Profit net de 13,45 milioane RON la "Aerostar" Bacău

0
 
Potrivit raportului Consiliului de Administraţie, în anul 2006 SC "Aerostar" SA Bacău a consemnat vânzări în valoare de 140.976.614 RON, realizând un profit brut de 17.396.720 RON, după calcularea impozitelor aferente rămânând o valoare netă a profitului de 13.450.668 RON. Acest rezultat, comparat cu cifrele bilanţului din 2005, arată că firma de construcţii şi reparaţii de aeronave şi nave de aviaţie a reuşit anul trecut să-şi dubelze valoarea profitului net.
 
Din cifra de afaceri realizată, o pondere de 68,11% a fost atinsă prin vânzările către beneficiarii interni, în timp ce la capitolul export, societatea "Aerostar" a marcat vânzări de 1,3 ori mai mari decât în anul 2005, în valoare de 44.952.854 RON (31,89% din totalul vânzărilor). Principalul client pe piaţa internă este Ministerul Apărării, iar din categoria beneficiarilor externi fac parte marile companii de aviaţie, operatorii aerieni, ministerele apărării din diverse ţări etc.
 
Anul trecut, societatea a vândut pe piaţa civilă 24% din produsele şi serviciile sale (34.353.595 RON), iar pe piaţa militară valoarea vânzărilor s-a ridicat la 106.623.019 RON.
 
Cheltuielile consemnate la finalul exerciţiului financiar 2006 au fost şi ele pe măsură, ridicându-se la 129.028.797 RON. La acelaşi termen, societatea din Bacău deţinea în conturile bancare suma de 48.157.505 RON şi echivalent monedă naţională.
 
În 2007, investiţiilor le revine 5% din cifra de afaceri
 
Pentru susţinerea activităţii derulate în anul 2006, SC "Aerostar" SA a efectuat investiţii de 3.920.784 RON, reprezentând 2,78% din cifra de afaceri. Principalele obiective au constat în achiziţii şi modernizări de capacităţi de producţie: achiziţii de mijloace fixe în valoare de 2.534.180 RON, retehnologizarea secţiei trenuri de aterizare şi agregate, retehnoogizarea secţiei construcţii avioane, extindere vopsitorie electrodepunere, modernizarea laboratorului, dotări pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi a mediului, reabilitarea sectorului tratament termic, securizarea perimetrală a societăţii, amenajare reţele termice şi căi de acces.
 
Pentru acest an, compania a previzionat realizarea unui volum de investiţii de 6,5 milioane RON (5% din cifra de afaceri previzionată).
 
Inovaţia în domeniul aviaţiei se susţine cu peste 3,7 milioane RON
 
De asemenea, anul trecut, compania a iniţiat o serie de proiecte noi. În sectorul întreţinerii de avioane civile, a fost extinsă gama serviciilor oferite la avioanele BOEING 737 din noua generaţie (seriile 600-900). Alte programe, cum este cel de fabricaţie IAK – 52, au ajuns la sfârşitul vieţii lor, astfel încât s-au alocat resurse pentru dezvoltarea unor noi programe, precum şi pentru prezervarea capabilităţilor din programele stopate, dacă evoluţia pieţei ce poate fi câştigată o va cere.
 
Componenta de dezvoltare şi inovare a fost o caracteristică de bază a activităţii companiei anul trecut. Cheltuielile de cercetare şi dezvoltare realizate în anul 2006 au reprezentat 2,64% din cifra de afaceri realizată de societate, procent apropiat de ponderea investiţiilor în totalul vânzărilor pentru 2006 (2,78%). "Aerostar" a susţinut din surse proprii 39% din aceste cheltuieli. Pentru acest an, componenta de cercetare şi dezvoltare va avea alocată o cotă de 2% din cifra de afaceri a societăţii.
 
Planul pentru 2007: dublarea volumului de vânzări la export
 
Compania băcăuană mizează pe faptul că în perspectivă îşi va menţine statutul de furnizor de prim rang al Ministerului Apărării din România în domeniul sistemelor de aviaţie şi sistemelor de artilerie terestre, în condiţiile dotării viitoare a armatei române ca membră în structurile euro-atlantice. În acest sens, au fost iniţiate şi se află în dezvoltare programe care să asigure realizarea acestui obiectiv. De asemenea, tot ca element de perspectivă, începând cu anul trecut a crescut ponderea vânzărilor prin încheierea de contracte multianuale, fapt de natură să conducă la diminuarea riscului de piaţă.
 
Compania a stabilit o strategie conform căreia, în anul 2010 va atinge o valoare a cifrei de afaceri de 200 milioane RON, din care o pondere de 60-70% să fie obţinută din domeniul aeronautic. De altfel, până la momentul redactării raportului Consiliului de Administraţie, "Aerostar" Bacău încheiase deja pentru acest an contracte în valoare de 105 milioane RON.
 
Se intenţionează majorarea ponderii exporturilor, astfel încât veniturile obţinute la acest capitol să reprezinte minim 60% din cifra de afaceri a societăţii. În acest sens, se mizează pe ex-tinderea pieţei externe de produse şi servicii aeronautice, ur-mând ca acestea să reprezinte cel puţin 80% din totalul exporturilor.
 
Construcţiile aeronautice pentru civili "prind aripi"
 
În domeniul aviaţiei civile, unul relativ nou pentru societate, s-au abordat două direcţii principale: întreţinerea de avioane civile şi construcţiile aeronautice. Pătrunderea în acest sector a avut la bază o decizie strategică a societăţii, considerându-se că această piaţă are un potenţial semnificativ de creştere, iar tradiţia "Aerostar" a permis efortul de schimbare. S-a observat că societăţile multinaţionale resimt nevoia de a colabora cu firme care contabilizează costuri reduse, dar beneficiază de know-how adecvat, iar "Aerostar" este unul dintre actorii care poate valorifica acest context de piaţă.
 
În ceea ce priveşte activităţile de întreţinere avioane civile, "Aerostar" este autorizată să execute lucrări la avioanele de tip SAAB 340 si BOEING 737, clasic şi noua generaţie. Extinderea acestor servicii pentru avioanele B 737 din
noua generaţie s-a realizat în anul 2006.
 
Creşterea cifrei de afaceri pe piaţa civilă a avut ca element de susţinere fabricaţia de aerostructuri şi componente în regim de subcontractant autorizat Part-21 subpartea G, conform reglementărilor Autorităţii Europene de Siguranţa Zborului EASA. S-a creat treptat posibilitatea de ofertare a unui pachet complex de servicii în tehnologii convenţionale şi s-a realizat deja accesul în lanţul de subfurnizori pentru programele internaţionale din industria de aviaţie. "Aerostar" a reuşit anul trecut să facă parte din lanţul de furnizori pentru programe derulate de Stork Fokker, EADS şi a trecut de la etapa de fabricaţie piese primare în regim de autorizare Part 21G la livrarea primelor ansambluri, cum este cel de la trapa tren de aterizare Gulfstream IV/V.
 
Aviaţia sportivă are un nou protagonist,  avionul "Festival"
 
Programele noi iniţiate le vor înlocui treptat pe cele aflate la sfârşitul perioadei de viaţă, aşa cum este programul de fabricaţie IAK – 52, după fabricarea a peste 1.800 de avioane uşoare din acest model. În categoria programelor noi intră produsele pentru domeniul aviaţiei sportive, avionul "Festival" fiind autorizat conform reglementărilor în SUA şi în Canada. "Aerostar" va urmări dezvoltarea pieţei externe pentru avionul "Festival", în paralel cu evoluţiile în Uniunea Europeană la categoria avioane ultrauşoare.
 
Compania românească a dobândit statulul de furnizor major pentru Messier -Dowty şi va continua investiţiile necesare creşterii contribuţiei societăţii la programele din această zonă.
 
O istorie de 54 de ani
 
La data de 17 aprilie 1953, a fost înfiinţat "Atelierul Central de Aviaţie" sau Întreprinderea Economică "Uzina de Reparaţii Avioane" (URA), obiectivul având alocat numărul de unitate militară UM 03767.
 
Aceasta este precursoarea  societăţii comerciale "Aerostar" de astăzi. De-a lungul istoriei sale, societatea a mai fost cunoscută sub denumirile succesive de URA (Uzina de Reparaţii Avioane), IRAv (Întreprinderea de Re-paraţii Avioane), Iav (Întreprinderea de Avioane), iar din 1991, când s-a organizat şi funcţionează sub formă de societate pe acţiuni, a căpătat denumirea de "Aerostar" SA.
 
Compania are un capital social de 29.284.132,50 RON şi este cotată la Bursa de Valori Bucureşti din anul 1998.
 
Anul trecut, preţul mediu de tranzacţionare pentru o acţiune "Aerostar" a fost de 5,70 RON, înregistrându-se un randament al acţiunilor de 96,3%, de la 4,05 RON/acţiune la începutul anului, la 7,95 RON/acţiune la finalul lui 2006. În perioada 2003-2005, compania a plătit dividende în valoare de 11.274.692 RON.  
 
Obiectul principal de activitate al societăţii constă în construcţii şi reparaţii de aeronave şi nave, o altă activitate tradiţională fiind cea de fabricare de recipienţi metalici, butelii de aragaz. În acest sector, volumul de piaţă realizat este co-relat cu politica investiţională a marilor operatori care acţionează pe piaţa românească din domeniul gazului petrolier lichefiat.
 
Marca AEROSTAR este prezentă pe pieţe militare şi civile din Europa, Asia şi America. Serviciile furnizate în domeniul reparaţiilor, întreţinerii şi modernizării de avioane sunt destinate atât pieţei din domeniul apărării, cât şi celei civile. Capacităţile societăţii acoperă toate procesele specifice: reparaţii structuri, motoare, echipamente electrice, electronice, avionică şi comunicaţii, echipamente şi agregate hidraulice, cablaje etc.
 
În ceea ce priveşte aviaţia militară şi sisteme terestre, "Aerostar" este specializată pe platformele de tip estic, platforme care, însă se apropie de sfârşitul duratei de exploatare, societatea urmând să furnizeze serviciile specifice până la epuizarea acestor platforme. În acest context, "Aerostar" a urmărit să valorifice volumul de piaţă disponibil prin integrarea de tehnologii avansate pe aceste platforme, mărind valoarea pentru clienţi.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.