Pînă în „ţara zeilor”, te mănîncă „sfinţii” turismului românesc

 
Grecia a devenit în ultimii ani o destinaţie preferată de turiştii români. Peisajele încîntătoare, dar mai ales costurile reduse reprezintă "magnetul" care  îi atrage pe cei dornici de cîteva zile de odihnă. Din păcate, calitatea serviciilor prestate de agenţiile de turism care oferă sejururi în ţara lui Homer este sub nivelul aşteptărilor. O scurtă trecere în revistă a traseului parcurs de un grup de turişti demonstrează interesul şi respectul pe care îl manifestă unele agenţii faţă de clienţi.
 
 
 
Punctualitate tipic românească
 
Plecarea din Bucureşti. Cînd? Se ştia doar ziua, urmînd ca ora să fie comunicată turiştilor în ajunul plecării. Anormal, dar care e problema? Doar turiştii au dat banii. Oricum, nu poţi renunţa pentru că pierzi banii. De asigurarea "storno" nu a pomenit mai nimeni. Cine ştie – bine. Cine nu – şi mai bine pentru agenţii.
 
Se anunţă şi ora plecării – 14. Din faţa restaurantului "Cina", loc care are şansa să devină a doua gară a Capitalei şi un veritabil "punct de atracţie" pentru cerşetori şi hoţi. Se face 14:20. Nici urmă de autocar. Telefon la agenţie. Tipa de la capătul firului este deranjată, că doar o întîrziere de 20 de minute (peste sfertul academic de bun simţ) nu e un capăt de ţară.
 
Vin şi autocarele. Îmbulzeală, neclarităţi. O mulţime de turişti, mai multe firme organizatoare, mai multe autocare. Două autocare supraetajate. Au şi două mese "la parter", cu scaune faţă în faţă. Aceste opt locuri ar trebui să fie utilizate de turişti pentru servirea mesei. Teoretic. Practic, agenţia a vîndut şi aceste locuri. Confortul şi siguranţa clienţilor pe timpul transportului contează mai puţin sau deloc!
 
Este ora 15:30. Apare şi autocarul nostru. Nu e etajat. O individă plinuţă (se poate spune şi mai rău), care susţine că o cheamă Valentina, se declară însoţitor de grup. Strigă "catalogul" şi îndrumă fiecare turist spre locul lui, repartiţia fiind făcută în ordinea înscrierilor. Ultimii înscrişi observă că scaunele lor (din ultimul rînd) nu se rabatează. În oferta agenţiilor se bate multă monedă pe tema scaunelor confortabile (autocare de clasă, chipurile).
 
Neobrăzarea de la marginea Bucureştiului
 
Pleacă autocarul. La marginea Bucureştiului, se opreşte. Şi stă, şi stă… De ce? Valentina şi şoferii au oprit la un chioşc să îşi facă aprovizionarea pentru drum, să fumeze o ţigară, să mai stea de vorbă. Turiştii? Stau ca fraierii în autocar. Plecăm şi din Bucureşti. Însoţitoarea de grup (ghid e prea mult spus) citeşte nişte date despre traseu, destinaţie şi cam atît. Grijulie, ne recomandă să ne "înarmăm" cu multă răbdare, căci drumul va fi lung şi obositor. Ştie ea ce ştie…
 
Ajungem la Giurgiu. Surpriză. Unii turişti nu au vouchere. De ce? Agenţiile au uitat să le dea aceste acte. Noroc că s-a ajuns în vamă înainte de încheierea programului la firmele de turism şi s-au putut trimite voucherele prin fax. Altfel, turistul trebuie să dovedească faptul că are bani pentru a se descurca şapte zile în Grecia. Dacă nu, rămîne la Giurgiu.  
 
Paralia Katerini, "bascularea" pe dreapta!
 
Am plecat din România. Urmează vama bulgărească de intrare, apoi cea de ieşire. Şi cea de intrare în Grecia. Cozi foarte mari. Ore de aşteptare. Şi normal… autocarele din Bucureşti au plecat în aproximativ acelaşi timp deşi orele anunţate de plecare erau diferite.
Pe drum, autocarul a mai oprit pe la o benzinărie, la o crîşmă bulgărească unde se primeau orice fel de bani (inclusiv lei româneşti, vechi sau noi). Am ajuns şi la Paralia Katerini.
 
Aici izbucneşte scandalul. Cîteva turiste (una dintre acestea soţia unui director de la Protecţia Consumatorilor!) reclamă faptul că agenţia din Bucureşti le-a asigurat că vila în care vor fi cazate se află în centrul staţiunii, nu la periferia acesteia (după cum se dovedise la faţa locului). Nervi de partea turistelor, sictir total la Valentina. Turiştii erau de la vreo trei agenţii, ea nu se ştie de unde era…
 
A urmat "bascularea" călătorilor, li s-a arătat unde sînt vilele/hotelurile şi… "concediu plăcut"! Dacă se ivea vreo problemă pe timpul sejurului, exista o agenţie grecească (deservită şi de personal de origine română) la care se putea apela.
 
Agenţie grecească, personal şi obiceiuri… româneşti!
 
Agenţia care a luat în grijă o mare parte din turiştii români se numeşte "Sirios Travel", aceasta organizînd excursii opţionale în timpul sejurului: Meteora (25 euro/persoană), Insula Skyathos (35 euro/persoană), Muntele Olimp (15 euro/persoană), Atena (35 euro/persoană), Waterland (30 euro/persoană), Salonic (15 euro/persoană). Prezentările din pliante, la fel ca şi fotografiile impresionante postate pe panourile agenţiei, sînt suficiente pentru a te convinge să accepţi oferta, fără a-ţi pune problema dacă aceste excursii îşi merită sau nu banii.
 
De altfel, e un risc pe care ţi-l asumi pornind de la ideea că, dacă tot ai ajuns în Grecia, nu merită pentru nimic în lume să ratezi vizitarea acestor obiective turistice. La final, rămîi şi cu un gust amar… Pe cît de frumoase şi impresionante sînt locurile vizitate, pe atît de proastă este organizarea. În unele cazuri, turiştii sînt "debarcaţi" din autocar, stabilindu-se o oră şi un punct de întîlnire, după care li se "acordă" posibilitatea de a vizita obiectivele turistice ale oraşului de unii singuri, făcînd apel la simţul propriu de orientare…
 
Remarcabilă la aceste excursii este ţinuta şoferilor autocarelor – greci. Sînt prezentaţi de fiecare dată de către ghid cu "domnul conducător auto" plus numele mic. Deşi se merge pe autostradă (Atena – Slonic), nu apasă pedala de acceleraţie la refuz. Doar este o excursie, nu raliu. Apreciază punctualitatea.
 
În ceea ce priveşte persoanele care îndeplinesc calitatea de ghid, acestea sînt de multe ori sătule de traseu (stau în Grecia din aprilie), iar itinerarul pare a fi stabilit şi în funcţie de preferinţele/interesele lor. Astfel se poate observa cu surprindere că staţionările la diverse taverne sînt mai lungi decît la unele obiective turistice! De ce? Poate că există o înţelegere între patronii localurilor şi organizatorii excursiilor. Oricum, la aceste taverne nu am văzut ca însoţitoarele de grup să plătească, deşi consumă…
 
Un mare inconvenient la excursiile opţionale este aglomeraţia. Foarte mulţi turişti din diverse ţări doresc să viziteze obiectivele turistice cele mai cunoscute, de aceea apare îmbulzeala, care, dublată de o lipsă de educaţie înregistrată la numeroşi turişti (nu neaparat români), creează disconfort pentru mare parte dintre cei veniţi să viziteze locurile respective. Cînd eşti călcat în picioare şi înghiontit din stînga şi din dreapta, nu-ţi mai arde să admiri peisajul…
 
În ceea ce priveşte croazierea pe Marea Egee către Insula Skyatos, aceasta poate candida cu mari şanse de reuşită la titlul de "cea mai mare păcăleală". Asta pentru că "Sirios Travel" (dar şi alte firme care organizează această croazieră) înghesuie pe vaporaşe (destul de vechi) mult mai mulţi turişti decît permite capacitatea acestora. Astfel, dacă "Apollo" ar fi trebuit să ia la bord 100-120 de turişti, "Sirios" a înghesuit peste 200. Că doar locuri erau destule. Pe jos, pe punte…
 
Cînd sînt şi de mai multe naţionalităţi, este şi mai "interesant". Poţi afla că cehii sau slovacii sînt cu mult mai nesimţiţi decît românii, dar desigur asta nu este o consolare pentru cei 35 de euro plătiţi. Iar de mult lăudata insulă, cu plaje aurii şi bogate plantaţii de pin, care se spune că ar fi aparţinut prinţesei Diana, nu ajungi să te bucuri decît cel mult o oră. Sau nici atît, dacă iei în calcul faptul că debarcarea (respectiv, îmbarcarea) celor peste 200 de turişti durează mai bine de jumătate de oră.
 
Interesant este şi faptul că "Sirios Travel" nu eliberează nici un document (bon, chitanţă) care să ateste că ai plătit banii respectivi. Cînd plăteşti, primeşti un voucher, pe care îl restitui cînd pleci în excursie. Surprinzător, pentru că în rest, la orice magazinaş, primeşti bon fiscal chiar dacă iei numai o pîine.
 
Calităţi de ghid: blondă, fără şapte ani de-acasă
 
Cu excursii opţionale, cu vreme bună, cu o puzderie de români în staţiune, trece sejurul. Şi trebuie să te întorci acasă. În ziua respectivă, hotelul trebuie eliberat la ora 10. Autocarul vine… cînd poate! Al nostru a venit la ora 20. Iar şoferii ne-au anunţat că trebuie să se odihnească, motiv pentru care plecarea a fost programată pentru ora 24.
 
Am avut "norocul" de a cunoşte şi o altă însoţitoare de grup. Blondă şi fără cei şapte ani de acasă. Se numeşte Olivia Luca şi susţinea că este angajată a Agenţiei "Corali", dar că a fost trimisă să preia grupul de turişti de către firma "Romantic Travel", cea care, deşi nu încheiase nici un contract cu vreun turist din acel autocar, asigura transportul! Surprinzător era faptul că pe autocarul de întoarcere era inscripţionată sigla "EuroLines România" şi, tot cu litere de-o şchioapă, erau trecute datele unei alte firme – SC "Autotrans Călători Filaret" SA.
 
O "adunătură" de agenţii astfel încît responsabilitatea să poată fi pasată "dintr-o curte în alta"…Rezultatul? Nimeni nu poate fi tras la răspundere… nici măcar însoţitoarea de grup, cea care a profitat de ocazie, punîndu-şi în valoare întreaga doză de nesimţire. Spectacolul se anunţă promiţător de la primele cuvinte rostite: "Ia adunaţi-vă aici!". Blonda în rolul principal – ghidul care munceşte zi şi noapte, inclusiv sîmbăta şi duminica. Turiştii în rolul secundar – o "gloată" care trebuie dusă în ţară.
 
Însoţitoarea ne îndeamnă să urcăm în autocar, fără a fi strigaţi în ordinea listei. Pornim pe drumul de întoarcere, circul abia începe… După ce fiecare a ocupat locul pe care "l-a apucat", nemulţumirea unora a determinat "schimbarea modificării". Dovedind un pronunţat simţ al dreptăţii, blonda Olivia ridică toţi pasagerii în picioare, cu bagaje cu tot, şi cere ca fiecare turist se ocupe locul avut la venire. Practic imposibil, deoarece la întoarcere erau cîteva persoane în plus, care nu au făcut parte din grupul iniţial.
 
Spiritele s-au încins, drept pentru care blonda de la "Corali"… "şi-a pus mîinile în fund", şi-a trîntit fizicul (destul de "generos") pe două scaune şi a lăsat turiştii să se descurce. A tratat cu sictir atenţionările unor persoane privind "buna ei creştere" şi a dovedit că nu este în stare să gestioneze o situaţie tensionată. Am rămas cu impresia că fără ea ar fi fost mult mai bine. Şoferii au reuşit să demonstreze că sintagma "domnul conducător auto" este valabilă doar pentru greci. Ei au fost… nişte şoferi!
 
Se poate şi mai rău
 
Turiştii din grupul nostru au achiziţionat biletele de la agenţii precum "Best Comtur", "Ella" sau "Accent". Cîţiva dintre ei, care au "digerat" destul de greu atitudinea şi comportamentul însoţitoarei de grup, erau hotărîţi să reclame serviciile proaste prestate de agenţiile respective. S-au interesat mai întîi ce şanse de reuşită ar putea avea un asemenea demers. Doamna cu soţul director la "Protecţia Consumatorilor" le răspunde că sînt depuse numeroase reclamaţii la adresa agenţiilor de turism. Cele mai multe "se pierd" pentru că fiecare agenţie are un "tătic". Trăim în România, poate aţi uitat!
 
La cîteva zile după revenirea în ţară, posturile de televiziune au prezentat păţaniile unui grup de turişti plecat în Grecia care a avut parte de numeroase defecţiuni la autocar, astfel încît au ajuns la Paralia Katerini cu o zi mai tîrziu. La întoarcere, iarăşi defecţiuni, iarăşi nervi, înlocuirea autocarului, întîrziere şi ore în şir petrecute pe marginea drumului, cu bagajele în braţe.
 
Reprezentanta agenţiei (al cărei nume nu a fost precizat – mare păcat!) a declarat pentru un post de televiziune că "aşa ghinion nu am avut niciodată". Această reprezentantă se numea Mariana Ionescu. Persoana de la "Best Comtur" care s-a ocupat de sejurul nostru se numea… Mariana Ionescu. O fi doar o coincidenţă!
Loading...
loading...
Citește și
Loading...
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.