Bătaie de joc!

0
  • La un an şi jumătate de la precedenta modificare, Ministerul Finanţelor Publice schimbă procedura de tipărire şi de distribuire a formularelor cu regim special
  • Deşi formularele securizate nu au suferit nici o modificare, preţul lor s-a dublat într-un an şi jumătate
  • Comparativ cu situaţia din iunie 2002, preţurile formularelor cu regim special sînt de 4-5 ori mai mari ¤ 2/3 din banii încasaţi din vînzarea acestor "hîrtii" ajung la stat
  • Introducerea noului sistem demonstrează că Ministerul condus de Mihai Nicolae Tănăsescu tratează agentul economic ca pe un potenţial infractor
 
 
La sfîrşitul anului 2002, Ministerul Finanţelor Publice a introdus noile formulare cu regim special (chitanţiere, facturiere etc.), cu scopul declarat de a stopa traficul cu documente falsificate de acest gen. Un adevărat haos s-a înregistrat la trecerea dintre ani, mare parte din vină revenind companiei "Imprimeria Naţională", care nu a estimat corect necesarul de formulare, astfel că agenţii economici au fost nevoiţi să stea zile în şir la cozi pentru a intra în posesia formularelor securizate.
 
Cu ocazia acestei modificări, s-a înregistrat şi o majorare substanţială a preţurilor, astfel că un chitanţier care în iunie 2002 avea preţul de vînzare de 20.100 lei a juns să "valoreze" 62.500 lei, în timp ce preţul unui facturier A5 a urcat de la 34.215 lei la 94.500 lei, creşteri valabile şi în cazul celorlalte tipuri de formulare.
 
Recent, "hîrtiile" fără de care agenţii economici nu îşi pot desfăşura activitatea în legalitate au fost scumpite din nou, noile preţuri la principalele "produse" fiind următoarele: facturier A4 – 298.000 lei, facturier A5 – 165.000 lei, aviz de însoţire A4 – 298.000 lei, aviz de însoţire A5 – 165.000 lei; chitanţier – 149.000 lei, monetar – 149.000 lei. Demn de menţionat este faptul că majorarea de peste două ori a preţurilor comparativ cu ianuarie 2003 s-a produs fără ca formularele să sufere vreo modificare.
 
2/3 din bani ajung la stat
 
După cum ne-au declarat surse din sistem, distribuitorilor de formulare cu regim special le revine un comision de 12,5%, la fel ca şi Finanţelor locale, aplicat la preţul cu care "Imprimeria Naţională" transmite în teritoriu aceste documente. Luînd în calcul cheltuielile cu hîrtia (importată) şi tiparul, rezultă că statului (incluzînd aici şi "Imprimeria Naţioanlă") îi revin aproximativ două treimi din sumele încasate din vînzarea formularelor cu regim special. Ministerul Finanţelor Publice nu a catadicsit să răspundă solicitării noastre de a explica modul în care sînt "împărţiţe" sumele încasate din vînzarea formularelor.
 
La ora actuală, la nivelul judeţului Iaşi se vînd formulare cu regim special în valoare de aproximativ 3 miliarde lei/lună, sumă din care statul "(sus)trage" aproximativ 2 miliarde lei. Şi aceste două miliarde lei provin numai dintr-un judeţ, şi numai într-o lună.
 
Noile preţuri (maximale) sînt stabilite în euro
 
Introducerea, de la 1 iulie 2004, a formularelor personalizate implică un efort suplimentar din partea agenţilor economici. Chiar dacă preţurile nu vor mai fi impuse de "Imprimeria Naţională", Ministerul de Finanţe a stabilit, prin Ordinul nr.1.849 din 22.12.2003, preţuri maximale, numai că acestea se aplică doar pentru comenzile într-o anumită cantitate şi în cazul imprimării "clasice" a datelor de identificare pentru utilizator (denumirea, numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, codul unic de înregistrare, atributul fiscal, sediul social, contul bancar, capitalul social).
 
Aceste preţuri sînt stabilite în euro. Comparînd aceste preţuri cu cele actuale, se observă faptul că "Imprimeria Naţională" a decis "să tragă un ultim tun" agenţilor economici, preţurile în vigoare (la formulare nepersonalizate) fiind mai mari decît cele maximale care vor intra în vigoare după 1 iulie 2004!
 
Astfel, preţurile maximale la principalele formulare vor fi următoarele (valori fără TVA):
¤ Aviz de însoţire a mărfii A4 – 5,5 euro/bloc (comandă 10 buc);
¤ Aviz de însoţire a mărfii A5 – 3 euro/bloc (comandă 10 buc);
¤ Chitanţier – 3 euro/carnet (comandă 15 buc);
¤ Facturier A4 – 5,5 euro/bloc (comandă 10 buc);
¤ Facturier A5 – 3 euro/bloc (comandă 10 buc);
¤ Facturier A6 – 2,75 euro/bloc (comandă 10 buc);
¤ Notă de plată numerar ospătar A6 – 2,75 euro/carnet (comandă 15 buc)
¤ Notă de plată virament ospătar A6 – 2,75 euro/carnet (comandă 15 buc)
¤ Notă de plată numerar hotel A6 – 2,5 euro/carnet (comandă 15 buc)
¤ Notă de plată virament hitel A6 – 2,75 euro/carnet (comandă 15 buc)
¤ Borderou de încasări-vînzări A4 – 4 euro/bloc (comandă 15 buc)
¤ Monetar A6 – 2,5 euro/carnet (comandă 15 bucăţi)
 
Demn de menţionat este faptul că formularele tipizate cu regim special, comune pe economie, executate fără personalizarea datelor emitentului prin pretipărire, achiziţionate până la data de 1 iulie 2004 de utilizatorii finali, persoane fizice şi juridice, rămîn valabile pînă la data de 31 decembrie 2004.
 
Agentul economic este perceput ca un potenţial infractor
 
Conform site-ului oficial al Companiei "Imprimeria Naţională", utilizatorii formularelor vor adresa comenzi ferme unităţilor tipografice abilitate, care vor asigura tipărirea şi distribuţia formularelor, excluzîndu-se orice verigă intermediară. Pentru achiziţia formularelor se va depune o comandă fermă, o împuternicire a persoanei care depune comanda, o copie a actului de identitate cu semnătura acestei persoane şi o copie a codului unic de înregistrare şi a certificatului de înmatriculare.
 
De asemenea, vor fi prezentate şi originalele codului unic de înregistrare şi a certificatului de înmatriculare. Centrele de prelure a comenzilor sînt dotare cu camere video, astfel încît să poată fi filmate persoanele care reprezintă agentul economic ce solicită formularele. Înregistrările trebuie păstrate timp de un an, iar efortul financiar pentru echiparea corespunzătoare a unui astfel de centru se ridică la aproximativ 8.000 euro. Solicitarea unui număr impresionant de acte şi filmarea solicitanţilor dovedeşte că Ministerul de Finanţe percepe operatorul economic ca fiind un potenţial infractor, atitudine care a ajuns să nu mai mire pe nimeni, deşi este anormală.
 
În plus, faptul că "Imprimeria Naţională" a majorat de peste două ori preţul formularelor fără a aduce modificări acestor "hîrtii" dovedeşte, încă o dată, că statul român se străduieşte "să ia şi pielea" de pe agentul economic, chiar dacă la nivel declarativ susţine că urmăreşte să reducă fiscalitatea.¤ Un succes al Companiei "Imprimeria Naţională"!
 
În comunicatul de presă nr.16 din 27 martie 2003 al Companiei "Imprimeria Naţională" se precizează: "Activitatea de securizare desfăşurată de Compania Naţională «Imprimeria Naţionala» – S.A. a avut un succes deosebit, cantitatea de formulare vîndută în perioada ianuarie – martie 2003 fiind de peste 6 ori mai mare decît cantitatea medie lunară din perioada 2000-2001. De asemenea, nu s-au înregistrat cazuri de formulare contrafăcute".
 
Ţinînd cont de acest comunicat, apare întrebarea: "În cazul unui succes asemănător, noul sistem va fi valabil tot un an şi jumătate sau mai puţin?". Conform "tradiţiei", dacă nici acest "experiment" nu va da rezultatele dorite, Ministerul de Finanţe va încerca altceva. Că doar o face pe timpul şi pe banii agenţilor economici…
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.