Proiectul parcării din „zona zero” a Iaşului îşi caută constructor

0
Parcare sau spaţiu verde? Şi dacă s-ar putea să existe ambele? Astfel se pune problema în cazul unui proiect demarat în punctul zero al Iaşului, în Piaţa Unirii, acolo unde SC "Complex Hotelier Unirea" SA intenţionează să construiască o parcare subterană şi supraterană pentru a asigura 200 de locuri de staţionare. Terenul aferent proiectului este scuarul de pe strada Vasile Alecsandri nr. 8, concesionat de la Primaria municipiului Iaşi, în baza contractului de concesionare nr. 48563/27.06.2007.
 
 
Viceprimarul adresează rugăminţi, de dragul cetăţenilor
 
Planurile investitorului au stârnit protestele locatarilor blocurilor din zonă, care s-au opus cu vehemenţă tăierii de arbori din spaţiul alocat acestui proiect. Urmarea presiunilor cetăţenilor, în marea lor majoritate persoane în vârstă, a fost că viceprimarul Constantin Neculau a transmis o adresă prin care ruga beneficiarul parcării, "Complexul Hotelier Unirea", să sisteze lucrările.
 
"Recunosc faptul că această rugăminte este pur formală şi s-a făcut la presiunea cetăţenilor. Conform legii, noi, municipalitatea, nu putem impune sistarea unor lucrări care au toate avizele şi respectă toate prevederile în vigoare. Doar o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă are competenţa de a impune aşa ceva", a declarat viceprimarul Constantin Neculau.
 
Consilierul local PD-L, Daniel Oajdea, susţine că aceste tăieri se fac prin nerespectarea avizului de mediu ce a stat la baza eliberării autorizaţiei de construire. "Am atacat în contencios proiectul de construire a parcării. Conform OG nr. 114/17.10.2007 este interzisă schimbarea destinaţiei unui spaţiu verde, fie şi pe o perioadă scurtă de timp. Dacă Primăria a avut inconştienţa de a da autorizaţia de construire, justiţia îmi va da dreptate. Până atunci, sunt decis să chem ieşenii la un marş de protest îndreptat împotriva relei-voinţe cu care municipalitatea intenţionează să înlocuiască parcurile cu betoane", a comentat consilierul local PD-L, Daniel Oajdea.
 
 
Grecu: "Nu mi-e teamă de acţiunile domnului Oajdea"
 
 
În replică, Lucian Grecu, preşedintele Consiliului de Administraţie al SC "Complex Hotelier Unirea" SA  susţine că tot ce s-a executat, inclusiv tăierea arborilor din centrul scuarului, este prevăzut în autorizaţia de mediu.
 
"Acest proiect a fost analizat şi aprobat chiar de conducerea Agenţiei Naţionale de Mediu, care s-a deplasat la Iaşi, la începutul anului, special în acest scop. S-a discutat şi s-a analizat cu legea pe masă de către o comisie de specialişti în mediu, în dendrologie, jurişti şi tehnicieni.
 
Avem toate avizele şi studiile de impact posibile, astfel că nu mi-e teamă de acţiunile domnului Oajdea, care se află în campanie electorală. Este adevărat că pe perioada lucrărilor se va înregistra un disconfort pentru locuitorii riverani, însă vom folosi cele mai moderne tehnici din domeniul construcţiilor pentru a afecta cât mai puţin întregul areal", a afirmat Lucian Grecu.
 
În acelaşi timp, proprietarul Hotelului "Unirea" a ţinut să sublinieze că realizarea parcării nu înseamnă că respectivul spaţiu verde va fi ras de pe faţa pământului. "În aproximativ doi ani, pe locul scuarului în discuţie va apărea cel mai frumos părculeţ  din oraş, unde vor exista şi mai mulţi arbori şi arbuşti decât în prezent şi unde copiii se vor putea juca în condiţii de siguranţă şi civilizaţie", i-a asigurat Lucian Grecu pe cetăţenii nemulţumiţi şi circumspecţi atunci când vine vorba de promisiuni ale dezvoltatorilor de proiecte imobiliare.
 
"Pe de altă parte, să nu uităm că cele 200 de locuri de staţionare pentru clienţii hotelurilor, dar şi pentru locuitorii din Piaţa Unirii sunt mai mult decât necesare, pentru că zona zero a Iaşului a ajuns să fie sufocată de maşini. Rezidenţii vor beneficia de tarife preferinţiale pentru un loc în parcarea subterană. Astfel de proiecte de coborâre a parcajelor în subteran se realizează peste tot în lumea civilizată pentru a decongestiona spaţiile din ce în ce mai aglomerate din centrele oraşelor", a punctat Grecu.
 
 
34 de locuri de parcare, la suprafaţă
 
Cert este că, după îndelungi discuţii legate de oportunitatea amplasării acestei parcări în spatele blocurilor din Piaţa Unirii, beneficiarul a intrat, la sfârşitul lunii martie, în posesia autorizaţiei de construcţie.
 
La acest moment se lucrează la delimitarea şi eliberarea terenului aferent obiectivului de investiţie în suprafaţă totală de 2.500 metri pătraţi.
"Urmează să alegem firma care să efectueze lucrările propriu-zise de construcţii, în urma unei licitaţii.
Proiectul de arhitectură întocmit de SC «Tehnoproiect Comtrans» SRL Bucureşti prevede realizarea unei parcări supraterane cu o capacitate de maxim 34 de locuri şi a unei parcări subterane pe două niveluri, cu o capacitate de maxim 166 de locuri. La acestea se adaugă reamenajarea parcului şi spaţiului de joacă de la suprafaţă", ne-a declarat beneficiarul proiectului.
 
Acesta s-a angajat să amenajeze locul de joacă pentru copii cu facilităţi ergonomice de distracţie, fabricate din plastic şi burete, pentru a înlocui scrâncioburile din metal. Cât despre sol, acesta va fi plantat cu gazon special ca pentru stadioane, cu rezistenţă la trafic.
 
 
Valoare estimată: între 2 şi 3 milioane euro
 
Valoarea investiţiei se va cifra între 2 şi 3 milioane de euro, neputându-se indica o sumă precisă înainte de semnarea contractului final cu firma de construcţii.
"«Complex Hotelier Unirea» construieşte parcarea din fonduri proprii. Anual, vom plăti 40.800 euro la Consiliul Local, taxa de concesiune, iar după 25 de ani, Consiliul Local preia gratuit parcarea, în proprietatea Consiliului.
Conducerea Agenţiei Naţionale de Mediu, venită din Bucureşti să analizeze dosarul, a declarat că e cea mai bună afacere pe care a făcut-o Consiliul Local Iaşi. În Bucureşti, Consiliul General Bucureşti plăteşte construcţia de parcări subterane şi nu investitorii privaţi!"
 
 
Sistem anti-incendii cu pereţi cortină
 
La partea de echipamente, proiectul parcării subterane presupune dotarea cu instalaţii de ventilaţie mecanică prevăzute cu: sisteme de circulare a aerului acţionate automat şi manual, prize de aer proaspăt, guri de  evacuare a aerului viciat, instalaţii pentru controlul concentraţiilor de monoxid de carbon, centrale de tratare a aerului proaspăt, instalaţii de desfumare.
 
"Ca un element mai puţin întâlnit la parcările subterane din România, detectoarele antiincendiu sunt legate cu un sistem de declanşare automată a unor pereţi cortină care coboară automat din tavan pentru a izola incendiul la o arie cât mai restrânsă", a mai spus Lucian Grecu.
 
Termenul de execuţie a lucrărilor este cuprins între şase luni şi un an. "Noi sperăm că, dacă totul decurge conform planurilor, putem fi gata cu parcarea în jumătate de an. Totuşi, în eventualitatea în care, în urma excavaţiilor, vor fi descoperite vestigii arheologice, avem în intenţie să investim şi în conservarea şi punerea în valoare a acestora. Avem încheiat un contract cu Institutul de Istorie ai cărui specialişti vor supraveghea în permanenţă şantierul. Bineînţeles că în această situaţie, timpul implementării investiţiei se va prelungi, putând ajunge la un an", a precizat în încheiere beneficiarul proiectului.
 
 
 
Ce se întâmplă cu spaţiul verde de 453 mp?
 
Proprietarul Hotelului "Unirea" susţine că spaţiul verde de pe strada Vasile Alecsandri nr. 8, în suprafaţă de 453 mp, va rămâne pe amplasament pe perioada realizării şi după realizarea lucrărilor de investiţie.
 
Etapa de reamenajare a scuarului este programată după finalizarea construcţiei şi presupune:
– realizarea de spaţii plantate şi îngazonate în suprafaţă de 998 mp;
– construirea de alei şi platforme placate în suprafaţă de 250 mp;
– reamenajarea, pe amplasamentul iniţial, a terenului de joacă pentru copii de 364 mp;
– creşterea densităţii plantaţiei finale care va cuprinde 474 de exemplare de plante faţă de 79 de exemplare existente.
 
 
 
 
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.