Nu neglijaţi somnul! Poate duce la depresie şi dependenţe de alcool sau droguri

Credeţi că sunteţi bine doar dormind 5, 6 ore pe noapte? Ei bine, vă număraţi printre milioanele de persoane care dorm prea puţin. Ştiaţi că dacă nu dormiţi suficient vă îngrăşaţi mai repede? Că visele vă ajută să învăţaţi mai uşor? Sau că insomniile sunt semne ale depresiei?

 Somnul este o stare de care unii spun că s-ar lipsi bucuroşi. Ei consideră că există multe lucruri mai bune de făcut decât să „piardă” şase ore zilnic „inconştienţi”. E vorba de o treime din viaţă – consideră astfel de persoane – pe care ai putea-o folosi ca să câştigi mai multi bani, să te bucuri de familie sau să înveţi cât mai multe.

Interesant este însă faptul că, fără somn suficient, n-ai mai putea nici să înveţi, nici să faci faţă muncii de la serviciu, nici să te bucuri de viaţă. Somnul este unul dintre cele mai misterioase funcţii ale organismului nostru, iar cercetătorii se străduiesc de zeci de ani să-i studieze cauzele si efectele.

 

  •  În primul rând, de ce simţim nevoia să dormim?

Dacă am avea nevoie de somn doar ca sa contracarăm starea de oboseală, nu ar fi suficientă o odihnă activă, şezând sau întinzându-ne pe pat, însă cu mintea trează? Evident, răspunsul se află chiar în întrebare: creierul are şi el nevoie de odihnă, la fel ca şi restul trupului.

 Ultimele cercetările au descoperit că majoritatea oamenilor au nevoie de şapte, opt ore de somn pentru a funcţiona la nivelul optim, faţă de şase ore cum se credea până acum.

Persoanele care dorm, însă, insuficient noapte de noapte îşi pot compromite sănătatea şi chiar pot să-şi scurteze viaţa. De-a lungul vieţii, începând de la cele mai fragede vârste până la bătrâneţe, efectele somnului insuficient pot afecta în mod semnificativ memoria, învăţarea, creativitatea, productivitatea, stabilitatea emoţională şi sănătatea fizică.

Conform specialiştilor care studiază somnul, de la University of Pittsburgh School of Medicine and Western Psychiatric Institute and Clinic, printre sistemele corpului care sunt afectate în mod negativ de somnul insuficient se numără inima, plămânii, rinichii, apetitul, metabolismul şi controlul greutăţii, funcţionarea sistemului imunitar şi rezistenţa la afecţiuni, sensibilitatea la durere, timpul de reacţie, starea de spirit şi funcţionarea creierului.

Citeste si:  Numărul bolnavilor de Parkinson s-ar putea dubla până în anul 2030

 

  •  Riscul depresiei şi al bolilor dependenţei

Somnul sărăcăcios este totodată un factor de risc pentru depresie şi dependenţa de droguri şi alcool, mai ales ales în rândul persoanelor ce suferă de tulburare de stres post-traumatic (PTSD), explică Anne Germain, profesor de psihiatrie la Universitatea Pittsburgh. Persoanele afectate de tulburarea de stres post-traumatic tind să-şi retrăiască traumele atunci când încearcă să doarmă, lucru ce le menţine creierul într-o stare alertă.

Dr. Germain studiază ce se întâmplă în creierul veteranilor de război în timp ce aceştia dorm. El speră ca acest lucru să conducă la conceperea unor tratamente mai eficiente pentru ei şi pentru persoanele ce suferă de un nivel mai mic al stresului, dar care duce la dereglarea somnului în timpul nopţii.

Persoanele în vârstă sunt cele mai vulnerabile. Timothy H. Monk, care conduce Human Chronobiology Research Program din cadrul Western Psychiatric Institute and Clinic, coordonează un studiu ce se întinde de-a lungul a cinci ani şi care studiază ritmul circadian, calitatea somnului, reacţia la stres, funcţionarea cerebrală şi genetică la persoanele în vârstă. Semnalul circadian nu mai este la fel de puternic pe măsură ce oamenii înaintează în vârstă”, a spus el.

El găseşte că multe persoane în vârstă obţin beneficii importante în urma unui tratament standard pentru insomnie, ce include măsuri precum respectarea unui program regulat de somn, evitarea cofeinei şi a aţipelilor spre finalul zilei şi reducerea distragerilor provocate de surse de lumină, zgomot sau de animalele de companie.

  •  Riscul creşterii în greutate

Câteva alte studii au demonstrat legătura dintre somnul insuficient şi creşterea în greutate. Persoanele care nu dorm suficient au mai mult timp să mănânce şi bea, astfel ele prezintă o schimbare importantă faţă de persoanele care beneficiază de o cantitate normală de somn: nivelul hormonului leptină, ce transmite creierului mesajul de saţietate, este mai scăzut, iar nivelul hormonului ghrelină, care stimulează apetitul, este mai ridicat.

Citeste si:  Alianţă din interes: Rusia şi NATO se pregătesc de summitul de la Lisabona

În plus, metabolismul se încetineşte atunci când ritmul circadian şi somnul sunt dereglate. Dacă această încetinire nu este contracarată prin creşterea activităţii fizice şi prin reducerea caloriilor consumate, ea poate duce la creşterea în greutate într-un an.

 

  • Riscul de cancer

 Riscul de cancer poate fi mai mare în rândul persoanelor care nu beneficiază de somn suficient. Un studiu japonez efectuat pe 24.000 de femei cu vârste cuprinse între 40 şi 79 de ani a arătat că femeile care dormeau mai puţin de 6 ore pe noapte prezentau un risc mai mare de a dezvolta cancer mamar.

Riscul crescut ar putea fi rezultatul unei secreţii reduse a hormonului somnului, melatonina. Un alt studiu efectuat de Eva S. Schernhammer de la Harvard Medical School a identificat o legătură între nivelul scăzut al melatoninei şi un risc crescut de a suferi de cancer la sân.

 

  • Riscul dereglărilor hormonale

Copiii sunt şi ei afectaţi dacă nu dorm suficient. Ei pot suferi dereglări hormonale. Hormonul de creştere este eliberat în corp în timpul somnului adânc. Acesta nu stimulează doar creşterea în rândul copiilor, ci creşte totodată şi masa musculară şi repară celulele deteriorate atât la copii, cât şi la adulţi.

Dr. Vatsal G. Thakkar, un psihiatru de la Universitatea New York, a descris recent mai multe dovezi care sugerează că mulţi copii ce nu au parte de suficient somn sunt diagnosticaţi eronat ca suferind de ADHD (deficit de atenţie şi hiperactivitate).

 

  • Riscul de a răci des

În timpul somnului, corpul nostru produce citokine, hormoni celulari care ajută la combaterea infecţiilor. Din acest motiv, persoanele care nu dorm suficient ar putea fi mai predispuse la infecţii precum răceala şi gripa. Într-un studiu efectuat pe 153 de persoane sănătoase, Sheldon Cohen şi colegii săi de la Carnegie Mellon University au descoperit că persoanele care dormeau mai puţin de 7 ore pe noapte erau de 3 ori mai predispuse să dezvolte simptome ale răcelii atunci când erau expuse la un virus al răcelii, decât persoanele care dormeau cel puţin opt ore.

Citeste si:  Destrămarea Uniunii Sovietice - "o gravă şi tragică eroare a secolului XX", crede Lukaşenko

Cu un somn insuficient, gândirea ni se încetineşte, concentrarea devine mai dificilă şi este mai probabil să luăm decizii proaste şi să ne asumăm riscuri exagerate.

Aşadar, data viitoare când vizitaţi doctorul de familie, spuneţi-i cât de mult şi cât de bine dormiţi. Fiţi cinstiţi: durata de somn şi calitatea somnului poate fi la fel de importantă precum nivelul tensiunii arteriale sau al colesterolului din sânge.

 Un somn linistit depinde de factorii de mediu:

    –   Încearcă să faci întuneric în cameră dacă vrei să te odihneşti bine. S-a demonstrat că responsabilă cu starea de somn este o substanţă numită melatonină, secretată de glanda epifiză – situată în creier – în condiţiile în care în mediul înconjurător este întuneric. Dacă afară este lumină, secreţia de melatonină este inhibată;

    –   E foarte importantă liniştea. Unii obişnuiesc să adoarmă cu muzică. De fapt, aceasta este doar o metodă de a se izola fonic de zgomotele de afară;

 

    –   Pentru spate ai nevoie de o saltea dreaptă, elastică şi de o pernă ceva mai tare. În schimb, cearceaful şi pătura vor fi moi – confortul contează!

 

    –   Aerisit şi curat – un duş cald înainte de culcare, lenjeria curată şi aerul proaspăt sunt factori cheie pentru un somn linişitit.

Traducere: Ecaterina Pop

173 Cititori

loading...
  • Share on Tumblr

1 comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *