Responsabilitatea socială corporatistă, o noţiune străină pentru mediul de afaceri din Moldova

0 24
  • Minciună şi tupeu fără margini: „Palas, un proiect de responsabilitate socială”
 
Prima conferinţă regională de responsabilitate socială corporatistă (CSR) din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est, CSRUpDate Moldova, s-a desfăşurat (luni, 21 aprilie 2008) la Iaşi sub deviza „Ajutându-i pe ceilalţi, îşi ajuţi afacerea” şi a avut drept scop familiarizarea societăţilor private, a autorităţilor locale şi ONG-urilor din cele şase judeţe ale regiunii cu un concept care face de ani buni carieră în rândul companiilor din lumea întreagă.
 
Autorităţile locale au dat mai multă importanţă campaniei electorale
 
Cu toate că au fost invitate în mod special, autorităţile locale nu au făcut act de prezenţă. Primarul Iaşului, Gheorghe Nichita, a promis că ia parte la conferinţă, însă, treburi „mai importante”, precum lansarea candidaturii la alegerile locale, l-au reţinut. Doar judeţul Vaslui a fost reprezentat atât la nivel de prefect, cât şi printr-unul dintre viceprimarii municipiului reşedinţă. Bacăul a trimis ca delegat pe directorul Agenţiei de Dezvoltare Locală, iar Botoşaniul a fost reprezentat de directorul Direcţiei de Integrare Europeană.
 
Gabriela Macoveiu, directorul de comunicare şi promovare al Agenţiei de Dezvoltare Nord-Est, a făcut oficiile de a reprezenta indirect celelalte două judeţe rămase nevizate, Neamţ şi Suceava. Aceasta din urmă a afirmat că, în ansamblu, multele probleme cu impact social pe care le are regiunea vor putea fi rezolvate prin accesarea fondurilor europene din Programul Operaţional Regional, bineînţeles dacă vom avea inteligenţa şi iniţiativa de a scrie şi de a implementa proiecte eligibile.
 
Companiile din Moldova confundă CSR cu pomana umanitară
 
Ca o observaţie supărătoare pentru organizatori a fost că, la nivelul Moldovei, nici autorităţile, dar nici companiile reprezentative din regiune nu s-au arătat interesate să participe la conferinţă. Mesajul principal venit din partea mediului de afaceri local a fost că managementul înţelege responsabilitatea socială corporatistă ca pe o cheltuială în plus sau mai exact ca pe o „pomană” făcută din milă pentru diverse cauze umanitare. Luminiţa Oprea, moderatorul conferinţei şi autor al primei cărţi de CSR din România, a dezvăluit unul dintre răspunsurile primite din partea mediului de afaceri din regiune: „Nu-mi trebuie imagine de companie responsabilă social pentru că vor veni să-mi ceară şi mai mulţi bani”.
 
Ce se câştigă din CSR?
 
Specialiştii şi reprezentanţii companiilor multinaţionale cu experienţă în campaniile de CSR au demonstrat că, în fapt, responsabilitatea socială nu este o cheltuială suplimentară, ci poate aduce multiple avantaje dacă este făcută la modul profesionist, adică implicând mass-media, ONG-urile şi autorităţile chiar şi vedetele în proiecte coerente, urmărite pe o perioadă de mai mulţi ani.
 
Astfel, pe lângă avantajul financiar, o companie responsabilă faţă de mediu şi comunitate va beneficia de aspecte precum: crearea unei reputaţii şi a unui brand de valoare, licenţa socială de a opera, noi oportunităţi de afaceri, satisfacerea şi fidelizarea clienţilor, atragerea de investitori şi de fonduri, angajaţi motivaţi şi o reputaţie excelentă ca şi angajator.
 
„CSR nu se adresează doar marilor companii, care îşi permit să renoveze o şcoală sau să desfăşoare campanii de mare amploare, aşa cum în mod greşit s-ar putea crede. Chiar şi un mic magazin de haine de cartier se poate implica social prin iniţiative care presupun costuri reduse. De exemplu, pot afişa în geam că într-una din zile se organizează o colectă de jucării sau îmbrăcăminte pentru copiii nevoiaşi, colectă la care poate să invite locatarii din zonă. Magazinul respectiv câştigă astfel întrederea şi participarea ca şi client entuziast a celor care văd anunţul”, a afirmat Luminiţa Oprea.
 
Un alt exemplu ar putea fi o campanie de strângere a gunoaielor de pe malul Bahluiului, care să vină din partea unui agent economic, dar la care să invite şi autorităţile, şcolile, ONG-urile.
 
Una dintre ideile care s-a desprins din discursurile specialiştilor a fost că numai managerii care vor înţelege să-şi schimbe mentalitatea faţă de responsabilitatea socială şi faţă de modul în care aceasta îşi va pune amprenta asupra afacerii, vor rămâne activi pe piaţă, termen îndelungat.
 
Minciună şi tupeu fără margini: „Palas, un proiect de responsabilitate socială”
 
La polul opus faţă de reticenţa afişată de cei mai mulţi agenţi economici din zonă se află o firmă ieşeană care se încăpăţânează să pozeze în companie responsabilă social, cu toate că ceea ce face nu are nici o legătură cu grija pentru cetăţeni.
 
Mai mult, atitudinea autodeclamativă afişată cu făţărnicie de conducerea societăţii nu are legătură nici măcar cu o încercare de publicitate mascată prin intermediul unei campanii umanitare, aşa cum sunt de multe ori catalogate campaniile de CSR.
 
Este vorba despre „Iulius Group”, care s-a dat în spectacol şi la propriu, şi la figurat, în cadrul conferinţei, prin intermediul unei scenete de pantomimă din care publicul trebuia să înţeleagă fapul că proiectul „Palas” va fi un adevărat rai în sânul naturii.
 
Reprezentanţii „Iulius Group” au creat omului de afaceri Iulian Dascălu imaginea de binefăcător al ieşenilor care va oferi 3.000 de locuri de muncă pe perioada lucrărilor la proiectul „Palas”. Stela Fodor, directorul său executiv, „a uitat” să menţioneze că, în acest caz, responsabilitatea socială nu va fi faţă de populaţia Iaşului, ci faţă de poporul chinez, care va munci pe şantierul din centrul oraşului.
 
Astfel, reprezentanţii „Iulius Group” au dat dovadă de o abilitate ieşită din comun de a demonstra, în ciuda evidenţelor, că „a lua cu japca” 12 hectare de teren din centrul Iaşului pentru a le trasnforma în afacere imobiliară, într-adevăr foarte frumos învelită într-o spoială care ia ochii celor mai puţin familiarizaţi cu proiectul, nu este altceva decât un „nevinovat” gest de responsabilitate socială corporatistă.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.