Iaşul, reprezentantul României în domeniul industriilor creative

0
 
În timp ce industria grea a Iaşului este pusă pe butuci şi vândută pe post de lighene pentru a scoate cu ţârâita banii necesari plăţilor salariale, mai toţi oamenii de afaceri străini ne sfătuiesc să utilizăm mai mult potenţialul uman, cultural şi turistic al oraşului, întrucât aici sunt reunite principalele resurse care au puterea reală de a dezvolta Capitala Moldovei.
 
Ideea de „Oraş Creativ“ s-a născut din dorinţa de a explora acest potenţial, de a pune creativitatea să lucreze pentru creşterea şi dezvoltarea oraşului.
 
Industriile Creative constituie un concept care acoperă diverse domenii precum design-ul, pictura, artele vizuale, web-ul şi noile tehnologii de comunicare, publicitatea, teatrul, filmul, muzica, radio/TV, arhitectura, regenerarea urbană. Sunt acele sectoare ale creaţiei şi dezvoltării tehnologice care generează profit atât pentru cei care pun pe picioare astfel de afaceri, cât şi pentru întreaga comunitate.
 
Dincolo de pulsul pe care fiecare afacere bine gândită îl poate da unui oraş, în industriile creative putem vorbi despre o anumită forţă de propulsare specifică oricărui element nou, atipic, ingenios. Privite din această perspectivă, cultura şi creaţia se pot transforma din consumatori de venituri de la buget în motor al dezvoltării regionale şi naţionale.

Industriile creative, şansa de dezvoltare a Iaşului

Asemenea Marii Britanii din anii ’90, Iaşul are la îndemână şansa de a urma o strategie de dezvoltare bazată pe aşa-numitele industrii creative. Conceptul este lansat şi pus în practică în special prin contribuţia fostului ministru britanic al culturii, domnul Chris Smith, şi pune accent pe spiritul antreprenorial generat de creativitate.

 
„Proprietatatea intelectuală şi efectul economic generat de investiţiile din sectorul serviciilor bazate pe creativitate şi comunicare sunt două elemente de bază ale acestei industrii. De foarte multe ori, oamenii asociază ideea de economie cu cea de producţie tradiţională, bazată pe agricultură, comerţ şi industrie, însă şi ceea ce produce omul cu mintea lui este la fel de valoros”, afirmă doamna Ecaterina Petreanu, manager al Centrului „British Council” Iaşi. Pentru a demonstra eficienţa acestui tip de business, trebuie menţionat faptul că industriile creative din Londra au adus o contribuţie de 7,9% la produsul intern brut, în anul 2000, ocupând al doilea loc după sectorul financiar-bancar.
 
Nu întâmplător, doamna Petreanu a atras atenţia asupra acestei şanse de a aduce plus valoare comunităţii, dar şi antreprenoriatului ieşean, încă de acum doi ani, prin componenta Industrii Creative a Forumului Marea Britanie – Europa de Sud-Est. Acest forum reprezintă o iniţiativă care urmăreşte crearea de alianţe între noua generaţie de lideri din Marea Britanie şi ţările sud-est europene. Forumul cuprinde trei mari direcţii de activitate, ce se derulează în paralel: „Politica mai aproape de oameni”, „Tineri în acţiune” şi „Industrii Creative”.
 
„Lansată în octombrie 2004, componenta «Industrii Creative» a Forumului are în vedere dezvoltarea unor modalităţi novatoare prin care cultura poate ajuta la regenerarea şi responsabilizarea comunităţilor şi la micşorarea tensiunilor dintre acestea. Ne-am bucurat enorm că Iaşul a fost desemnat oraşul creativ care să reprezinte România, în calitate de partener în reţeaua Sud-Est Europeană. Toate echipele prezente, din Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Iaşi, au avut exemple foarte bune din domeniu, astfel încât decizia desemnării reprezentantului nu a fost una uşoară”, ne-a dezvăluit doamna Ecaterina Petreanu.
 
Celelalte „oraşe creative” din reţeaua Sud-Est Europeană, desemnate în cadrul conferinţei interregionale „British Council“, desfăşurate anul acesta la Plovdiv, în luna martie, au fost Tirana (Albania), Tuzla (Bosnia), Plovdiv (Bulgaria), Split (Croaţia), Pristina (Kosovo), Skopje (Macedonia), Novi Sad (Serbia) şi Podgoriţa (Muntenegru) şi Wales (Marea Britanie).

Ghidul Industriilor Creative din Iaşi

Printr-un proiect adiacent, conceput pentru a sprijini industriile creative ieşene, intitulat „Building on Success: Toward a Creative Hub”, a realizat o „radiografie” a acestui sector, având totodată iniţiativa de a reuni „creativii” sub aceeaşi cupolă.

 
„Echipa proiectului a organizat în perioada 2005-2006 două seminarii adresate atât celor care reprezintă industriile creative, dar şi autorităţior administrative. A fost realizată o cercetare asupra industriilor culturale din oraşul Iaşi, iar în martie 2006 a avut loc lansarea «Ghidului Industriilor Creative din Iaşi» care cuprinde câteva poveşti de succes, alături de date despre firme, ONG-uri, freelancer-i, ateliere şi manifestări culturale creative care fac Iaşul cunoscut.
 
Intenţia nostră este ca toţi antreprenorii, oamenii cu idei care dezvoltă sau vor dezvolta o astfel de afacere să vină să se înscrie în ghidul nostru. În forma sa electronică, acesta va fi actualizat lunar”, a precizat doamna Petreanu. Aceasta a adăugat faptul că „Building on Success: Toward a Creative Hub” urmăreşte să facă din Iaşi un releu de expertiză şi un model de dezvoltare a industriilor creative în zonă.

Concurs de afaceri creative, la Parcul Tehnologic „Tehnopolis”

„În prezent, proiectul se află în plină desfăşurare, astfel că pe parcursul a patru zile, între 2 şi 5 noiembrie 2006, «British Council» organizează la  Parcul Tehnologic «Tehnopolis» o şcoală de toamnă cu tema «Rolul industriilor creative în dezvoltarea comunităţii».

 
În cadrul acesteia, un grup de formatori din Marea Britanie şi România vor aborda domenii relevante pentru dezvoltarea profesională a tinerilor şi nu numai”, a menţionat doamna Ecaterina Petreanu. În timpul seminarului, participanţii vor fi grupaţi în echipe de lucru ce vor avea ca sarcină conceperea unui proiect de afacere în domeniul industriei creative, iar cel mai bun va câştiga un premiu în bani, dar şi ajutor în promovarea şi punerea pe picioare a afacerii.
 
„Prin acest seminar dorim să arătăm celor interesaţi, cât şi comunităţii ieşene cum, fără să ignorăm valorile tradiţionale, ne putem promova oraşul folosind potenţialul creativ al ieşenilor. La fel s-a întâmplat şi în trecut când înflorirea Iaşului fost adusă de generaţia tinerilor de la 1848 dinamici, cu idei novatoare”, a exemplificat doamna Ecaterina Petreanu.
 
Temele prezentate în cadrul şcolii de toamnă vor fi: antreprenoriat creativ, tehnici şi strategii de obţinere a finanţărilor, managementul de proiect, marketing şi autopromovare şi proprietate intelectuală.
 
Cursurile în cadrul şcoalii de toamnă sunt gratuite, dar prezenţa la cele patru zile de cursuri, seminarii de lucru şi la sesiunea finală de brainstorming sunt obligatorii. Candidaţii trebuie să provină din domeniile în care creativitatea este element de bază: studenţi în ani terminali sau masteranzi, cadre didactice, creatori, reprezentanţi din media locală, firme, instituţii.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.