Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

1
 
Guvernul a adoptat (luni, 21 aprilie 2008) ordonanţa de urgenţă pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, a informat ministrul Mediului, Attila Korodi, care a precizat că textul ordonanţei a clarificat excepţiile de la plata acesteia, dar nu a putut include şi o finanţare pentru înnoirea parcului mijloacelor de transport public.
 
Korodi a arătat că au fost prezentate rezultatele audierii publice privind taxa auto, fără a se schimba formula de calcul şi reiterându-se decizia ca, prin Fondul de mediu, taxa să finanţeze cele 7 programe de protecţie a mediului.
 
Ministerul Mediului a precizat însă că, deşi s-a luat în considerare posibilitatea de finanţare pentru înnoirea parcului de transport public, normele Comisiei Europene nu permit acest lucru în cadrul schemei ajutorului de stat regional. Autorităţile române vor discuta însă cu reprezentanţii CE o posibilă soluţie în acest sens, a explicat ministrul Korodi.
 
Acesta a subliniat că a fost clar definit art. 9, alin b, al ordonanţei, privind excepţiile de plată a taxei "acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile".
 
Noua taxă se va aplica începând cu 1 iulie, dată de la care cei care au plătit vechea taxă, în sumă mai mare, pot solicita restituirea diferenţei. În 30 de zile de la publicarea ordonanţei în Monitorul Oficial, vor fi emise şi norme de aplicare a taxei.
 
Premierul Tăriceanu a cerut totodată Ministerului Mediului şi Fondului pentru Mediu să facă rapoarte periodice în care să se detalieze cum sunt gestionaţi banii proveniţi din taxa pe poluare.
Printre recomandările prezentate cu prilejul audierii publice privind taxa de poluare auto s-a numărat şi aceea a introducerii eşalonate a acestei taxe.
 
O parte dintre cei 101 de cetăţeni care şi-au prezentat în scris depoziţia s-a pronunţat pentru analiza introducerii sistemului periodic al încasării taxei de poluare, corelat cu rectificările realizate periodic de Registrul Auto Român (RAR).
 
Deponenţii au mai propus corelarea nivelului taxei de poluare cu emisiile de noxe, analiza bazei de impozitare prin includerea nediscriminatorie a întregului parc auto naţional pe principiul "poluatorul plăteşte" – cu care, de altfel, toţi cei care şi-au exprimat poziţia au fost de acord – revizuirea formulei de calcul a taxei de poluare, care să ţină cont de tot ciclul de viaţă al autovehiculului.
 
În acelaşi timp, s-a propus utilizarea unor mecanisme simple de colectare a taxei de poluare, simplificate din punct de vedere birocratic, prin utilizarea Internet-ului. O altă propunere a vizat concordanţa între denumirea taxei şi modalitatea de calcul a acesteia.
 
S-a recomandat şi corelarea proiectului de ordonanţă privind taxa de mediu cu alte acte normative, dar şi analizarea unor sisteme de bonificaţii care să aibă ca efect accelerarea procesului de înnoire a parcului auto naţional. Cei care şi-au prezentat depoziţiile au ajuns la concluzia că această taxă penalizează poluarea, dar nu contribuie suficient la înnoirea acestui parc auto.
 
Au fost consemnate 101 de depoziţii scrise, 38 dintre semnatarii acestora exprimându-şi dorinţa să-şi expună şi verbal punctul de vedere. Dintre aceştia, însă, doar 29 au ajuns să-şi facă publică opinia în cursul audierii organizate în urmă cu o săptămână la Palatul Parlamentului.
 
Noua variantă a taxei de poluare auto, propusă spre audiere publică, a fost redusă în funcţie de vechimea autoturismului şi gradul de poluare auto, potrivit proiectului de ordonanţă de modificare a taxei.
 
Astfel, pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a taxei specifice exprimate în euro/1 gram CO2, a normei de poluare, a taxei specifice exprimată în euro/1 cmc, precum şi a cotei de reducere a taxei.
 
De exemplu, pentru un autoturism Logan nou cu motor de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu norma de poluare Euro 4, taxa va creşte de la 160 euro la 196 euro, pentru un autoturism Ford Focus Euro 3, cu o vechime de 4-5 ani, cu motor de 1.600 cmc, taxa scade de la 1.140 euro la 208 euro, pentru un autoturism Wolkswagen Golf Euro 2, cu motor de 1.900 cmc şi o vechime de 8-10 ani, taxa va scădea de la 3.806 euro, la 1.492 euro, pentru un autoturism Mercedes cu Euro 1, cu motor de 3.000 cmc şi o vechime de 15 ani, taxa va scădea de la 7.727 la 3.360 euro, iar pentru un Jeep non-euro cu o capacitate de 2.500 cmc şi o vechime mai mare de 15 ani, taxa scade de la 7.155 euro la 3.750.
 
Pentru un autoturism Euro 4 cu o capacitate mai mare de 1.601 cmc, taxa va porni de la 448 euro (pentru un autoturism cu o vechime de o lună) şi se va reduce în funcţie de vechime, iar pentru un autoturism Euro 4 cu capacitate de circa 2.500 cmc, noua taxă va porni de la 1.018 euro în jos.
 
Pentru autoturismele Euro 4 cu o capacitate de circa 3.000 cmc, noul nivel al taxei porneşte de la 1.629 euro pentru o vechime de până la o lună, iar pentru cele cu o capacitate mai mare de 3.000 cmc, cu o vechime de până la o lună, va porni de la 6.111 euro.
 
Pentru un autoturism cu norma de poluare Euro 3 cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc, noul nivel al taxei auto va porni de la 1.086 euro, pentru o vechime de până la o lună.
 
În cazul autovehiculelor Euro 2, cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc, taxa va ajunge la maximum 2.371 euro pentru cele cu o vechime cuprinsă între 5 şi 6 ani, în timp ce pentru o capacitate cuprinsă între 1.601 şi 2.000 cmc, taxa poate ajunge până la 3.762 euro pentru o vechime de 5-6 ani.
 
Pentru o capacitate cilindrică de 2.500 cmc, nivelul taxei va fi de 7.125 euro, pentru o vechime de 5-6 ani, iar pentru o capacitate de 3.000 cmc va ajunge la 11.970 euro pentru o vechime de 5-6 ani.
 
La maşinile Euro 2 cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa porneşte de la 13.680 euro pentru o vechime de 5-6 ani.
 
La autoturismele Euro 1, taxa ajunge la 5.016 euro pentru un autoturism cu o vechime de 5-6 ani şi la 616 euro pentru 14-15 ani, pentru o capacitate cilindrică mai mică de 1.601 cmc, la maxim 7.980 euro pentru o vechime de 5-6 ani şi 908 euro pentru vechime de 14-15 ani, pentru cele cu o capacitate de 2.000 cmc, În variantele cu motorizări de peste 3.000 cmc, taxa pleacă de la 27.360 euro pentru o vechime de 5-6 ani şi ajunge la 3.360 euro pentru 14-15 ani.
 
La maşinile non euro, taxa poate ajunge la 1.848 euro pentru o vechime mai mare de 15 ani, pentru o capacitate mai mică de 1.601 cmc şi depăşeşte 10.080 euro pentru cele cu o capacitate mai mare de 3.000 cmc şi o vechime de 15 ani.
 
Norma de poluare Euro 4 a fost introdusă în Uniunea Europeană în ianuarie 2005, norma Euro 3 a fost introdusă în ianuarie 2000, norma Euro 2 – în ianuarie 1996, iar Euro 1 în iulie 1992.
 
Veniturile din această taxă vor fi virate Fondului pentru mediu, în vederea finanţării programelor şi proiectelor pentru protecţia mediului. Suma de plată reprezentând taxa se calculează în lei de unităţile trezoreriei statului din cadrul autorităţilor fiscale teritoriale în a căror evidenţă contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe. Valoarea în lei a taxei se va determina pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
 
Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 – 30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule, se va restitui totodată pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a viitoarei ordonanţe de urgenţă.
 
Fac excepţie de la plata taxei auto:
– autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
– autoturismele echipate şi destinate conducerii de către persoanele cu handicap fizic grav şi accentuat;
– autovehiculele destinate a fi utilizate de forţele armate, forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie, de poliţia de frontieră, de pompieri;
– autovehiculele destinate serviciilor de ambulanţă şi medicină, autovehiculele speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgenţă, precum şi autovehiculele speciale destinate seviciilor de descarcerare;
– autovehiculele a căror caroserie sau al căror şasiu au fost înlocuite, cu condiţia ca aceste autovehicule să fi fost anterior înmatriculate pe teritoriul României.
 
Obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România sau la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri.
loading...
Citește și
1 Comentariu
  1. Biza Ioan spune

    aceasta taxa este un atac direct la clasa de jos. De ce nu s-a aplicat sistemul din Germania. Intotdeauna,romanii,au fost jecmaniti de cei care ii conduc. Imi este greata de tara in care traiesc. am 41 de ani si nu mai vad nicio speranta si un viitor adevarat pentru copii nostri.
    MINCIUNI,BATAIE DE JOC,SFIDARE.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.