarii de magazine încearcă să îi convingă pe indieni că schimbarea este inevitabilă în sectorul de retail al Indiei, iar magazinele kirana vor supravieţui alături de supermarketuri.

 

Care este miza?

Impulsionat de o clasă de mijloc aflată în creştere, sectorul retail din India este estimat că va ajunge la o valoare de 1,3 trilioane de dolari până în 2020. Comerţul organizat, care acum reprezintă doar 5% din acest sector, are toate şansele să depăşească creşterea realizată de comerţul neorganizat, adică de kirana.

Estimările măriimii actuale a sectorului de retail variază. FICCI  a oferit o valoare de 500 de miliarde de dolari, însă datele guvernamentale oferă o estimare mai mică de aproximativ 350-370 milioane de dolari.

În timp ce Sushant Goel este încrezător că afacerea sa o să supravieţuiască intrării pe piaţa indiană a magazinelor străine, aşa cum a supravieţuit şi supermarketurilor naţionale, în urmă cu zece ani, alţi proprietari de kirana nu sunt la fel de încrezători.

“Străinii”, dintre care mulţi au deja activităţi comune cu parteneri indieni, nu vor veni prea curând. Noua politică a guvernului va impune condiţii dificile doritorilor. Retailerii străini vor putea să îşi implementeze afacerea doar în oraşe cu o populaţie mai mare de un milion de persoane şi doar în cele care doresc aceste supermarketuri. Retailerii trebuie să facă o investiţie de minim 100 de milioane de dolari şi trebuie să se aprovizioneze în proporţie de cel puţin 30% cu bunuri de la industriile locale, mai mici.

Însă, Confederaţia Comercianţilor din India, care reprezintă afacerile mici şi mijlocii din sectorul comerţului neorganizat, se teme că supermarketurile străine vor distruge concurenţa cu preţuri mai mici, iar “după ce vor elimina din calea lor magazinele de familie, vor controla şi vor domina comerţul şi vor dicta astfel preţurile”. “Dacă le permitem să aibă control total, atunci India se va afla captivă în mâinile companiilor multinaţionale”.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.