Pasajul Octav Băncilă a fost dat uitării de şefii Primăriei Iaşi

  • Primarul Gheorghe Nichita a întocmit o listă cu 121 proiecte şi a invitat ieşenii să le „voteze”, în timp ce un proiect pentru care s-au alocat deja 7 miliarde ROL nu a primit acordul de mediu deoarece reprezentanţii municipalităţii nu au depus documentaţia solicitată de Agenţia pentru Protecţia Mediului    (APM Iasi-Pasaj Octav Bancila.jpg)

  • Directorul tehnic şi directorul de investiţii din cadrul Primăriei Iaşi nici nu ştiau că s-a solicitat acordul de mediu!

  

 
 
Lansat cu surle şi trâmbiţe ca unul dintre principalele proiecte ale primarului Gheorghe Nichita, Pasajul „Octav Băncilă”, care ar trebui să facă legătura între Păcurari şi cartierele Dacia şi Alexandru cel Bun, s-a „prăbuşit” înainte de a coborî de pe planşeta proiectantului.
 
Mai exact, responsabilii de la Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Iaşi au declarat proiectul respins, această decizie fiind publicată şi pe site-ul oficial al instituţiei. Cu toate acestea, şefii Primăriei Iaşi habar nu aveau de decizia Agenţiei de Mediu, semn că „măreţul” proiect edilitar are un destin tragic încă din faşă, probabil ca şi alte proiecte cu care se laudă administraţia Nichita.
Concret, întrebaţi ce ştiu despre soarta documentaţiei depuse pentru obţinerea avizului de mediu, atât directorul tehnic Mihai Chirica, cât şi directorul de investiţii Dumitru Tomorug, au răspuns în mod similar „nu ştiu, nici nu am ştiut că s-a depus o documentaţie de mediu”.
 
Dumitru Tomorug, diect responsabil de soarta proiectului, a motivat că tocmai s-a întors din concediu şi nu a avut timp să se intereseze de mersul treburilor din direcţia nou-înfiinţată pe care o păstoreşte. Drept urmare, se poate trage concluzia că avansarea, de la rangul de şef peste investiţiile în infrastructura de învăţământ, la cel de şef peste toate investiţiile municipalităţii Iaşi este o pălărie mult prea mare pentru acesta.

 
 
Responsabilii pasajului, repetenţi la acordul de mediu

 
 
Referitor la acest subiect, conducerea APM Iaşi ne-a comunicat faptul că proiectul „Pasaj Superior «Octav Băncilă»” din zona Păcurari-Arcu se regăseşte în lista activităţilor cu „potenţial impact semnificativ asupra mediului” (cuprinsă în Ordinul MAPM 860/2002, cu privire la aprobarea procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului şi de emitere a acordului de mediu).
 
În cadrul procedurii de emitere a acordului de mediu, proiectul a fost supus etapei de încadrare, de unde s-a desprins „necesitatea continuării procedurii de reglementare prin efectuarea evaluării impactului asupra mediului”.
 
„Pentru derularea etapei de definire a domenilui de evaluare, APM Iaşi a solicitat titularului de proiect prezentarea completărilor la memoriul tehnic şi la fişa tehnică, precum şi a anunţului public privind etapa de încadrare. Întrucât, până la termenul impus, titularul nu a prezentat documentele cerute, s-a recurs la anularea solicitării de emitere a acordului de mediu, în conformitate cu prevederile legale”, ne-a comunicat Dănuţ Pirchiu, director al APM Iaşi.
 
Acesta a adăugat faptul că, prin adresa numărul 6485/22.06.2007, responsabilii proiectului au solicitat începerea unei noi etape de emitere a acordului de mediu. În urma verificării la teren, APM Iaşi a înştiinţat beneficiarul că pentru a putea obţine respectivul acord trebuie să realizeze, în prealabil, un studiu de evaluare a impactului asupra mediului.
 
După toate aceste etape de sancţionări, corespondenţe, reveniri şi solicitări, responsabilii Primăriei Iaşi nu ştiu nimic de soarta proiectului.

 
 
Pasajul, un proiect care ar putea demara… în anul în care trebuia să fie gata

 
 
După ce s-a mai documentat, Dumitru Tomorug ne-a declarat: „până în prezent, s-a definitivat partea de proiectare a structurii viitorului pasaj şi momentan se discută pe marginea soluţiilor de deviere a reţelelor edilitare care traversează arealul ce va fi ocupat de respectiva construcţie”. Acesta a mai spus că proiectantul general, SC TGH SRL Iaşi, mai are termen până la sfârşitul lunii septembrie 2007 pentru a definitiva partea de proiectare.
 
Conform contractului, întocmirea documentaţiei tehnice include atât studiul de prefezabilitate, cât şi cel de fezabilitate, proiectul tehnic şi cel pentru autorizarea construcţiei. „În consecinţă, tot proiectantul general se va ocupa şi de studiul de evaluare a impactului asupra mediului. După ce toate documentaţiile vor fi gata, se va depune un nou dosar la Agenţia de Mediu pentru a se obţine avizele necesare. În orice caz, proiectul pasarelei este planificat a intra în execuţie, la începultul anului viitor (conform promisiunilor electorale, Pasajul „Octav Băncilă” urma să fie dat în folosinţă până în anul 2008 – n.r.). Însă, înainte de aceasta, va trebui să parcurgem etapa de licitaţie pentru desemnarea constructorului”, a afirmat directorul Direcţiei Investiţii din cadrul Primăriei Iaşi.
 
Având în vedere această stare de fapt, nu se poate înţelege raţiunea pentru care municipalitatea a demarat procesul de avizare a proiectului şi apoi l-a abandonat. S-ar putea trage concluzia că angajaţii municipalităţii ori habar nu au cum se obţine un acord de mediu, ori fac muncă de mântuială pentru a putea spune că şi-au câştigat pe merit salariile şi sporurile de conducere. Eventul şi nişte prime!

 
Realizarea Pasajului „Octav Băncilă” din zona „Ţigarete” a fost evaluată la 22,5 milioane euro (peste 700 miliarde ROL), din care numai partea de proiectare „înghite” aproximativ 7 miliarde ROL. Soluţia tehnică indică o construcţie de 700 metri mungime, cu un rond în mijloc. Podul peste şinele de tren va avea accese multiple, de pe străzile Păcurari, Arcu, Moara de Foc, Străpungere Silvestru, pe de o parte, dar şi din strada Tabacului, Sarmisegetuza şi şoseaua Naţională, pe de altă parte.
Pentru a reglementa circulaţia pe pod, proiectul include un sens giratoriu, dar şi trotuare pentru pietoni, pe ambele direcţii de mers.
 
 
 
 

Citește și
3 Comentarii
  1. dan manolache spune

    Constructie absolut inutila.
    Traficul pe strada silvestru/ Moara de foc este infernal si este 100% trafic inspre si dinspre zona industriala adica trafic greu.
    Pasarela nu va face decat:
    – sa ajute clientii taxiurilor de la fosta bariera sa se urce in masini probabil din zona blocurilor;
    – sa blocheze traficul pietonal; pentru ca este greu de crezut ca pietonii vor merge pe pasarela. Probabil in aceiasi procent ca la pasarela spre CUG.
    – Sa consume o suma uriasa de bani care va depasi la sfirsit de cel putin doua ori suma initiala.
    OBS. CE alte lucrari s-ar putea face cu aceiasi suma?
    Se poate face o comparatie cu un proiect de tip Palas dar realizat de un investitor pe banii lui???

  2. Edi spune

    Edi10:34:29 02-04-2008
    Cat costa sau cat nu costa pasajul Octav Bancila!Bani sunt si pentru pasarela si pentru buzunarele „edililor”!Cred ca la partea cu buzunarele nu au ajuns la un consens.Pana atunci noi ne macinam nervii si sanatatea stand la bariera de la Comat cu orele,inghitind praf,fum,poluare fonica si revarsandu-ne nervii unii pe altii!Dar lasa ca vin alegerile si o parte din dracii acumulati la bariera o sa-i eliberam si prin stampila de vot,tovarasi consilieri si primar!

  3. driver spune

    Este de inteles ca acest proiect a fost folosit in campania electorala pentru a atrage voturile unor sustinatori ai pasarelei si credeti-ma sunt destui care vor asta , insa ce sa facem am stat si ne-am uitat la ei cum iar ne mint cu nerusinare ca o sa faca si o sa dreaga…rusine stimate primar eu doar pentru asta te-am votat, pentru pasarela…. e na cand ajungi acolo sus nu te uiti de unde ai plecat…rusine.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.