„Troleibuzul limbilor”, o soluţie pentru a decodifica cele 27 de limbi ale Uniunii Europene

 
Într-o vizită efectuată în Spania, anul trecut, lituaniana Daiva Malinauskiene a întâmpinat câteva probleme tipice turistului: nimeni nu putea să îi ofere informaţii într-o limbă pe care să o poată înţelege, notează Michael J. Jordan, într-una din ediţiile publicaţiei "The Christian Science Monitor".
 
Mai degrabă decât să ignore această problemă ca pe o neplăcere inevitabilă a călătoriei în UE – spaţiu în care se vorbesc 23 de limbi oficiale şi 60 indigene -, Daiva a găsit o soluţie neobişnuită atunci când a revenit în Lituania: proiectul "Să înveţi limbi străine în mijloacele de transport în comun". Astăzi, în troleibuzele pline de călători din capitala Vilnius, se aud lecţii improvizate de limbi străine.
 
Lansat în toamna trecută în această fostă republică sovietică, proiectul s-a extins apoi în alte cinci ţări europene: Germania, Italia, Polonia, România şi  Malta. Este parte a unei politici mai largi de promovare a multilingvismului, în condiţiile în care cei 27 de membri ai UE depun eforturi majore pentru a cultiva un sentiment de "europenitate", respectând în acelaşi timp identităţile fiecăruia. Prin urmare, nu este surprinzător că proiectul din mijloacele de transport a fost iniţiat în Lituania, deţinătoare a uneia dintre cele mai impenetrabile limbi europene.
 
Dacă în Lituania troleibuzele oferă lecţii de conversaţie în engleză şi poloneză (etnicii polonezi reprezintă aproape 7% din populaţie), partenerii din alte ţări aleg limbile care se potrivesc cel mai bine condiţiilor locale: la Hamburg, în Germania, un tramvai dă lecţii de limba turcă; autobuze din România le "predau" muncitorilor care caută de lucru la Palermo noţiuni de limba italiană; la San Donato, în Italia, se oferă cursuri de spaniolă pentru ca localnicii să poată comunica mai bine cu imigranţii spanioli.
 
Lituaniana Daiva Malinauskiene susţine că echipa ei de la Şcoala Internaţională de limbi străine a Fundaţiei Soros a menţinut proiectul pilot la un nivel modest: numai două linii de troleibuz şi numai la anumite ore ale zilei. Costul reprezintă unul dintre factori, dar, pe lângă acest impediment, mai există o justificare:  nu se doreşte iritarea călătorilor.

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.