Preţul mare al combustibilului ar putea pune capăt erei zborurilor „low cost”

0
 
Călătorii britanici încep deja să stea pe gânduri când vine vorba de a zbura spre Europa în vara aceasta, în contextul în care devalorizarea lirei sterline afectează bugetul lor pentru călătorii.
 
Veştile rele sosesc în cotinuare, fiind posibil ca era zborurilor ieftine să ia sfârşit, notează "The Guardian".
 
Costurile mari ale combustibilului au supus companiile aeriene unei presiuni care, susţin analiştii, va trece în mod inevitabil şi asupra pasagerilor prin intermediul creşterii preţului biletelor şi al costurilor suplimentare.
 
Avertismentele în acest sens sosesc pe fondul unui val de falimente ale companiilor aeriene din Marea Britanie şi SUA şi al creşterii majore a preţului petrolului – preţul combustibilului necesar unui zbor transatlantic a crescut de patru ori faţă de anul 2000, ajungând la suma de 44.000 de dolari. Presiunea exercitată asupra companiilor aeriene a fost deosebit de puternică anul acesta, preţul petrolului crescând de la 80 dolari/barilul la 120 de dolari.
 
Conturile la combustibil pentru un sfert din bugetele companiilor aeriene şi criza financiară ce a rezultat din acestea au declanşat avertismente importante potrivit cărora marile companii ar putea fi forţate să se desfiinţeze sau să fuzioneze cu rivalele pentru a supravieţui.
 
Pentru britanici, petrecerea vacanţei în Europa şi costul suplimentar al zborului sosesc pe fondul unei scăderi a lirei în faţa monedei unice europene. Lira a scăzut cu 17% faţă de vara trecută – de la valoarea de 1,47 euro, la 1,22 euro săptămâna trecută.
 
Unele rapoarte indică faptul că agenţiile de turism plănuiesc să impună costuri suplimentare, pentru a recupera pierderile provocate de scăderea lirei. Cel puţin 19 agenţii au depus deja o cerere la Asociaţia Britanică a Agenţiilor de Turism pentru adăugarea unei taxe de 10% pentru vacanţele deja planificate.
 
La 28 aprilie, compania "Ryanair" a încercat să explice cea mai recentă creştere a costurilor taxelor pentru bagaje – fiind a doua oară pe anul acesta când creştere aceste taxe -, afirmând că face parte dintr-o campanie menită să determine reducerea cantităţii bagajelor. Însă analiştii sunt de părere că aceste taxe cunosc o asemenea creştere deoarece compania încearcă să acopere costurile combustibilului, care vor continua să crească.
 
"Câştigurile lor sunt afectate de preţul combustibilului, astfel încât trebuie să facă tot ce le stă în putere pentru a atenua presiunea costurilor", explică Andrew Lobbenberg, analist în cadrul ABN Amro. Companiile importante cu experienţă, precum "British Airways", sporesc suprataxele pentru combustibil cu scopul de a acoperi costurile combustibilului, însă companiile aeriene low-cost refuză să impună aceste suprataxe, preferând să contrabalanseze costurile prin intermediul taxelor pentru checking in, pentru mâncarea oferită la bord şi pentru contractele de închiriere de maşini.
 
John Strickland, consultant în domeniul aviaţiei, opinează: "Companiile low-cost vor încerca din răsputeri să îşi sporească veniturile. Necesitatea de a face aceste demersuri este cu atât mai mare pe fondul creşterii preţului petrolului".
 
Ryanair şi compania rivală low-cost easyJet vor încerca să lase preţurile neschimbate, deoarece biletele ieftine sunt cheia afacerii lor, care foloseşte preţurile-chilipir pentru a atraga clienţii.
 
"Nu îşi pot permite să ridice preţul biletelor. Le-ar afecta chiar definiţia", spune Strickland. "Locurile nu li sar mai ocupa într-un procent atât de mare şi nu vor face suficienţi bani pentru a acoperi costul combustibilului".
 
"Ryanair" a avertizat deja că profiturile ar puteaa scădea chiar cu 50% anul acesta din cauza situaţiei combustibilului, în timp ce preţul acţiunilor companiei easyJet a scăzut recent, după ce compania a anunţat că este posibil să nu-şi atingă planul pentru profit de anul acesta, dacă preţul combustibilului va rămâne ridicat.
 
Ameninţarea cu care se confruntă industria este cea mai serioasă de după perioada atacurilor de la 11 septembrie, afirmă analiştii. Industria globală a companiilor aeriene abia dacă mai este profitabilă. Doar 14 linii aeriene din lume au avut un profit de peste 10% anul trecut, când preţul barilului de petrol era de sub 80 de dolari.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.