Firmele româneşti accesează fondurile pentru promovarea exporturilor

0
 
În acest an, fondurile pentru promovarea exporturilor au fost utilizate pentru prima dată integral, fiind necesară chiar suplimentarea lor. Cele 19,6 milioane RON alocate de guvern pentru programul de acţiuni din 2006 gestionate de Departamentul de Comerţ Exterior au fost utilizate încă din prima jumătate a anului. Cu ocazia rectificării din luna iulie, bugetul a fost suplimentat cu încă 8,3 milioane RON.
 
Gradul de utilizare a fost redus în anii 2003 şi 2004, respectiv 51,4% şi 53%. Ca urmare a intensificării acţiunilor de promovare finanţate prin "Programul de promovare a exporturilor", în 2005 s-a înregistrat cel mai bun procent de folosire a fondurilor, 89,9%.

Târgurile şi expoziţiile internaţionale atrag cele mai multe fonduri

Sprijinul din fonduri bugetare se acordă cu prioritate firmelor mici şi mijlocii pentru dezvoltarea activităţii de export şi promovarea ofertei pe pieţele externe. Departamentul de Comerţ Exterior din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului pune anual la dispoziţia exportatorilor un buget aprobat de Guvernul României pentru târguri şi expoziţii internaţionale, misiuni economice, reprezentanţe, studii de piaţă, oferte şi publicitate (cataloage de prezentare, CD-uri, pliante etc.). Până în prezent cei mai mulţi exportatori din România doresc bani să meargă la târguri şi expoziţii internaţionale.

 
Programe similare sunt desfăşurate şi în celelalte state membre ale Uniunii Europene cu scopul de a facilita accesul firmelor pe pieţele internaţionale şi de a-şi consolida exporturile.

Cine poate accesa fondurile?

Beneficiare ale fondurilor pentru promovarea exportului pot fi societăţile care fac operaţiuni de export, firmele ale căror produse sunt de concepţie proprie, de calitate şi cu valoare adăugată mare, firmele care au realizări la export în anii anteriori, cu excepţia celor nou-înfiinţate, firmele care au rezultate pozitive privind eficienţa participării la târguri şi expoziţii cu sprijin de la bugetul de stat, în cazul prezenţei la astfel de acţiuni în anii anteriori. Actul normativ care reglementează acordarea fondurilor este Hotărârea de Guvern nr. 2100/2004.

 
Dacă se aprobă un grant pentru participare la o manifestare internaţională, bugetul de stat suportă integral cheltuielile cu organizarea standului, transportul, formalităţile şi taxele vamale, manipulările şi depozitarea pentru mostrele expediate în regim de export temporar.  De asemenea, firma participantă îşi trimite un angajat la târg iar jumătate din cheltuielile pentru transportul şi cazarea sa acolo sunt suportate de stat.
 
În cazul reprezentanţelor comerciale româneşti în străinătate, ale IMM-urilor pe pieţe de interes pentru exportul românesc din afara UE, finanţarea este în proporţie de 50% pentru cheltuielile de înregistrare, dotare iniţială, chirie a spaţiului şi utilităţi, pentru o perioadă de un an. Acelaşi nivel de finanţare se acordă şi pentru realizarea studiilor de piaţă.
 
Se finanţează integral de la buget editarea şi distribuirea în străinătate şi la ambasadele străine din România a buletinelor informative privind oferta de export şi realizarea de acţiuni de publicitate şi reclamă cu caracter general, pe produse şi grupe de produse, pe pieţe de interes pentru exportul românesc.
 
Acţiunile finanţate din aceste fonduri sunt stabilite împreună cu reprezentanţii mediului privat, în cadrul Consiliului de Export.
 
Consiliul de Export este un organ consultativ pe lângă Guvernul României în care sunt reprezentate toate ministerele cu atribuţii economice, asociaţiile de ramură şi patronatele.
 
Departamentul de Comerţ Exterior, cu mandat din partea Consiliului de Export, a elaborat împreună cu reprezentanţi ai mediului privat prima Strategie Naţională de Export. Spre exemplu, proiectul de branding pentru sectorul IT, lansat în septembrie, este un rezultat al acestui parteneriat. Sunt în lucru alte trei strategii de branding: mobilă, industria uşoară şi vie-vin.
 
"În cadrul Consiliului de Export ne-am angajat ca din bugetul programului de promovare a exporturilor să finanţam toate propunerile de participare la târguri, expoziţii, misiuni economice, studii de piaţă şi alte studii sectoriale care provin din sectorul IT şi sunt incluse în strategia de branding recent lansată în dezbatere publică", a declarat în luna octombrie ministrul delegat pentru comerţ, domnul Iuliu Winkler.
 
Ministrul a avut în acest an întâlniri cu reprezentanţi ai mediului de afaceri din mai multe judeţe, cu scopul de a extinde baza de exportatori şi de a creşte implicarea mediilor de afaceri judeţene în activităţile de comerţ exterior ale României.
 
"În urma acestor întâlniri am constatat că este absolut necesară extinderea reprezentativităţii în profil teritorial a Consiliului de Export pentru a disemina eficient informaţiile de la nivel central şi a implementa iniţiativele locale comune", a mai declarat domnul Iuliu Winkler.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.