Consiliul Concurenţei tolerează „tariful unic” practicat de taximetriştii din Iaşi

0
 
De aproximativ doi ani, între firmele de taxi din Iaşi există o înţelegere – poate nescrisă, dar recunoscută public la un moment dat – prin care toate taxiurile practică acelaşi tarif. Pînă în urmă cu cîteva luni existau două tarife: 6.490 lei/km în cazul maşinilor mici ("Matiz", "Tico") sau mai puţin "atractive" ("Dacia") şi 6.990 pentru cele mai spaţioase ("Cielo", în principal). Acum toate autoturismele, de la toate firmele, percep 7.990 lei/km, 7.990 lei pentru pornire şi 79.900 lei – ora de staţionare.
 
Modul în care s-a ajuns la această "uniformitate" vine în contradicţie cu Legea Concurenţei, care, la art.5, precizează: "Sînt interzise orice înţelegeri exprese sau tacite între agenţii economici sau asociaţii de agenţi economici, orice decizii de asociere sau practici concertate între aceştia, care au ca obiect sau pot avea ca efect restrîngerea, impiedicarea sau denaturarea concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia, în special cele care urmăresc:
 
a) fixarea concentrată, în mod direct sau indirect a preţurilor de vînzare sau de cumparare, a tarifelor, rabaturilor, adaosurilor, precum şi a oricăror alte condiţii comerciale inechitabile…". Consiliul Concurenţei, instituţia care ar fi trebuit să ia măsuri împotriva "dictaturii taximetriştilor" de la Iaşi, tolerează înţelegerea între firmele ieşene, "îndăduinţă" ciudată ţinînd cont de faptul că în alte ocazii asemănătoare a reacţionat cu promptitudine.
 
Astfel, la începutul lunii mai a anului trecut, Consiliul Concurenţei a avertizat firmele de taxi din Bucureşti că "stabilirea unui tarif minim pentru serviciile de taximetrie încalcă prevederile articolului 5 din Legea Concurenţei 21/1996. Articolul 4 din aceeaşi lege prevede că preţurile produselor şi tarifele serviciilor şi lucrărilor se stabilesc în mod liber prin concurenţă, pe baza cererii şi ofertei".
 
Dacă, la Bucureşti, Consiliul Concurenţei a stopat stabilirea unui preţ minim (situaţie care permitea tarife diferite, între 6.000 şi 9.000 lei/km la acea vreme), în cazul Iaşului nu s-a luat nici o măsură, aici fiind stabilit un tarif unic, nu unul minim!
 
Şi în cazul municipiului Oradea s-a intervenit într-o situaţie asemănătoare. Întrucît Consiliul Local Oradea stabilise un preţ unic (6.500 lei/km şi 6.500 lei – pornirea), Ministerul Finanţelor Publice a trimis o notă prin care avertiza asupra faptului că decizia consilierilor a fost emisă în contradicţie cu prevederile legale. Aceasta se întîmpla în mai 2002.
 
La Iaşi, firmele de taxi "îşi fac de cap" de doi ani, stabilind un tarif unic care oricînd poate fi ridicat din nou, după cum au precizat reprezentaţi ai acestor societăţi, motivînd că respectarea prevederilor Legii taximetriei implică cheltuieli importante pentru posesorii/utilizatorii autoturismelor "scoase la stradă".
 
Legea Concurenţei, la art.56, precizează că încălcarea art.5 "se sancţionează cu amendă de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru agenţii economici cu o cifră de afaceri de peste 2.500.000.000 lei, cu o amenda în suma de pînă la 10% din cifra de afaceri". Dar, realitatea de la Iaşi demonstrează că a avut dreptate cine a spus că legea este "o barieră peste care sar căţeii, pe sub care trec dulăii şi la care rag viţeii"!
 
Încă 6 luni pentru dotarea taxiurilor cu aparate de marcat
 
Guvernul a prelungit cu şase luni termenul pînă la care toţi operatorii de transport în regim de taxi şi taximetriştii independenţi sînt obligaţi să utilizeze aparatele de marcat electronice fiscale. Printr-o ordonanţă de urgenţă adoptată de Guvern, data limită a fost prelungită de la 30 iunie la 31 decembrie 2004.
 
Camera Naţională a Taximetriştilor a solicitat decalarea termenului, deoarece agenţii economici autorizaţi pentru distribuirea şi utilizarea acestor echipamente nu pot acoperi necesarul de aparate de marcat electronice fiscale pînă la 30 iunie 2004. Prin aceeaşi ordonanţă de urgenţă, Executivul a prelungit cu trei luni perioada pînă la care firmele au dreptul să utilizeze vechile consumabile, aflate în stoc, destinate aparatelor de marcat electronice fiscale. Termenul respectiv a fost prelungit de la 1 iunie 2004 la 31 august 2004.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.