Începe distribuirea carnetelor de muncă

0
Angajatorii ieşeni, dar probabil şi cei din alte judeţe, îşi pot procura de acum carnete de muncă, după o pauză de aproximativ un an, Direcţia pentru Dialog, Familie şi Solidaritate Socială (DAFSS) reluînd distribuirea acestor documente, într-o ordine aleatorie.
„Primul venit va fi primul servit. Agenţilor economici care ne-au cerut mai mult de două sute de exemplare, le vom satisface necesităţile în tranşe, de cîte două sute, cum este cazul societăţii comerciale «Fortus», care are nevoie de 600 de carnete de muncă. Vor primi toate documentele, dar în trei tranşe”, ne-a declarat doamna Mirela Feraru, directorul executiv al DAFSS Iaşi.
Alături de „Fortus”, şi Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi s-a înscris pe lista de procurare a acestor documente într-un număr mare, de aproximativ 300 exemplare. Conducerea DAFSS recunoaşte faptul că sistemul de distribuire este greoi, deoarece carnetele de muncă pot fi luate de la Bucureşti doar o dată pe săptămînă, şi atunci într-un număr insuficient pentru solicitările existente în acest sens. Instituţia a făcut cerere pentru cel puţin 15.000 de acte de acest gen, urmînd ca cifra să fie modificată pe viitor, dacă e cazul.
Deocamdată, la Iaşi au venit doar o mie de exemplare, urmînd ca în fiecare săptămînă reprezentanţii instituţiei să se deplaseze în capitală pentru a mai aduce alte astfel de acte necesare reflectării activităţii salariaţilor.
Problema carnetelor de muncă a apărut în vara anului trecut, cînd Noul Cod al Muncii stipula faptul că aceste acte nu mai sînt valabile. Parlamentarii au revenit însă asupra deciziei şi au prelungit funcţionarea sistemului vechi de înregistrare a angajaţilor pînă în 2007, cînd va fi înlocuit de Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor. Principalele prevederi ale Legii 541 din 2003, care modifică Legea 53 din acelaşi an, includeau următoarele dispoziţii:
¤ vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2006 se probează cu carnetul de muncă;
¤ după data de 1 ianuarie 2007, data abrogării Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncă, vechimea în muncă stabilită pînă la data de 31 decembrie 2006 se reconstituie, la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, de către instanţa judecătorească competentă să soluţioneze conflictele de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existenţa raporturilor de muncă;
¤ angajatorii care păstrează şi completează carnetele de muncă le vor elibera titularilor în mod eşalonat, pînă la data de 30 iunie 2007, pe bază de proces-verbal individual de predare-primire;n Inspectoratele teritoriale de muncă care deţin carnetele de muncă ale salariaţilor le vor elibera pînă la data de 30 iunie 2007, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei.
Dezavantajul creat în urma „experienţelor” efectuate prin aceste modificări şi reveniri legislative constă în faptul că, pînă la data de 31 decembrie 2006, angajatorii sînt obligaţi la o dublă înregistrare a datelor privind salariaţii, în cărţile de muncă şi în Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.