Tehnologia afectează stilul de învăţare şi puterea de concentrare a elevilor

– În urma unor sondaje recente, oamenii de ştiinţă au demonstrat faptul că există o părere larg răspândită în rândul cadrelor didactice, potrivit căreia utilizarea constantă a tehnologiei digitale afectează atenţia elevilor şi abilitatea lor de a face faţă unor sarcini dificile, relatează NYTimes.com.

Oamenii de ştiinţă subliniază faptul că rezultatele analizei lor prezintă opiniile subiective ale cadrelor didactice  şi nu ar trebui percepute ca o dovadă definitivă a faptului că utilizarea pe scară largă a calculatoarelor, telefoanelor şi a jocurilor video afectează capacitatea de concentrare a elevilor.

Chiar şi aşa, cercetătorii care au realizat studiile, precum şi savanţii care au analizat impactul tehnologiei asupra comportamentului şi a creierului, spun că rezultatele sunt improtante deoarece profesorii sunt persoanele care observă zilnic atitudinea şi capacităţile elevilor.

Unul dintre studii a fost realizat de Proiectul Internet Pew, o divizie a centrului de cercetare Pew care se concentrează asupra analizelor realizate în ceea ce priveşte tehnologia. Celălalt a fost conceput de Media Common Sens, o organizaţie non-profit din San Francisco care oferă sfaturi părinţilor, referitoare la utilizarea tehnologiei de către copii.

Profesorii şi-au exprimat nemulţumirile, în numeroase interviuri spunând că trebuie să muncească mult mai mult pentru a capta şi a menţine atenţia elevilor. Hope Molina Porter, o profesoară de engleză dinCalifornia spune că la cursuri “trebuie să cânt un cântec şi să dansez pentru a le atrage atenţia”.

 

O generaţie care îşi pierde uşor atenţia şi concentrarea

Savanţii spun că nu au fost realizate studii pe termen lung care să identifice într-un mod concret dacă nivelul de atenţie a elevilor s-a deteriorat din cauza utilizării tehnologiei digitale şi mai ales cum s-a produs acest declin.

Însă, există dovezi indirecte potrivit cărora utilizarea constantă a tehnologiei poate afecta comportamentul, mai ales în cazul creierelor în curs de dezvoltare, din cauza stimulării puternice şi a modificărilor rapide în ceea ce priveşte atenţia.

Kristen Purcell, directorul asociat de cercetare de la Pew, conştientizează faptul că descoperirile pot fi privite dintr-o altă perspectivă, şi anume, că sistemul de educaţie trebuie să se adapteze, pentru a se potrivi cu modul de învăţare a elevilor, un aspect pe care unii profesori încearcă deja să îl implementeze în metoda lor de predare.

“Ceea ce noi etichetăm ca fiind «distragerea atenţiei» apare în concepţia unora drept incapacitate a adulţilor de a observa modul în care elevii procesează informaţiile”, spune Purcell. “Acest lucru nu înseamnă că “distragerea atenţiei” este bună, dar eticheta în sine este o prejudecată faţă de această generaţie.”

Sondajele au mai descoperit şi faptul că mulţi profesori consideră că tehnologia ar putea fi un instrument educaţional util. În sondajul Pew, care a fost realizat în colaborare cu organizaţia Proiectul National Writing, s-a identificat faptul că 75% din cei 2462 de profesori intervievaţi consideră că motoarele de căutare de pe Internet au un impact “în mare parte pozitiv” asupra abilităţilor de cercetare ale elevilor. Însă, aproape 90% dintre ei au spus că tehnologiile digitale crează “o generaţie a cărei atenţie este diminuată şi care îşi pierde concentrarea foarte uşor”.

 

Elevii experimentează o stimulare “supra-naturală”

Dintre cei 685 de profesori intervievaţi în cadrul proiectului Common Sense, 71% dintre aceştia consideră că tehnologia afectează durata atenţiei. Aproximativ 60% dintre cadrele didactice au spus că tehnologia inhibă capacitatea elevilor de a scrie şi de a comunica faţă în faţă, şi aproape 50% dintre profesori susţin că dispozitivele digitale lezează în mod grav  gândirea şi abilitatea copiilor de a-şi face temele.

Există o diferenţă foarte mică în modul în care profesorii tineri şi cei mai în vârstă percep impactul tehnologiei asupra sistemului educaţional.

Jim Steyer, de la Media Common Sense spune că părinţii trebuie să înţeleagă că “nivelul consumului de tehnologie de acasă poate afecta performanţele academice ale copilului”.

De asemenea, cadrele didactice descriu şi ceea ce ar putea fi numită “Problema Wikipedia”, în care elevii sunt obişnuiţi să obţină răspunsuri rapide prin câteva apăsări de taste. Cercetarea Pew a descoperit că 76% dintre profesori cred că elevii “au fost condiţionaţi de Internet să găsească răspunsuri rapide.”

Doctorul Dimitri Christakis, care studiază impactul tehnologiei asupra creierului şi care este directorul Centrului pentru Sănătatea, Comportamentului şi Dezvoltării Copiilor de la Spitalul de Copii Seattle, a subliniat ideea că opiniile profesorilor erau subiective, însă extrem de precise în ceea ce priveşte atenţia diminuată înregistrată în rândul elevilor.

Doctorul Christakis susţine că elevii saturaţi de tehnologia de divertisment experimentează o stimulare “supra-naturală”, pe care profesorii fie trebuie să o simuleze, fie trebuie să o accepte şi să încerce să ţină pasul cu ea.

Utilizarea în exces a tehnologiei “face realitatea să fie neinteresată”.

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.