Black Friday 2012: Cum va fi nebunia reducerilor, anul acesta?

– Black Friday (Vinerea Neagră) este ziua imediat următoare Thanksgiving Day din SUA (anul acesta Black Friday „pică” pe 23 noiembrie), şi marchează începutul oficial al sezonului de cumpărături de Crăciun. Iniţial asociată cu „nebunia” din trafic care urma sărbătoririi Thanksgiving Day şi care punea probleme oficialităţilor, în timp a fost transformată în cea mai aglomerată zi de cumpărături din SUA, o zi extrem de favorabilă cumpărăturilor cu discounturi generoase, obiceiul fiind preluat treptat şi în restul lumii.

 

Dacă timp de mai mulţi ani românii aşteptau Black Friday pentru a cumpăra online în special de pe siteurile din SUA şi Germania, în ultimii ani retailerii au preluat obiceiul şi anul acesta Black Friday este de aşteptat să doboare recordurile de cumpărături înregistrate în anii precedenţi.

Principalele produse vizate de Black Friday sunt electronicele, iar canalele de vânzare – cele online, deşi dormitul în faţa magazinelor de retail în aşteptarea orei de deschidere nu este ceva neobişnuit.

Este interesant de văzut ce strategie vor adopta anul acesta firmele participanţe la Black Friday. Unele dintre primele care au anunţat că vor avea reduceri sunt eMAG, Altex, Flanco, F64, DiscountVoucher.ro, Koyos, Evomag şi Domo.

Este interesant, deoarece criza financiară a modificat obiceiurile de consum în toată lumea, ceea ce a făcut ca discounturile din outleturile din Europa şi cele din zilele de reduceri să nu mai fie atât de mari ca în anii precedenţi.

Dacă europenii erau obişnuiţi să cumpere în special în timpul anului şi să facă doar o parte din cumpărături în perioada de reduceri, în ultimii ani au început să aştepte perioadele de reduceri pentru a face o achiziţie, ceea ce a pus presiune pe profitul firmelor. Mai mult, nemulţumirea faţă de est-europenii care cumpără masiv în aceste zile este în creştere, odată cu adâncirea crizei şi diminuarea veniturilor disponibile.

Anii trecuţi, odată cu creşterea interesului românilor pentru Black Friday, multe site-uri au întâmpinat dificultăţi pentru că erau construite pentru un număr mic de accesări, şi în consecinţă mulţi clienţi au fost nemulţumiţi pentru că nu puteau accesa siteurile. Este de aşteptat ca anul acesta să nu apară probleme similare, dar tot este bine să accesaţi din timp siteurile care vă interesează.

Pentru a nu cădea în tentaţia de a cumpăra produse de care nu avem nevoie (greu de cedat tentaţiei la reduceri de 60%) şi a beneficia totuşi de reduceri la produsele dorite, este de recomandat o listă cu produsele necesare, caracteristicile urmărite, diferenţele de calitate şi caracteristici, preţul anterior promoţiei, preţul dorit pe perioada Black Friday, pregătit cardul, stat pe net de la startul promoţiei, urmărit produsele de interes, mintea clară pentru o decizie rapidă şi acţionat imediat, pentru că stocurile sunt limitate şi se pot epuiza rapid.

Anul trecut, când răsărea soarele, deja cele mai dorite produse din magazinele online se epuizaseră, iar până seara nici unul din produsele din promoţie nu mai era în stoc.

Deşi în anii trecuţi preţurile a aproximativ 20% din produsele companiilor angajate în promoţie au fost reduse cu ocazia Black Friday, nu trebuie neglijată posibilitatea ca, din cauza crizei, anul acesta Black Friday să fie folosit mai mult ca un eveniment de marketing şi vizibilitate de firmă, respectiv gama de produse şi nivelul stocurilor să fie restrânsă, ceea ce face ca prezenţa pe net chiar la începutul promoţiei să fie importantă, la fel ca şi rapiditatea cumpărăturilor.

Oricum, Black Friday este o ocazie de vânzări care nu ar trebui neglijată de nici o companie, şi nu ar trebui neglijată nici de cine doreşte să-şi cumpere produsele dorite la un discount semnificativ. :)  Asta, doar dacă nu vreţi să aşteptaţi Cyber Monday, un eveniment de vânzări cu discounturi similare celor de Black Friday dar rezervat electronicelor, şi care urmează imediat după Black Friday.

Câteva recomandări de final pentru o Black Friday de succes:

  • Atenţie la site-urile de pe care faceţi cumpărăturile, precum şi de fiecare dată când sunteţi redirecţionaţi la o altă pagină;
  • Atenţie la reducerile reale (anumite reduceri sunt doar reveniri la preţurile practicate în urmă cu o săptămână de firma respectivă);
  • Nu cumpăraţi doar pentru că „este la reducere”, faceţi o listă cu ceea ce vă trebuie;
  • Fiţi atenţie la ofertele de cardurid e reduceri şi faceţi calculele;
  • Informaţi-vă în privinţa produselor dorite;
  • Verificaţi soldul de pe cardul de cumpărături şi funcţionarea lui, eventual ţineţi alături (dacă aveţi) carduri de la bănci diferite şi de la emitenţi diferiţi (Visa, Mastercard, pentru că unele site-uri ar putea accepta doar un tip de card);
  • Stabiliţi-vă un buget maxim;
  • Fiţi atenţi la perioada garanţiei (ar putea fi mai mică pentru produsele vândute de Black Friday);
  • Intraţi devreme pe siteurile dorite, pentru că s-ar putea bloca ulterior.

Ovidiu Bordeuţ

 

53 Cititori

  • Share on Tumblr

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inline
Inline