Greeny – modelul de electroautomobil cel mai vândut în lume

 
Automobilele cu funcţionare pe curent electric erau ca şi literă moartă până când o firmă din Potsdam (lângă Berlin) a adus în Germania cel mai iubit automobil cu curent electric din lume, modelul Greeny.
 
Acesta poate fi cumpărat chiar şi în varianta cu folie autocolantă, cu model leopard, tigru sau zebră, contra unui supliment de preţ de 500 de euro, notează ziarul german "Berliner Morgenpost".
 
Desigur că modelul Smart nu reprezintă nicidecum limita inferioară a ceea ce se doreşte în Germania de la un automobil. Firma "Visiongreen" din Potsdam a adus în Germania, din India, "modelul cel mai vândut în lume de electroautomobil". Managerul firmei, Stefan Eghbalian, promite că, după vacanţa de vară, modelul Greeny – un automobil de 2,64 metri lungime, 1,32 lăţime şi patru locuri – urmează să aducă culoare în oraş.
 
Doar 1,80 euro pentru a parcurge 100 de kilometri cu Greeny  
Micul automobil este construit de compania "Reva Electric Car Company" din oraşul indian Banghalore, care şi-a făcut un nume ca furnizor pentru marii producători în serie şi care de câţiva ani produce cu design şi bani americani modelul Greeny. Până acum au părăsit banda de fabricaţie aproximativ 3.000 de modele de acest tip, relatează Eghbalian, mai multe decât în cazul oricărui alt electroautomobil.
 
De fapt, automobilele pe baterie erau ca şi moarte pentru că erau prea scumpe, prea greoaie şi, din cauza distanţei de parcurs scurte, prea neflexibile. Între timp a venit însă marea problemă a schimbării climatice.
 
"Desigur că actuala discuţie legată de schimbarea climatică nu face decât să ne dea apă la moară", spune Eghbalian. Costurile vorbesc însă în favoarea acestui economicos model auto indian. Pe când chiar şi pentru modelul Smart costul benzinei la 100 de kilometri este de peste cinci euro, pentru aceeaşi distanţă se plătesc pentru încărcarea cu curent electric a unui Greeny 1,80 euro. Preţul de cumpărare de 13.000 de euro îi sperie însă pe cumpărători.
 
Înghesuială ca în tramvai
Din 2005, în Marea Britanie circulă în jur de 1.000 de astfel de modele Greeny, iar în fiecare lună alte 80 de modele se adaugă la cele vechi. Sună promiţător însă la prima probă de şedere în el, modelul pierde ce-i drept din farmecul său.
 
Atunci când te aşezi în el, curiozitatea trecătorilor se transformă deodată în compasiune, asta pentru că în spaţiul posterior copiii au loc destul doar dacă părinţii sunt nişte pitici, iar în partea anterioară trebuie să fii sigur că te ai foarte bine cu pasagerul din dreapta în caz că mergi la drum lung, deoarece un contact corporal este de neevitat, chiar şi călătoria cu metroul, dimineaţa la orele şapte, dovedindu-se lejeră în comparaţie cu înghesuiala dintr-un Greeny.
 
Nici gând de airbag-uri, ABS sau ESP
Senzaţia la drum nu este câtuşi de puţin rea pentru că, diferit de alte automobile uşoare din clasa S, modelul din India nu se dovedeşte a fi o piedică în trafic. Cine cuplează maneta de lângă volan pe "mers" şi apasă tare pe pedala de viteză, pleacă din loc fără mult zgomot şi smucituri.
 
După 11 secunde modelul atinge 50 de kilometri pe oră, iar puţin mai târziu se atinge viteza maximă de 80 de kilometri pe oră. Suspensiile automobilului sunt ceva mai mediocre, iar frânele nu dau impresia că ar trebui să te bazezi prea mult pe ele. În general vorbind, senzaţia de securitate, în ciuda atmosferei familiare din interior, nu este prea mare, deşi caroseria din material sintetic este rezistentă la zgârieturi, iar rama de oţel de sub vehicul are montată în ea o protecţie la şocuri laterale.
 
Airbag-uri, ABS sau ESP poţi căuta însă mult şi bine. Totul este pură psihologie, afirma importatorul şi făcea referire la studiile asiguratorilor britanici. "Aceştia au pus modelul Greeny pe picior de egalitate cu modelul Smart", spune Eghbalian.
 
Ceea ce-i lipseşte lui Greeny din punct de vedere al dotărilor de siguranţă acesta recuperează, contra unui supliment la preţ, prin confort. În ofertă se află un radio cu MP3 şi CD-Player precum şi banchete din piele şi chiar o instalaţie de aer condiţionat.
 
Potenţial energetic pentru maxim 80 de kilometri
Energia de care are nevoie Greeeny provine de la un acumulator cu plumb aflat sub banchetele anterioare, care prin greutatea sa de 260 de kilograme face ca centrul de greutate al maşinii să se mute în zonele inferioare.
 
Capacitatea acestei baterii ajunge, în funcţie de cum se circulă, pentru 50 până la 80 de kilometri. La urma urmei, puţine lucruri s-au schimbat. Electroautomobilele sunt ceva simpatic, dar sunt încă scumpe, greoaie şi neflexibile. Stefan Eghbalian nu contestă acest lucru. Dar nu trebuie uitat că tocmai şeful biroului federal german pentru climă a vorbit în 2006 de introducerea unei taxe auto urbane.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.