În Bulgaria, alcoolul ieftin generează o nouă formă de turism

Bulgaria atrage din ce în ce mai mulţi turişti străini în timp ce experţii în domeniu avertizează asupra unor evoluţii greşite, precum explozia de turişti veniţi la băutură, din Scandinavia, scrie ziarul austriac Die Presse.
 
Pe coasta Mării Negre sezonul turistic a luat sfârşit iar superbele ştranduri de nisip de la Varna sunt ca şi moarte. Liniştea mai este tulburată doar de discoteca în aer liber, din care muzica duduie la kilometri distanţă, până la orele trei dimineaţa, o discotecă însă plină până la refuz de turişti mahmuri.
 
Bulgaria a devenit mai ales pentru tinerii din Peninsula Scandinavă un fel de „paradis al alcoolului”, dat fiind că o sticlă de vodcă costă  într-un supermarket bulgăresc doar echivalentul a doi euro. La aceasta se adaugă cantităţi nelimitate de băuturi alcoolice ieftine, care fac parte din oferta agenţilor de turism şi care contribuie la dezvoltarea u-nui adevărat turism al alcoolului.
 
Din punct de vedere strict al cifrelor, turismul bulgar cunoaşte o dezvoltare impresionantă. Până la sfârşitul lunii august, aproape patru milioane de străini şi-au petrecut concediul în noul stat membru al UE, cu 7% mai mulţi decât în aceeaşi perioadă a anului 2006, care a fost la rândul său un an record.
 
Pentru comparaţie, în Austria, în perioada de vară (până la sfârşitul lunii august) şi-au petrecut concediul 7,8 milioane de străini (un plus de cinci procente). Din ţările UE au venit anul acesta cu 30 la sută mai mulţi turişti străini în Bulgaria, aceştia aducând ţării un profit de 1,3 miliarde de euro, cu 17 la sută mai mult decât în anul precedent.

 
 
Sindromul Mallorca

 
Din punctul de vedere al experţilor, evoluţia în materie de turism ar fi luat o direcţie greşită. Bulgaria „a urmat calea spaniolă”, se plângea Anelia Kruşkova, directoarea oficiului de stat pentru turism. Aceeaşi opinie o are şi Blagoi Ragin, director al asociaţiei hotelurilor şi amenajărilor pentru primirea de oaspeţi.
 
Acesta vorbea astfel despre un „sindrom tip Mallorca” în timp ce preşedinta asociaţiei agenţiilor de turism (BATA), Donka Sokolova, era de părere că turismul bulgar a „atins un punct critic”. Ofertele ieftine atrag în continuare turiştii către Bulgaria, însă turiştii din clasa de sus, la a căror atragere se spera, nu au venit în ciuda ofertelor de wellness, terenuri de golf sau concedii pe yacht.

 
 
„Se construieşte mult prea mult”

 
Politicienii au avertizat deja asupra transformării locurilor de vacanţă într-un fel de „cămine” pentru persoanele cu venituri scăzute din Europa de Vest. Cea mai mare problemă o reprezintă construcţiile peste măsură de numeroase din locurile de vacanţă.
 
Nu există cifre oficiale pentru întreaga Bulgarie însă, conform aprecierilor, doar de la începutul anului au fost deschise 1.800 de noi hoteluri şi amenajări de primire a oaspeţilor, mai ales pe coasta Mării Negre. Explozia de construcţii a condus la o „cădere a preţurilor” şi la o „enormă concentrare de oameni”, spunea Kruşkova. „Se construieşte mult prea mult”, afirma şi Chiril Iordanov, primar al oraşului Varna, în care se desfăşoară un sfert din activitatea turistică din Bulgaria.
 
Conform datelor furnizate de el, numărul paturilor de la locurile de cazare din regiune s-a triplat. Investitorii vin mai ales din două state: din Rusia – „la fel ca mai înainte, de altfel, doar că de data aceasta ei vin oficial”, spunea Iordanov – şi din Marea Britanie. Britanicii cumpără şi construiesc case de vacanţă în masă.

 
 
Turiştii bogaţi, greu de atras
 
La Varna găseşti deja hoteluri la patru sau cinci rânduri distanţă de plajă, aşadar departe de coastă.
„Câţi se încumetă să meargă acolo sau cel puţin să meargă mai mult de o singură dată”, se întreba Michael Angerer, delegat comercial al Austriei la Sofia.
 
În ciuda tuturor strădaniilor de a atrage turişti cu putere de cumpărare mai mare – ca de exemplu cu ajutorul unor oferte în materie de sănătate precum chirurgia estetică – primarul Iordanov nu-şi face nici un fel de iluzii. Turismul de masă va rămâne important, nu în ultimul rând datorită faptului că punerea la punct a unor oferte mai bune nu este deloc un lucru uşor. 
 
Doar un exemplu în acest sens: În jurul sanctuarului antic al lui Orfeu, de lângă satul Tatul, din sudul Bulgariei, nu există nici un fel de hoteluri, locuri de primire a oaspeţilor sau cafenele potrivite pentru aceasta. La toate acestea se adaugă starea proastă a infrastructuri i şi anume faptul că nu există aproape nici un fel de şosele.
 
 
 
Loading...
loading...
Citește și
Loading...
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.