Inteligenţa emoţională, factor decisiv în prevenirea bolilor

Medicina tradiţională acceptă în prezent ideea că cel puţin 75% din boli sunt psihosomatice, adică boala fizică este determinată de o cauză emoţională sau mentală. Somatic înseamnă ceea ce ţine de fizic, de corp, iar psycho ceea ce ţine de suflet.

Atunci când apare boala, ea apare pentru a ne transmite că este timpul să ne schimbăm o modalitate de a gândi sau o convingere interioară profund dăunătoare. Gândurile predominant bolnăvicioase se vor exprima mai devreme sau mai târziu într-un corp bolnăvicios. Oamenii care trăiesc mereu cu teama de boală se îmbolnăvesc cel mai uşor.

Bolile pot fi prevenite şi vindecate prin vindecarea propriilor tipare emoţionale şi mentale de care marea majoritate a oamenilor nu sunt însă conştienţi. Printr-o analiză constantă şi introspecţie a propriei persoane, a emoţiilor şi gândurilor predominante, se pot obţine rezultate uimitoare în prevenirea şi vindecarea bolilor. Sunt mii de cazuri de bolnavi care s-au vindecat de boli incurabile prin reorientarea în sens pozitiv a propriei gândiri şi implicit a propriei vieţi.

În anul 1983 Howard Gardner a introdus conceptul de: ”Inteligenţe Multiple”. El argumenta că nu există doar un singur tip de inteligenţă precum cea masurată prin teste şi dezvoltată în cadrul şcolar clasic, ci multiple tipuri de inteligenţe. Gardner a identificat şi două abilităţi personale: auto-conştientizarea stărilor interioare şi interactivitatea socială eficientă.

Citeste si:  BM: 5 din cei 6 indicatori ai Indicelui de Guvernare Globală pentru România, în creştere în 2013 faţă de 2012

Termenul de „inteligenţă emoţională” a fost folosit pentru prima data într-un articol din anul 1990 de către psihologii Peter Salovey şi John Mayer. Cu toate că acest termen este relativ nou, ca şi componente ale conceptului de inteligenţă emoţională regăsim în arhicunoscuta afirmaţie a lui Socrate „Cunoaşte-te pe tine însuţi” sau în Biblie, „Nu fă altuia ce ţie nu-ţi place” şi „Iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi”. Aceste afirmaţii înţelepte ce datează de mii de ani sunt considerate în prezent de către psihologi şi psihoterapeuţi ca fiind elemente de Inteligenţă Emoţională.

Inteligenţa emoţională este capacitatea de a recunoaşte sentimentele proprii şi ale altora, precum şi posibilitatea de a le controla. De multe ori ne este dificil să definim ce simţim, în termeni de supărare, teamă sau orice alt sentiment, sau altădată rcunoaştem sentimentul pe care îl trăim dar nu-l putem controla. Tocmai de aceea inteligenţa emoţională este foarte folositoare în acest sens, deoarece ne ajută să fim mai echilibraţi şi să învăţăm să dobândim starea de bună-dispoziţie.

 

  • Aplicarea inteligenţei emoţionale

A învăţa să ne dominăm emoţiile ne face mai conştienţi de noi înşine şi de capacitatea noastră de a ne simţi bine şi fericiţi. Putem folosi inteligenţa emoţională pentru a ne îmbunătăţi oricând situaţia în care ne aflăm. Aceasta nu presupune un proces complicat sau foarte dificil, ci implică o bună cunoaştere a propriei persoane, a reacţiilor noastre în diferite situaţii (care de cele mai multe ori se repetă ciclic), a atitudinilor fundamentale faţă de viaţă şi evenimentele sale.

Citeste si:  5 modalităţi de a-i face pe cei din jur să-ţi asculte fiecare cuvânt

Există câteva paşi care puşi în aplicare în mod constant ne pot ajuta să ne dezvoltăm inteligenţa emoţională:

1.  Fii conştient de emoţiile tale: un prim nivel de inteligenţă emoţională constă în a învăţa să ne recunoaştem sentimentele şi emoţiile, precum şi a avea capacitatea de a le evalua în funcţie de circumstanţele şi sentimentele din trecut.

2. Învaţă să controlezi emoţiile: Este vorba de abilitatea de a controla impulsurile emoţionale şi de a le orienta şi a le adapta la un obiectiv determinat.

3. Automotivarea: Unul din principiile dezvoltării inteligenţei emoţionale este a învăţa să ne amplificăm entuziasmul în legătură cu sarcinile noastre obişnuite pentru a le realiza astfel în cel mai bun mod posibil, evitând astfel impulsurile negative date de neîncrederea în sine, pasivitate şi lipsa de motivaţie interioară.

4. Empatia: Ne permite să recunoaştem şi să interpretăm emoţiile celorlalţi. Dacă acordăm atenţie gesturilor, privirilor, tonurilor vocii, este uşor să recunoaştem sentimentele celuilalt.

 

  • Învaţă controlul emoţiilor

Trebuie să recunoaştem că nu putem învăţa de pe o zi pe alta cum să ne controlăm emoţiile sau să devenim experţi în materie de inteligenţă emoţională, dar merită să ne propunem să facem aceasta pentru că o facem pentru binele şi sănătatea noastră. Putem începe cu paşi mici, aplicând exerciţii simple care ne vor face tot mai conştienţi vizavi de emoţiile noastre.

Citeste si:  Theodor Paleologu: Nu am mania şefiei, doresc recuperarea unui electorat care a votat Alianţa D.A. (interviu)

Primul pas este introspecţia şi autoconştienţa, a învăţa să ne identificăm propriile sentimente. Este importăm să ne luăm timp (este recomandat chiar să ţinem un jurnal unde să ne notăm) şi să reflectăm asupra următoarelor aspecte:

Să examinăm cu atenţie cum realizăm evaluările proprii asupra altor persoane;

– Modul în care intrăm în contact cu emoţiile noastre profunde;

– În ce mod ne identificăm şi ne interpretăm propriile intenţii;

Identificarea relaţiei dintre acţiunile noastre şi sentimentele proprii referitoare la acestea.

114 Cititori

loading...
  • Share on Tumblr

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *