Va întrece Dacia românească Fiatul polonez?

 
Renault a insuflat o nouă viaţă Daciei şi pune la treabă atât de serios firma românească încât aceasta poate periclita în scurt timp poziţia atelierelor poloneze Fiat între cei mai mari producători de maşini din Europa Centrală, scrie "Gazeta Wyborcza".
 
Atelierele din Tychy şi Bielsko-Biala, preluate de Fiat, erau privite la începutul anilor '90 ca locaţii ale celui mai mare şi mai modern producător de maşini din Europa Centrală. Foarte rapid, însă, pentru "Fiat Auto Poland" au apărut rivalii. Cel mai important a fost Volkswagen, primul concern vestic care a investit în fostele state ale blocului estic şi a devenit partener strategic al Skodei cehe.
 
 
Primul rival: Skoda
 
 
Încă de acum zece ani, de pe liniile de montaj ale fabricilor cehe Skoda ieşeau mai multe autoturisme decât de pe benzile "Fiat Auto Poland".
Firma cehă a început de atunci să o lase din ce în ce mai mult în urmă pe rivala ei poloneză. Acest lucru a fost determinat de modificarea strategiei. VW a decis să facă din Skoda o marcă producătoare de autovehicule de înaltă calitate, ieftine, în acelaşi timp o trambulină pentru extinderea sa pe pieţele auto în curs de dezvoltare.
 
Acum Skoda produce deja patru modele diferite de autoturism, de la micuţa Fabia, trecând prin Octavia şi Roomster, până la limuzina de lux Superb, şi pregăteşte alte noi modele. În vremea CAER-ului, în Vest se glumea că valoarea Skodei se dublează după alimentarea cu combustibil. Acum, aceste glume nu-şi mai au rostul, iar marca cehă devine undiţa cea mai importantă a VW pentru prinderea clienţilor de pe pieţele de lucru ale statelor din fosta URSS, din India şi China.
 
Atelierele din Tychy au rămas în concernul Fiat principalul centru de producţie a autoturismelor de clasă mică proiectate de centrala din Torino. Atelierele poloneze au încercat să întrerupă dependenţa de clasa mică şi au investit în producţia maşinilor compacte Fiat Palio/Siena. A fost un eşec. După entuziasmul de început al şoferilor polonezi, autoturismul a pierdut rapid respectul acestora. Planurile de export de Palio către Rusia au căzut.
 
 
Vânzările Dacia = două-treimi din volumul vânzărilor Fiatului polonez
 
 
În acest timp, în România creşte un alt rival al Fiatului polonez. Dacia, al treilea mare producător de autoturisme din Europa Centrală în vremea CAER-ului, a aşteptat câţiva ani să i se hotărască soarta. În 1999, Renault a preluat controlul asupra Daciei.
 
Francezii au optat pentru o strategie asemănătoare celei folosite de VW la Skoda. S-a început de la modernizarea vechilor autoturisme Dacia, având încă licenţa cumpărată de la Renault în anii '60. Cu această ocazie a fost posibilă modernizarea atelierelor româneşti şi instruirea muncitorilor privind noile metode de lucru. După aceste pregătiri, în 2004 a apărut pe linia de producţie a Daciei un autoturism complet nou – Logan. Renault a proiectat maşina cu gândul la şoferii din statele cu piaţa auto în curs de dezvoltare.
 
În Rusia, unde Logan-urile aduse din România se montează în fostele ateliere Moskvich, este planificată în acest an producerea a 80 000 de maşini. Renault a semnat deja cu autorităţile Moscovei un contract de majorare a producţiei la 160.000 de Logan-uri anual. Nepretenţiosul, dar ieftinul autovehicul, are deja mulţi amatori în Vest. În primele patru luni ale lui 2007, şoferii din Europa Vestică au cumpărat 19.200 de Logan – cu 51% mai mult decât în 2006. Odată cu cererea se dezvoltă şi firma românească.
 
În 2008, atelierele Dacia îşi vor majora potenţialul de la 200.000, la 350.000 de autoturisme anual. Datorită Loganului, în doar doi ani Dacia şi-a triplat volumul vânzărilor, ajungând la nivelul a două treimi din volumul vânzărilor Fiatului polonez. Atelierele din Tychy vor introduce în acest an pe banda de montaj un nou Fiat cu rezervor redus. Majorând producţia, vor simţi în spate răsuflarea rivalului din România, care pe an ce trece are un volum al vânzărilor mai ridicat, iar la câştig întrece de pe acum compania poloneză.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.