Cea mai mare decizie de afaceri din toate timpurile

Cea mai mare decizie de afaceri din toate timpurile

Care sunt deciziile cele mai neobişnuite şi care au zguduit puternic industriile diverselor ţări atunci când au fost adoptate de către directorii executivi?

Aceasta este povestea unei noi cărţi realizate de Verne Harnish, şi editorii de la Fortune, “Cele mai mari decizii de afaceri din toate timpurile”. Această carte relatează poveştile nespuse ale 18 dintre cele mai legendare, controversate şi de succes alegeri făcute vreodată, de la Henry Ford, care a dublat salariile muncitorilor săi în 1914 şi până la reangajarea lui Steve Jobs la Apple, prezintă Businessinsider.com.

Ce anume leagă aceste decizii şi ce pot învăţa oamenii de afaceri din ele?

  • Investeşte în angajaţi buni

Ideea că muncitorii sunt o investiţie, nu rotiţe interschimbabile reprezintă acum o lege universală. Ceea ce editorii cărţii au numit cea mai mare decizie a tuturor timpurilor a fost această descoperire aparent evidentă.

Exemplul lui Henry Ford, care a dublat salariile muncitorilor săi, a reprezentat “prima viziune din istorie în care angajaţii au fost priviţi ca o investiţie, nu doar ca pe o cheltuială ce trebuia minimalizată”. Harnish a spus că angajaţii “nu mai reprezentau acea marfă pe care o puteai folosi, apoi exploata şi în final o aruncai la gunoi”.

Citeste si:  hitchBOT, robotul care şi-a propus să vadă dacă poate avea încredere în oameni

O simplă mărire de salarii a schimbat complet istoria culturii corporative. Pare o idee simplă, însă aceasta era în contradicţie totală cu înţelepciunea convenţională din acea perioadă, aşa cum au tendinţa şi majoritatea deciziilor importante.

  • Nu permite niciodată unei crize să se irosească

“Una din cele mai des întâlnite teme era disperarea”, spunea Verne, “o senzaţie potrivit căreia simţeau că se află la capătul liniei”.

Apple s-a aflat într-o situaţie dificilă în 1996. O serie de directori executivi slabi şi decizii greşite au transformat compania într-o ţintă de preluare decât un lider de piaţă. Acest lucru a dus la reangajarea lui Steve Jobs, care a dus la transformarea companiei în cea mai valoroasă corporaţie din lume.

IBM se bâlbâia atât de tare la începutul anilor ’90 încât oamenii se aşteptau ca noul director executiv Lou Gerstner să dezmembreze compania. În schimb, acesta a adoptat “Operaţiunea Imbrăţişarea Ursului”, a reorientat complet compania în jurul consumatorului şi a ajutat la transformarea acesteia în una din cele mai valoroase afaceri din lume, din nou.

Citeste si:  Volkswagen doreşte să investească 1 miliard de euro în energii regenerabile

Atunci când lucrurile se află în cel mai rău punct, există o oportunitate de a genera şi implementa soluţii pe care oamenii le-ar refuza în mod normal imediat.

  • Acceptă o strategie contra-intuitivă

Jack Welch era înebunit după ideea de a face o investiţie majoră în Crotonville, universitatea corporativă GE, atunci când compania se afla pe punctul de a concedia peste 100.000 de oameni.

Însă, Welch credea cu adevărat în idee, aşa cum Verne a descris-o:

“Atunci când au calculat rentabilitatea investiţiei în această afacere, mi-a plăcut faptul că acesta a privit cifrele tipului de la Harvard care conducea Crotonville, şi s-a gândit pentru o secundă, a şters calculele acestuia şi a scris în loc cuvântul «infinit».”

Uneori, credinţa este la fel de importantă ca şi ideea în sine. GE nu ar fi astăzi ceea ce este, dacă Welch nu ar fi crezut că profitul de pe urma creării unor directori executivi incredibili era nelimitat, şi şi-a adaptat investiţia pentru a se potrivi cu convingerea sa.

Citeste si:  Constantin Niţă: Turismul nu se poate dezvolta dacă nu ai autostrăzi, aeroporturi, trenuri de mare viteză

Programul a avut un succes incredibil, 90% dintre cei 600 de manageri de top GE au fost promovaţi din interior, iar 26 de directori executivi de la companii importante cotate la bursă au fost creaţi de GE.

496 Cititori

loading...

Citeste si:

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *