Gooooolănia finanţării FC Poli Iaşi!

0
  • Un raport al Direcţiei Finanţelor Publice contestă legalitatea şi oportunitatea contractelor prin care se pompează bani în Poli Iaşi
  • Cu toate că raportul vizează modul în care au fost cheltuiţi banii publici, administraţia locală refuză să îl pună la dispoziţia instituţiilor de presă pe motiv că "prevederile din Codul de procedură fiscală interzic popularizarea acestor informaţii, iar cei care nu respectă acest lucru, riscă să fie sancţionaţi contravenţional"!
 
 
Raţiunile pur economice nu îşi mai găsesc locul în viesparul politic de la Iaşi  
 
Proiectul de hotărâre, propus săptămâna trecută de consilierul PD Daniel Oajdea, cu referire la privatizarea Clubului de Fotbal "Politehnica" Iaşi, prin scoaterea la licitaţie publică a celor 99,8% dintre acţiunile clubului aflate în posesia CL Iaşi, a primit din start calificativul de "atac politic", fără a fi privit, nici măcar un moment, ca o posibilă soluţie economică.
 
De fapt, nu a fost "privit" deloc, pentru că gândirea "de hoardă" indusă pe linie de partid funcţionează în "dulcele târg al Ieşilor" mai bine ca oriunde. Drept dovadă, consilierii PSD nu s-au sinchisit să se prezinte la masa dezbaterilor nici măcar pentru a aduce contraargumentele care să justifice (în mod logic şi raţional) respingerea unei asemenea măsuri.
 
"Toate cluburile cu rezultate bune din ţară sunt privatizate. Chiar şi primarul Nichita a încercat vara trecută să vândă clubul, prin mijloace ascunse şi fără mandat din partea consilierilor. Cu acest proiect, nu vreau decât să-i arăt că se poate privatiza clubul şi în manieră legală şi transparentă. Mai mult, privatizarea clubului aduce avantaje atât echipei, care nu s-ar mai plânge de greutăţi financiare, cât şi oraşului, întrucât nu s-ar mai pompa în fotbal bani de la buget", a menţionat consilierul PD Daniel Oajdea.
 
În tabăra adversă, consilierii PSD au motivat absenţa de la şedinţă prin faptul că privatizarea clubului de fotbal nu se poate decide atât de repede şi fără o analiză amănunţită în prealabil, pe baza unei expertize financiare şi a unor licitaţii pentru a căror pregătire este nevoie de timp.
 
"Eu nu am propus să votăm pe loc (n.r. luni, 5 martie 2007) vânzarea clubul Poli. Propunerile mele vizau formarea unor comisii pentru evaluarea patrimoniului clubului şi pentru organizarea licitaţiei de desemnare a consultantului care să se ocupe de privatizare. Ei au cerut exact aceleaşi lucruri pe care le-am trecut şi eu în proiect, ca dovadă că nici nu l-au citit şi s-au opus participării la şedinţă, în urma unei comenzi venite pe filiera partidului. Mai mult, PSD-ul are oricum majoritatea simplă asigurată, dacă nu erau de acord, puteau pur şi simplu să voteze împotrivă, nu să dea bir cu fugiţii", a fost de părere este Daniel Oajdea.
 
Pentru că nu vor să accepte refuzul, aleşii Alianţei DA au anunţat că vor să forţeze o nouă şedinţă extraordinară de CL, iar consilierii PD au ameninţat că vor începe o campanie de strângere de semnături pentru a cere Curţii de Conturi să verifice modul în care Poli Iaşi a primit bani de la Primărie şi de la alte societăţi din subordine.
 
În replică, viceprimarul Constantin Neculau l-a acuzat pe senatorul Dan Cârlan că doreşte să controleze destinul clubului de fotbal, după bunul plac. "Cârlan vrea să reintre în afacerile cu fotbal, şi să-l facă un fel de «Lynx» sau râs, sau alt animal de pradă, dar nu se poate chiar aşa. Hotărârea referitoare la privatizarea Poli Iaşi nu are valoare, întrucât activele clubului înseamnă aproximativ 15 miliarde ROL. Valoarea clubului de fotbal este dată de jucători, nu de active. Doar Ionuţ Bâlbă, dacă ar fi să fie vândut acum, ar valora cât toate activele la un loc", a declarat viceprimarul Constantin Neculau.
 
Finanţarea FC Poli din bani publici are doar o "aparenţă de legalitate"
 
În acest context, consilierul PNL, Marius Bojor, a scos la iveală concluziile unui raport întocmit de Direcţia Generală a Finanţelor Publice Judeţene (DGFPJ) Iaşi cu privire la finanţarea din bani publici de către Consiliul Local Iaşi şi Consiliul Judeţean a "FC Politehnica Iaşi" SA.
 
Controlul a fost solicitat de Prefectură şi vizează cele două modalităţi iniţiate de municipalitate în cursul anului trecut pentru a salva clubul de la dezastrul financiar în care se află, şi anume contractul privind alocarea a 30 miliarde ROL pentru derularea proiectului «Iaşi, oraş al performanţei sportive», actualmente blocat de acţiunea în instanţă depusă de Prefectură, şi, respectiv, asocierea în participaţiune dintre CL, CJ şi Poli, prin care municipalitatea s-a obligat să aloce alte 30 de miliarde ROL, cu titlu de împrumut până la finele sezonului competiţional", a explicat consilierul PNL.
 
În documentul respectiv, inspectorii de la Finanţe surprind în mod analitic ceea ce se poate numi într-o singură sintagmă "golănia finanţării echipei de fotbal din fonduri publice". Pe scurt, în raportul DGFPJ Iaşi se afirmă că "proiectul "Iaşi, oraş al performanţei sportive" a vizat, în mod evident, justificarea acţiunilor de susţinere cu sume de la bugetul local a echipei de fotbal Politehnica Iaşi" şi că acesta "se rezumă, în esenţă, la acordarea de sume de la bugetul local pentru finanţarea clubului".
 
În ceea ce priveşte contractul de asociere în participaţiune, inspectorii DGFPJ Iaşi au raportat că se încalcă Legea Educaţiei Fizice şi Sportului şi că hotărârile de CL care au stat la baza acestuia "s-au bazat pe ex-puneri de motive, note de fundamentare etc. ce cuprindeau consideraţii cu caracter general şi nu puteau constitui documentaţia tehnico-economică necesară, asumată, care să demonstreze necesitatea şi oportunitatea utilizării în acest scop a fondului de rezervă bugetară".
 
De asemenea, în acelaşi raport, DGFPJ Iaşi arată că respectivele contracte de "presări servicii sportive" şi de "asociere în participaţiune", la fel ca şi plăţile făcute în baza acestor contracte, nu întrunesc condiţii de legalitate şi de regularitate, fiind expresia unor finanţări nerambursabile deghizate, acordate din fonduri publice, unei societăţi comerciale cu capital privat.
 
"Două dintre cele mai grave acuzaţii aduse prin raportul finanţiştilor ieşeni fac referire la faptul că ambele contracte nu au avut obiect determinat şi au fost fondate pe o cauză falsă, precum şi că adevărata cauză a contractului a fost aceea de a da aparenţă de legalitate operaţiunilor de finanţare nerambursabilă a SC «Fotbal Club Politehnica Iaşi» SA din fondurile publice, o structură sportivă de drept privat, decapitalizată şi cu datorii", a conchis consilierul Marius Bojor.
 
Primarul cere capetele lui Doboş şi ale inspectorilor care îi strică afacerile cu Poli
 
Întors "victorios" de la Bucureşti, unde a reuşit performanţa de a îndatora oraşul cu cel mai mare credit municipal din ţară prin semnarea contractului de împrumut cu "Dexia Kommunalkredit Bank AG" Austria, primarul Gheorghe Nichita a cerut demisia directorului DGFPJ Iaşi Anton Doboş.
 
"Mai mult, cerem instituţiilor statului, şi chiar vom face sesizări pe cale oficială, începând cu prefectura, Ministerul Finanţelor şi până la DNA şi Procuratură să cerceteze ce relaţii există între Anton Doboş şi Relu Fenechiu. Aceasta întrucât Doboş se face vinovat de abuz în serviciu. Este inadmisibil ca un raport de audit să ajungă mai întâi la PNL, deşi a fost comandat de prefectură, o instituţie a statului.
 
Astfel, Doboş a arătat că nu are respect pentru instituţiile statului şi că reprezintă interesele unui partid politic ce l-a propulsat în funcţia de director la Finanţele Generale. Mai mult, vreau să aduc la cunoştină că acesta şi-a cumpărat o vilă în cartierul construit de şeful acestui partid, Relu Fenechiu", a afirmat plin de revoltă primarul Iaşului, fără să pomenească nici un cuvânt despre problema reală a momentului, respectiv practicile oculte prin care se pompează bani din bugetul local într-o "gaură neagră" – Poli Iaşi.
 
Acesta l-a introdus în discuţie şi pe consilierul PNL Marius Bojor, cel care a dat publicităţii rezumatul raportului întocmit de inspectorii de la Finanţe. "Cum poate spune domnul Bojor că a luat raportul de la primărie, când primăria a intrat în posesia lui luni, 5 martie, iar el l-a făcut public duminică. Acest lucru îmi arată din nou că raportul a fost comandat politic, la fel ca multe altele. Doboş a fost sincer atunci când a motivat că rezultatele slabe la încasări sunt din cauza faptului că inspectorii de la Finanţe sunt ocupaţi mai mult cu controalele prin instituţii, la comandă politică, decât cu controalele la evazioniştii fiscali", a mai spus Nichita.
 
Primarul a adăugat faptul că va contesta raportul şi va demonta fiecare acuzaţie în parte, luând în calcul chiar şi posibilitatea de a da în judecată inspectorii care l-au întocmit, întrucât, se pare, că este vorba despre aceleaşi persoane care au "deranjat" şi documentele de la RAJAC. În afara promisiunii ferme de contraatac (care va fi realizată, cu siguranţă, prin metode specifice…), primarul Nichita nu a găsit la îndemână nici o explicaţie referitoare la acuzaţiile din raport, având nevoie, probabil, de vreo câteva minţi luminate şi de vreo câteva săptămâni ca să ticluiască bine strategia de "vândut gogoşi, cu acte în regulă".
 
Ilegalităţile primăriei, ţinute sub lacătul "secretului fiscal"
 
Fostul director al DGFPJ Iaşi, Victorel Lupu, adus de Nichita ca şef la Finanţele primăriei, a dat o interpretare de "profesionist venit din sistem" la raportul în discuţie. "Inspectorii care au întocmit acest proces-verbal de inspecţie spun clar că tot ce au constatat este doar o opinie a lor. Un raport de inspecţie de audit, cu caracter fiscal, ar trebui să fie foarte riguros dovedit, nu bazat pe opinii", a amendat domnul Victorel Lupu.
 
Acesta a încercat să explice de ce primăria a dat în luna iunie 2006 către Poli Iaşi suma de 450.000 RON cu titlu de avans, în cadrul programului de "prestări servicii sportive", sumă ce a fost recuperată după 98 de zile.
 
"Din momentul semnării, orice contract se poate executa. Mai mult, conform legii se pot acorda avansuri de până la 30 % din valoarea contractului pentru lucrări şi alte plăţi prevăzute în prevederile legale. După o lună, Prefectura a atacat contractul în contencios şi a fost suspendat. A fost sistată executarea lui şi am făcut demersuri pentru recuperarea avansului, fapt ce s-a şi petrecut în septembrie 2006, cu trei luni mai devreme decât termenul limită", a comentat Victorel Lupu.
 
La acest capitol, inspectorii de la Finanţe sunt de părere că "plata sumei respective de către primărie se constituie într-o imobilizare de fonduri fără just temei, un credit cu titlu gratuit din fonduri publice, pentru perioada de timp totalizând 98 de zile, imobilizare de natură a atrage răspunderea materială, sub forma dobânzilor în valoare de 44.100 RON (450.000 x 0,1% x 98 zile)".
 
Mai mult, finanţiştii arată că banii "vărsaţi" în aşa-zisul "program de utilitate publică" destinat susţinerii "Sportului pentru toţi" nu s-au regăsit în nici măcar o acţiune cu scop public, sumele fiind cheltuite cu salariile, indemnizaţiile sportivilor şi ale personalului administrativ. În altă ordine de idei, cu toate că raportul vizează modul în care au fost cheltuiţi banii publici, directorul economic Victorel Lupu a refuzat să pună la dispoziţia presei o copie a procesului verbal pe motiv că "prevederile din Codul de procedură fiscală interzic popularizarea acestor informaţii, iar cei care nu respectă acest lucru, riscă să fie sancţionaţi contravenţional".  
 
"Hoţul strigă: Hoţii!!!"
 
Preşedintele PNL Iaşi Relu Fenechiu a răspuns acuzaţiilor printr-un comunicat de presă plin de ironii la adresa contracandidatului său din alegerile locale. "Crisparea şi îngrijorarea primarului sunt de înţeles dacă ne gândim la concluziile prezentate în raportul cu privire la contractul de finanţare a Clubului Politehnica Iaşi.
 
Ne-am uitat cu foarte mare atenţie pe documentul în cauză şi nicăieri nu scria că ar fi clasificat sau că, din diverse motive, nu poate fi făcut public. În ceea ce priveşte provenienţa raportului, el a ajuns la consilierii municipali PNL direct de la cabinetul primarului. Nu pot să răspund de ce au ales angajaţii primăriei să raporteze în primul rând liberalilor şi mai apoi şefului lor direct. Cred că este vorba despre o problemă de «simpatie» pe care o are Nichita cu subalternii săi", a afirmat Relu Fenechiu.
 
Acesta a adăugat faptul că Direcţia Judeţeană de Finanţe nu este locul în care pot fi găsiţi "vinovaţii" acestui raport.
 
"În primărie însă, cunoaştem cel puţin unul, de seamă, dacă este să judecăm după rang. Ceea ce mai omite domnul Nichita să spună este că raportul a fost primit de către primărie cu mult înainte de data la care a fost înregistrat oficial, iar el nu a vrut să fie prezent la şedinţa de consiliu unde s-ar fi discutat chiar despre echipa de fotbal. Prin comportamentul pe care îl manifestă, Nichita nu se dezminte nici de această dată. Ca întotdeauna, el este deranjat atunci când metodele sale, nu tocmai ortodoxe, de utilizare a banului public ies la iveală", a mai comunicat şeful liberalilor ieşeni.
 
CJ transformă DGFPJ din acuzator în complice
 
Cealaltă moaşă juridică a contractului de asociere în participaţiune dintre Poli Iaşi şi Consliliul Local, şi anume Ioan Serbina, secretarul general al Consiliului Judeţean Iaşi, a recunoscut marţi, 6 martie 2007, că "practic, contractul se află la limita legii, dar a fost singura modalitate de compromis găsită pentru a salva clubul de la a sucomba, modalitate care poate fi interpretată de jurişti în toate felurile".
 
"Dacă Direcţia Generală de Finanţe are prin OUG 144/2002 dreptul de a verifica anticipat condiţiile de siguranţă şi conformitate cu prevederile legii pentru efectuarea de plăţi din fonduri publice, de ce nu s-a sesizat de nelegalitate, anul trecut, când s-a făcut plata celor 5 miliarde ROL, prin Trezoreria Direcţiei Generale de Finanţe, de la CJ către Poli.
 
Atunci Trezoreria avea obligaţia să invoce că plata era nelegală şi să o oprească. Nefăcând acest lucru, se află în situaţia de înlesnire şi coparticipare la o plată ilegală, după cum singuri o caracterizează. În consecinţă, vom răspunde în solidar chiar cu cei care aduc acuzaţii, dacă acestea vor fi considerate întemeiate", a de-clarat Ioan Serbina, secretarul general al CJ Iaşi.
 
Acesta a afirmat în încheiere că CJ poate recupera în orice moment cele 5 miliarde ROL "scăpate" la Poli prin activarea actului adiţional la contractul de asociere, cu privire la garanţii, cum ar fi drepturile de difuzare TV a meciurilor şi vânzarea jucătorilor.
 
Deturnare de fonduri şi prejudiciu de 46 miliarde ROL
 
Ultimul care a intrat în posesia raportului a fost tocmai cel care l-a comandat (în decembrie 2006), şi anume prefectul interimar Nicuşor Păduraru. Acesta a prezentat o serie de concluzii redactate de departamentul juridic al prefecturii, însă, pentru că nu s-a pronunţat personal cu privire la raport, a refuzat să-l pună la dispoziţa presei in integrum şi în formă scrisă.
 
"Nu cred că raportul în sine este secret. În ceea ce priveşte concluziile extrase de aparatul prefecturii mă voi mai gândi câteva zile după care îmi voi expune părerea şi voi semna, moment în care le voi da publicităţii, în întregime”, a declarat prefectul interimar Nicuşor Păduraru.
 
Acesta a explicat faptul că a comandat acest raport, ca de altfel şi pe cel al Curţii de Conturi aflat în plină desfăşurare, pentru a putea acţiona în contencios administrativ ho-tărârea Consiliului Local referitoare la finanţarea Poli Iaşi, pe baza unor documente concrete care să fie analizate de organele de cercetare.
 
"Oricât de contestate ar fi rezultatele raportului, există o serie de evidenţe care se pot desprinde. Totul ţine de o formă de justificare a finanţării clubului din bani publici. Problema clară este că Poli nu este o asociaţie sau club non-profit, ci o societate comercială, şi trebuie să respecte toate regulile jocului economiei de piaţă, care interzic finanţările din bani publici. Dacă ai pierderi, chiar mai mari decât capitalul social, nu poţi să declari că eşti pe profit.
 
Mai mult, esenţa constă în faptul că sumele puse la dispoziţie din credite bugetare nu au fost utilizate pentru lucrări de utilitate publică sau pentru operaţiuni comerciale, aşa cum arată destinaţia lor, ci pentru plata datoriilor către antrenori şi jucători. În consecinţă, în finanţarea clubului   s-a dovedit că este vorba despre deturnare de fonduri. Astfel, Consiliul de Administraţie al Poli a schimbat destinaţia fondurilor primite în 2005 de la CL Iaşi, în valoare de 1,5 milioane RON (15 miliarde ROL) pentru majorarea capitalului social.
 
Acelaşi lucru s-a întâmplat cu suma de 4,1 milioane RON (41 miliarde ROL) vărsate de CL, în 2005 şi 2006, la care se adaugă cei 500.000 RON (5 miliarde ROL) daţi de CJ prin contractul de asociere în participaţiune", a afirmat Nicuşor Păduraru.
 
Tot prefectul interimar a menţionat că a cerut în mod oficial directorului Anton Doboş o explicaţie cu privire la traseul raportului între instituţii. Explicaţia neoficială primită de prefect a fost că, potrivit pro-cedurilor, varianta iniţială a raportului se înaintează instituţiilor cercetate pentru a lua la cunoştinţă şi abia apoi se completează, pentru ca la instituţia care l-a cerut să ajungă varianta finală.
 
“Raportul iniţial a plecat din primărie pe data de 28 februarie 2007, după ce i-au fost adăugate explicaţiile reprezentanţilor municipalităţii. După acest demers, documentul s-a întors la Finaţele Generale pentru completare, iar varianta finală a fost trimisă luni, 5 martie, la cele trei instituţii interesate CL, CJ şi prefectură, astfel încât a ajuns la mine, la sfârşitul programului", a afirmat prefectul interimar Nicuşor Păduraru.
 
Pe scurt, concluzia reprezentantului Guvernului în teritoriu a fost că în istoria finanţării Poli Iaşi din bani publici este vorba despre deturnare de fon-duri, prejudiciul fiind de 4,6 milioane RON (46 miliarde ROL), iar banii care trebuiau cheltuiţi de Consiliul de Administraţie al Clubului pentru servicii şi lu-crări publice, au fost utilizaţi pentru plata salariilor jucătorilor de la Poli.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.