EUR
4,83 RON
(+0.41%)
USD
4,38 RON
(-0.83%)
GBP
5,42 RON
(-0.22%)
CHF
4,57 RON
(-0.23%)
BGN
2,47 RON
(+0.03%)
BYN
1,69 RON
(-0.2%)
CAD
3,09 RON
(+0.2%)
RSD
0,04 RON
(+0.23%)
AUD
2,69 RON
(-0.54%)
JPY
0,04 RON
(-0.86%)
CZK
0,18 RON
(-0.08%)
INR
0,06 RON
(-0.24%)

 

De ce va părăsi Renault România?

– Sunt arhicunoscute metodele de şantaj folosite de cei de a Renault în Europa şi ameninţările făcute cu delocalizarea activităţii fabricilor franceze în Europa de Est. Din păcate, acum a venit rândul lucrătorilor de la Dacia de a intra pe lista neagră a şefilor de la Renault. Cauza? Multiplicarea mişcărilor revendicative în uzina Dacia, parte integrantă a grupului Renault.

În subsidiar stau însă calcule economice dure care permit celor de la Renault să rămână lideri într-o industrie aflată într-un declin continuu: industria automobilistică. De aceea, protestele sindicaliştilor de la Mioveni nu fac decât să aducă argumente suplimentare pentru cei de la Renault de a delocaliza producţia la noua fabrică din Maroc.

Dănuţ Dudu

 

  • Tanger vs Mioveni

Ultimul episod din această luptă sindicală, demarat pe 21 martie şi încheiat pe 16 aprilie, a costat fabrica de la Mioveni nu mai puţin de 20 de milioane de euro prin blocarea fabricaţiei a 1.500 de maşini.

O eroare tactică a celor din conducerea Renault? Greu de făcut o apreciere în acest sens deoarece nu trebuie neglijat faptul că discutăm de o instituţie privată şi care, în consecinţă, este condusă după cum dictează interesele patronatului.

Cert este că răspunsul de moment al conducerii fabricii de la Mioveni a fost tranşant şi în conformitate cu practicile europene ale firmei: delocalizarea activităţii la fabrica recent deschisă în Maroc.

 Principala motivaţie invocată de conducerea de la Dacia era că un muncitor marocan se mulţumeşte cu un salariu de două ori mai mic decât cel al românilor, care sunt plătiţi, conform datelor avansate de patronat, în medie cu 800 euro/lună. Cifra care reprezintă, în opinia şefilor de la Dacia, de doi ori salariul mediu pe economie şi de şase ori valoarea celui minim. În replică, muncitorii au susţinut că, în realitate, salariile primite sunt de două ori mai mici.

Pentru a decela care din cele două tabere are dreptate am făcut apel la datele existente în raportul de activitate pentru 2012 prezentat în Adunarea Generală a Acţionarilor Renault, precum şi la datele existente în media româneasca referitoare la grila de salarizare a celor de la Dacia.

Cum acestea din urmă făceau referire la salariile plătite în 2011, am fost nevoiţi să facem ajustările corespunzătoare date de creşterea de 9,5% a fondului de salarii, obţinut în 2012 de sindicaliştii de la Dacia, dar şi de evoluţia cursului mediu al monedei naţionale în raport cu Euro.

De asemenea, am luat în calcul şi contribuţia medie de 33,1% datorată de angajator către statul român.

Din calculele făcute rezultă că, într-adevăr, atât un muncitor necalificat, cât şi unul calificat angajat al fabricii marocane costă cu aproximativ 54% mai puţin patronatul francez decât în România.

În acelaşi timp, un muncitor cu înaltă calificare din România este cu 12% mai prost plătit decât omonimul său din noua uzină de la Tanger.

În medie, luând în calcul întreaga grilă salarială, muncitorii români sunt cu aproape 15% mai bine plătiţi decât cei marocani. În ceea ce priveşte angajaţii spanioli ai grupului (ca să nu mai vorbim de cei francezi), termenii de comparaţie sunt net în defavoarea muncitorilor români, chiar dacă se ia în calcul şi majorarea salarială acceptată în cele de urmă de patronatul francez în urma negocierilor cu sindicaliştii români.

 

  •  Cât contează Dacia pentru Renault?

Pentru cei de la Renault achiziţionarea în 1998 a fabricii de la Mioveni s-a dovedit mai mult decât profitabilă. Dacia, cu modelul Sandero, este principalul generator de profit pentru companie. Analizând cifrele economice afişate de cei de la Renault, Dacia a reprezentat, până acum, punctul de lucru care permitea, datorită nivelului scăzut de salarizare şi delocalizării producţiei din Franţa în România, o marjă de profit de 10%.

Diferenţa între uzina de la Mioveni şi noua uzină deschisă anul trecut la Tanger ţine însă, dincolo de nivelul de salarizare, de capacitatea de producţie a celor două fabrici: cea marocană are o capacitate 400.000 de vehicule/an, în timp ce la Mioveni se pot produce cel mult 350.000 de autoturisme/an.

O diferenţă care poate însemna destul de mult în ergonomia economică a celor de la Renault. Conform datelor existente în raportul financiar pentru 2012, din cele 2.550.286 de maşini vândute în 2012, cele care poartă marca Dacia au fost 359.822 de vehicule, ceea ce înseamnă o pondere de aproximativ 14% din totalul vânzărilor de anul trecut al celor de la Renault.

O cotă ce poate părea mică în raport cu vânzările totale, dar care este extrem de importantă pentru cei de la Renault. Lansarea conceptului de maşina “low cost” în plină criză a însemnat salvarea grupului, iar succesul înregistrat în întreaga lume de mărcile Logan, Sandero sau Duster au adus în puşculiţa celor de la Renault suficienţi bani pentru a compensa scăderea generalizată a pieţei auto la nivel mondial.

Se poate spune că marca Dacia a fost cea care a salvat în 2012 grupul Renault dintr-o situaţie dificilă apărută pe fondul unei scăderi sensibile a pieţei auto. Dacă ar fi să ne referim strict la primul trimestru al lui 2013, scăderea globală a fost de 10,2% ceea ce înseamnă a 18-a lună consecutivă de scădere a numărului de înmatriculări.

La nivelul Uniunii Europene, în timp ce concurentul direct al grupului Renault, cei de la Peugeot SA, înregistra pentru 2012 un recul de 15,3%, Renault era salvat de performanţa mărcii Dacia (care din totalul maşinilor Renault înmatriculate în primul trimestru al anului şi-a adjudecat o cotă de +20,2%, devansând astfel mărci de prestigiu cum ar fi Fiat, Mercedes sau Kia).

Citește și
3 Comentarii
  1. vasilexu spune

    E absolut normal, cresterea diferitelor taxe ale ue sa alunge multinationalele producatoare catre alte zari cu taxe mai putin impovaratoare iar miscarile din ultimii ani din Nordul Africii au fost dedicate in primul rand resurselor si in al doilea rand ca o evitare a costurilor cu uniunea si pt. a rezista cat de cat Chinei…

  2. ion pe creanga spune

    sa se duca unde vor sant liberi sa mearga unde vor

  3. san spune

    pe creanga ai ramas ioane

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata