Greva de la „Dacia” ar putea muta „fabrica de Logan-uri” în Rusia

0 10
 
Renault se confruntă cu o provocare majoră privind modelul său Logan, în condiţiile în care muncitorii de la fabrica din România au încetat munca la 24 martie, cerând salarii mai mari. Loganul, o berlină care se vinde cu preţuri începînd de la 5.700 de euro, a devenit un produs-cheie al creşterii Renault. Vânzările de maşini "Logan" au crescut cu 48%, în 2007, la 368.000 bucăţi în lume, iar compania a prevăzut o creştere cu 75% anul acesta.
 
Profitabilitatea Logan depinde însă de operaţiunile cu cost scăzut, precum cele de la fabrica "Dacia" Piteşti, unde sindicatele spun că salariul mediu lunar este de aproximativ 450 de dolari, comparativ cu o medie de 3.400 de dolari în fabricile Renault din Franţa. Sindicatele din România încearcă să obţină o creştere cu aproximativ 50%.
 
Cu toate acestea, atuurile sindicatelor pot fi mai slabe decât par. Renault a preconizat rapid să înceapă să producă "Logan" în alte locaţii cu costuri mici, printre care Rusia, Maroc, Columbia, Brazilia, Iran şi India. Luna trecută, directorul executiv al alianţei Renault-Nissan, Carlos Ghosn, a semnat un acord de producţie cu "AvtoVAZ", un fabricant rus de automobile, a cărui fabrică imensă ar putea produce peste un milion de maşini pe an.
 
Conducerea Renault îi avertizează deja pe muncitorii români că locurile lor de muncă ar putea fi mutate în alte ţări. "Cererile salariale ar putea pune în pericol viitorul fabricii", a declarat pentru "Le Figaro" directorul general al "Automobile Dacia", François Fourmont.
 
Într-adevăr, relocarea producţiei este relativ uşoară pentru Renault, este de părere "Der Spiegel". Asamblarea Logan-ului se face în mare măsură manual, cu relativ puţine investiţii în echipament de producţie de înaltă tehnologie.
 
"Când ai nevoie de mai puţină mână de lucru, pur şi simplu o concediezi", a spus Christoph Stürmer, un analist auto de la "Global Insight" din Frankfurt.
 
În unele ţări este posibil ca muncitorii să accepte salarii mai mici decât cele plătite la "Dacia" Piteşti în prezent. De exemplu, la "AvtoVAZ" din Rusia, salariul mediu lunar este de numai aproximativ 200 de dolari.
 
În plus, şi alţi producători de automobile care vizează producţia pe pieţe emergente monitorizează cu atenţie greva de la "Dacia". De exemplu, se aşteaptă ca "Ford Motor Company", care este acţionarul majoritar al fostului centru de producţie auto Automobile Craiova, să investească peste un miliard de dolari pentru a produce maşini şi echipamentele respective.
 
Semnal de alarmă pentru Ford
 
Greva salariaţilor de la uzina "Dacia" ar putea fi un semnal de alarmă pentru constructorul de automobile Ford şi ar putea schimba situaţia pentru multinaţionalele care vedeau în România o sursă de mână de lucru ieftină în Europa, estimează "Le Telegramme".
 
Angajaţii de la uzina din Piteşti cer o creştere lunară salarială de 550 lei (în jur de 148 euro), ceea ce ar ridica salariul lunar mediu brut la circa 435 euro. Dacă se va permanentiza, comentează publicaţia franceză, această mişcare ar putea descuraja investitorii străini, atraşi mai ales de nivelul scăzut al salariilor din România.
 
Considerată "inacceptabilă" de patronat, această cerere se sprijină pe rezultatele spectaculoase înregistrate de Dacia, care a cunoscut o creştere de 62% a vânzărilor de la începutul anului. Acest rezultat a fost obţinut, potrivit sindicaliştilor, datorită "unei dublări a sarcinii de lucru a angajaţilor". "Lucrăm ca în Franţa dar suntem plătiţi cu mai nimic", explică un grevist.
 
Nivelul scăzut al salariilor din România a reprezentat, de asemenea, principalul atu în decizia grupului finlandez "Nokia" de a muta la Jucu producţia sa din Bochum, decizie care a creat o vie nemulţumire în Germania. Potrivit unor surse sindicale, adaugă "Le Telegramme", angajaţii români de la "Nokia" vor fi de 7 sau 8 ori mai slab plătiţi decât omologii lor germani.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata