Analiza ofertelor de tâmplărie

0
 
"Inflaţia" de producători şi montatori de tâmplărie termoizolantă din PVC, aluminiu sau lemn stratificat îl pune, câteodată, în încurcătură pe beneficiar. Admiţând că s-a decis în privinţa tipului de material pe care îl doreşte, (PVC,  aluminiu sau lemn stratificat), beneficiarul constată diferenţe uneori foarte mari între preţurile oferite de diverşi producători. Diferenţele apar în principal datorită condiţiilor diferite de ofertare, contractare şi execuţie a tâmplăriei.

De ce apar diferenţele de preţ?

Costurile materialelor înglobate în tâmplărie înfluienţează decisiv preţul final. Furnizorii de profile, de exemplu, au preţuri diferite în funcţie de calitatea profilelor, forma şi dimensiunile de gabarit, politica de piaţă pe care şi-a propus-o sau renumele firmei producătoare.

 
Un producător de tâmplărie va cumpăra de la furnizor cu un anumit preţ, un alt producător poate cumpăra de la acelaşi furnizor cu un alt preţ în funcţie de condiţiile contractuale dintre aceştia.
Costul accesoriilor diferă, de asemenea, la fel şi geamul termoizolant. Costurile indirecte sunt variabile de la firmă la firmă.
 
Iată câteva elemente care pot influenţa aceste costuri:
¤ chiria pentru spaţiul de producţie;
¤ costurile pentru plata ratelor de leasing pentru utilaje;
¤ obţinerea Agrementului Tehnic şi a Certificatului ISO duc de asemenea la creşterea costurilor indirecte;¤ sistemul de ofertare, contractare, proiectare;
¤ cheltuielile pentru service în perioada de garanţie;
¤ costurile pentru publicitate, prospecte, târguri şi expoziţii.
 
Momentul ofertării sau perioada în care clientul doreşte tâmplăria pot duce la oferte diferite de preţ. De exemplu, în perioada august-decembrie tâmplarii au suficient de lucru, iar în această perioadă nu prea fac reduceri de preţuri. În schimb, în perioada ianuarie-mai, când lucrările sunt puţine, atunci tâmplarii se bucură de orice comandă şi fac reduceri efective de preţ, şi nu ca politică de vânzare, cum se practică pe la noi în toată perioada anului.
 
Mărimea comenzii este un alt element de stabilire a preţului. Mulţi tâmplari practică preţuri mai mici la comenzi de peste 10-20 metri pătraţi sau la un număr mai mare de bucăţi.
 
Forma şi dimensiunile pot influenţa semnificativ preţul unei tâmplării în condiţiile în care din debitarea profilelor sau a geamului rămân capete care nu pot fi utilizate la alte comenzi. Este cazul profilelor din aluminiu de alte culori sau a profilelor din PVC vopsite sau imitaţie lemn (nuanţe mai rar folosite).
 
Elementele de costuri variabile expuse mai sus fac ca preţul la aceeaşi fereastră să difere, de la un producător la altul, cu plus/minus 25%. Chiar şi în cazul utilizării aceluiaşi tip de profil, pot exista diferenţe de preţ dintre diferiţi producători sau montatori de tâmplărie.
 
Deci, pentru a face o evaluare corectă a ofertelor, este necesară parcurgerea câtorva etape.

Ce trebuie să cuprindă o ofertă de tâmplărie?

¤ Schiţele cu  tâmplăria solicitată.  Dacă acestea sunt executate la scară, veţi avea o imagine mai bună asupra acesteia. Schiţele trebuie să prevadă cel puţin dimensiunile de gabarit ale tâmplăriei.

 
¤ Secţiunile prin principalele profile vă ajută să constataţi dacă profilul este cel stabilit de comun acord, dimensiunile profilelor, numărul garniturilor de etanşare, mărimea baghetei pentru ruperea punţii termice (la aluminiu), grosimea geamului termoizolant etc.
 
¤ Numărul de bucăţi din fiecare tip de tâmplărie.
 
¤ Culoarea, tipul finisajului.
 
¤ Eventuale accesorii speciale. De exemplu, mâner antipanică.
 
¤ Tipul geamului utilizat sau al blatului pentru zone opace (uşi).
 
¤ Termenul de execuţie şi montajul.
 
¤ Perioada de garanţie.
 
¤ Preţul pentru fiecare poziţie de tâmplărie este important pentru că este posibil să doriţi schimbarea unei soluţii, modificare ce poate duce la creşterea sau scăderea preţului.
 
¤ Existenţa (sau inexistenţa) Agrementului Tehnic de producător de tâmplărie şi, în viitor (după intrarea în UE), a certificatului CS sau CE.
 
¤ Înformaţia cu privire la certificare ISO 9001/2001 pentru implementarea managementului calităţii. Aceste ultime două certificări vă pot face o imagine asupra profesionalismului şi seriozităţii firmei ofertante.
 
¤ Modalitatea de plată în care este valabil preţul.
 
¤ Termenul de valabilitate a ofertei. Dacă nu aţi contractat lucrarea în cadrul termenului de valabilitate, este bine de verificat dacă oferta a rămas valabilă.

Ce trebuie verificat la oferte?

Elementele tehnice trebuie să fie cele stabilite de comun acord şi toate ofertele să fie la fel din acest punct de vedere. Astfel:
– forma şi dimensiunile tâmplăriei;
– tipul foilor mobile şi sensurile de deschidere;
– tipul profilelor să fie cel stabilit împreună şi similare între diferitele oferte;
– culoarea şi tipul finisajului;
– tipul de geam termoizolant.

 
Dacă ofertele tehnice sunt similare şi corespund cerinţelor dumneavoastră, puteţi trece la compararea lor din alte puncte de vedere.
 
În mod normal, ar trebui să începeţi cu analiza termenelor de execuţie, a perioadei de garanţie, a profesionalismului şi seriozităţii firmei ofertante. Dar, tentaţia de a vă uita la preţ este mai mare. Deci, veţi compara mai întâi preţul ofertelor!

Analiza şi compararea ofertelor de preţ

Se pot ivi trei situaţii:
a) toate ofertele au preţuri relativ apropiate;
b) o ofertă are preţul mult mai mic decât celelalte;
c) o ofertă are preţul mult mai mare decât celelalte.
a) Dacă preţurile sunt comparabile, plus/minus 10%, atunci puteţi trece la analizarea celorlalte elemente de ofertare.
b) Dacă preţul unui producător este mult mai mic, iar condiţiile tehnice declarate sunt similare, trebuie să vă gândiţi dacă nu este posibilă o "păcăleală":
– calitatea profilelor şi a accesoriilor este slabă;
– producătorul nu face contract, nu vă dă facturi şi, prin urmare, nu veţi avea
nici o garanţie. În acest caz, nici Protecţia Consumatorului nu vă poate ajuta;
– firma este neserioasă, vă cere avans şi apoi… umblaţi după ea. În acest caz, vizita la sediul firmei este obligatorie.
c) Dacă preţul dintr-o ofertă este mult prea mare, cereţi explicaţii producătorului asupra diferenţelor. Este posibil ca soluţiile tehnice propuse să fie mai bune şi, ca atare, preţul este mai mare. Dacă impresiile făcute despre firmă au fost bune, reveniţi la producător pentru o eventuală negociere de preţ.

Termenul de execuţie şi montajul

Aceste elemente contractuale au importanţă în diferite situaţii cum ar fi:
– necesitatea de a închide spaţiile pentru siguranţă sau pentru a se putea lucra la interior în perioadele mai reci;
– montarea tâmplăriei condiţionează execuţia altor lucrări de construcţie;
– sursele  de finanţare acordate cu un anumit termen.

 
Durata montajului este importantă atunci când:
– se fac înlocuiri de tâmplărie, iar spaţiile închise sunt locuite.
– este necesară prezenţa beneficiarului, iar acesta are timpul limitat (învoire, concediu etc.).
– trebuie asigurată încălzirea şi spaţiul nu poate fi lăsat deschis pe timp friguros.
 
Asiguraţi-vă că termenul va fi prevăzut în contract şi că nerespectarea lui va atrage penalizări pentru furnizor. Cu toate acestea, dacă firma nu este serioasă, riscurile sunt destul de mari.
 
Dacă aţi ales firma cu cea mai bună ofertă şi nu aţi verificat "bonitatea" ei, este cazul să o faceţi.   

Sugestii pentru verificarea "bonităţii" firmei

– Aflaţi capitalul social al firmei. Acesta ar trebui să fie cel puţin de 5-10 ori mai mare decât valoarea ofertei. O firmă cu un capital de câteva zeci de milioane de lei (vechi) trebuie să vă pună pe gânduri.

 
– Verificaţi dacă firma a intrat în incapacitate de plată în ultimul an. Dacă are incidente de plată, atunci riscul să pierdeţi avansul sau să nu fie respectat termenul de execuţie este mare, deoarece s-ar putea ca producătorul să nu mai poată obţine materiale de la furnizori.
 
– Verificaţi numărul de angajaţi. O firmă care nu are decât 3-4 angajaţi ridică semne de întrebare.
 
– Aflaţi profitul sau pierderile firmei de anul trecut. Un profit prea mare (peste 15%) sau o pierdere prea mare (peste 5%) din venituri trebuie să vă dea de gândit.
 
– Vechimea firmei vă poate da o garanţie suplimentară.
 
– Aflaţi relaţii de la alţi clienţi ai firmei ofertante.
 
– Vizitaţi sediul şi eventual atelierul de producţie şi vă veţi da singur seama cu cine aveţi de-a face.
 
Dacă aţi parcurs aceste etape, aveţi principalele informaţii pentru a alege producătorul cu care să semnaţi contractul.
 
Decizia vă aparţine! Satisfacţia de asemenea!
 
Corneliu VELIŞCU
membru în Consiliul Director al Patronatului Producătorilor de Tâmplărie Termoizolantă
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.