A început vânătoarea de investitori pentru Aeroportul Internaţional Bacău

Consiliul Judeţean Bacău a bătut palma cu un consorţiu format din companiile “Deloitte România”, “Boştină & Asociaţii” şi IPTANA SA  pentru a pregăti documentaţia financiară, tehnică şi juridică în vederea concesionării Aeroportului Internaţional din Bacău.
 
“Scopul nostru, a declarat George Bucibabici, preşedintele “Deloitte România, este acela de a pregăti proiectul pentru ca el să devină atractiv pentru investitori şi finantaţori. O cheie a proiectului este găsirea unui operator aerian puternic. Trebuie găsit un echilibru perfect între obiectivele autorităţtii concesionare (n.r. – Consiliul Judeţean Bacau), operatorului şi finanţatorilor. Consorţiul din care facem parte va oferi consultanţă CJ Bacău în vederea analizării modului de modernizare a Aeroportului printr-o concesiune în cadrul unui parteneriat public-privat”.
 
Pentru realizarea documentaţiei şi găsirea unui in-vestitor, firmele din consorţiu vor “uşura” buzunarele CJ Bacău de 5 miliarde ROL.

 
 
Autorităţile îşi reproşează că sunt cu un pas în urma Iaşului

 
 
"Ţinând cont atât de creşterea, mai ales în ultimii trei ani, a activităţii pe aeroportul băcăuan, de previziunile pentru anii viitori, dar şi de faptul că reprezintă un obiectiv strategic pentru viitorul judeţului, modernizarea infrastructurii aeroportuare, cât şi a facilităţilor oferite pasagerilor sau transportatorilor tip cargo, constituie o prioritate”, a precizat Dragoş Benea, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău.
 
Acesta şi-a mai exprimat regretul că până în prezent nu s-a apelat la profesionişti în materie de consultanţă şi s-a preferat ideea de a sta cu mâna întinsă la Guvern sau de a căuta parteneri iluzorii.  
 
“Ce facem acum puteam să facem mai repede. Din 2004 tot căutăm soluţii şi soluţii. Am sperat mereu la tot felul de promisiuni. Până la urmă noi nu am primit bani de la Guvern, însă Iaşul da. Trebuia să facem acest pas mai din timp”, a declarat Dragoş Benea.
Primarul Romeo Stavarache nu a subscris interpretării preşedintelui CJ Bacău, considerând că explicaţiile cu tentă politică nu îşi au rostul în acest caz.
 
“De Aeroportul din Bacău s-a ocupat cine trebuia să se ocupe. Benea trebuia să atragă fonduri de la buget. La Iaşi e tot un Consiliu Judeţean condus de pesedişti. Ei de ce au primit?”, a comentat primarul Stavarache.
 
Autorităţile băcăuane nu au ascuns faptul că sunt interesate de creşterea avantajului competitiv al Bacăului faţă de celelalte oraşe din nord-estul ţării pentru câştigarea locului de lider regional în transportul aerian internaţional.  
 
“Este un proiect în premieră pentru România”, susţine, la rândul său preşedintele “Deloitte România”, care s-a arătat convins că “până la finele anului acesta va fi finalizat, astfel încât Consiliul Judeţean să poată trece la lansarea licitaţiei pentru modernizarea aeroportului băcăuan”.
 
“Proiectul prevede un start puternic, fără prea multe faze intermediare în derularea sa, şi, apoi, chiar în modernizarea propriu-zisă a aeroportului, pentru că beneficiarul doreşte o investiţie atractivă, rapidă şi penetrantă în domeniu”, a precizat Ioan Marţincu, director al IPTANA.

 
 
“Arsenalul” consultanţilor

 
 
Membrii Consorţiului deţin, conform datelor furnizate presei “o vastă experienţă internaţională”. “Deloitte România”, parte componentă a unei firme internaţionale ce operează în 150 de ţări ale lumii, a acordat consultanţă pentru modernizarea mai multor aeroporturi din Europa ce şi-au intensificat activitatea în ultimii ani, între care cele din Tirana, Budapesta, Pristina-Kosovo, Bratislava, Kosice, dar şi în cadrul unor proiecte vest-europene similare.
 
IPTANA a iniţiat şi finalizat proiecte tehnice pentru toate aeroporturile din România, cele mai recente Aeroporturile Otopeni şi Bă-neasa Bucureşti, cele din Sibiu, Timişoara şi Cluj-Napoca, iar firma “Boştină & asociaţii” se constituie într-o casă de avocatură ce deţine “o paletă remarcabilă” de proiecte în domeniul achiziţiilor publice pentru mari firme româneşti, dar şi pentru unele internaţionale.

 
 
Aterizări cu numeroase restricţii

 
 
Aeroportul din Bacău, deschis traficului de pasageri pe 1 aprilie 1946, iar din 30 decembrie 1975 dobândind şi atributul de internaţional, are o suprafaţă de peste 200 de hectare, o pistă lungă de 2.500 de metri şi 80 metri lăţime.
 
După 1990, deşi s-au purtat numeroase discuţii privind revitalizarea activităţii sale, aeroportul şi-a redus activitatea până la deservirea doar a unor zboruri ocazionale necesare unor firme băcăuane, în special “Aerostar” SA.
 
Însă din 2003, activitatea sa a cunoscut indici de revigorare evidentă ce înseamnă apariţia a trei operatori – “Tarom”, “Carpatair”, “Blue Air” -, creşterea numărului de curse spre zece destinaţii internaţionale în prezent, dar mai ales a numărului de pasageri. Dacă în 2003 treceau prin aeroportul băcăuan 19.000 de pasageri, în 2006 au fost 45.000, cifră atinsă deja în luna iunie acestui an, pentru care prevederile estimează mai bine de 100.000 de călători.
 
Deşi numărul celor ce tranzitează aeroportul este în creştere, aeronavele aterizează la Bacău cu numeroase restricţii din cauza infrastructurii slabe.
 
“Aeroportul Bacău e silit să limiteze unele firme de transport care au avioane prea mari. Pista a fost construită pentru flota din 1953. De atunci şi până astăzi s-au mai schimbat şi flotele. Suntem nevoiţi, în continuare, să restricţionăm numărul de aterizări. De doi ani de zile ţinem pe loc operatori aerieni precum «RyanAir» sau «VisaAir»”, a explicat directorul Aeroportului, Cristian Stanciu.
 
 
 
Loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!