Ascensoarele din Bacău reprezintă un pericol public

 
Din cele 450 de ascensoare din municipiul Bacău doar 49, montate în clădiri construite în ultimii ani, corespund normelor europene. Conform datelor preluate de „Rompres” dintr-un studiu de piaţă, 189 dintre lifturilor băcăuanilor ar trebui „de urgenţă casate”, iar celelalte în termene cât mai scurte, deoarece „au depăşită cu mult” durata maximă de funcţionare, care este de 20 de ani.
 
Modernizarea sau înlocuirea ascensoarelor ar trebui realizată pe banii locatarilor. Dacă se optează pentru modernizare, aceştia ar fi nevoiţi să scoată din buzunar între 40.000 şi 50.000 RON. Un panou de comandă complet costă 1.400 de euro, iar unul pentru comandă colectivă 1.400 de euro.
 
Recondiţionarea unei cabine ajunge la 400-500 de euro, iar elementele de siguranţă sunt, la preţurile de catalog, şi ele scumpe: limitatorul de viteză 110 euro, paracăzătoarele 500 euro, contactorii electrici – 150 euro. Instalarea unui lift nou costă peste 20.000 euro.
 
Cum anul trecut în municipiu au fost executate doar două lucrări de mare amploare – schimbarea a două trolii la un bloc, ce au costat fiecare asociaţie de proprietari câte 211 milioane de lei vechi -, iar pentru acest an nu este făcută nici o comandă, locatarii se roagă să nu li se strice liftul, iar norocul să-i ferească de accidente.
 
„Nu avem bani nici să facem reparaţii la timp, iar de înlocuit liftul nici nu poate fi vorba”, susţin preşedinţii asociaţiilor de proprietari din Bacău.
Din fericire, în ultimii ani nu s-a înregistrat în municipiu nici un accident mortal. În schimb, singura firmă care se ocupă de reparaţii, „Construct Lift” înregistrează, zilnic, în medie 15 deranjamente. De multe ori, defecţiunile nu pot fi imputate exploatării defectuoase de către locatari, spun specialiştii, ci unor „factori colaterali”, între care cei mai frecvenţi sunt determinaţi de lucrările de reparaţii la reţeaua de alimentare cu energie electrică efectuate de „E-ON Moldova”.
 
O singură legătură greşită la panoul de alimentare sau la transformatorul zonal este suficientă pentru ca liftul să se defecteze. „Întâmpinăm greutăţi de colaborare cu echipele E-ON, chiar dacă am trimis conducerii acestei firme o adresă prin care solicităm să fim anunţaţi când se fac asemenea lucrări”, spune Ionel Doroftei, director „Construct Lift” Bacău.
 
În luna noiembrie 2006, Inspectoratul de Stat pentru Construcţii i-a instruit pe patronii societăţilor de ascensoare cu privire la noile norme valabile de la 1 ianuarie. Conform acestora, verificarea lifturilor trebuie făcută din doi în doi ani, iar data efectuării acestora trebuie afişată la loc vizibil pe fiecare scară de bloc. Până în prezent, însă, receptivitatea asociaţiilor de proprietari la prevederile legale, afirmă specialiştii băcăuani, „pare a fi zero”.
 
 
 
 
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.