Scandalul celui mai scump tunel din Slovacia

0
 
Tunelul "Branisko" din estul Slovaciei, cel mai cunoscut tunel rutier din ţară, urmează să fie din nou închis de săptămâna viitoare pentru lucrări de întreţinere, în timp ce poliţia elveţiană şi autorităţile slovace anchetează afacerile necurate derulate în jurul său, scrie ziarul austriac "Die Presse".
 
Dacă nu ar fi fost poliţia elveţiană pe fir este foarte probabil ca escrocheriile din jurul tunelului să fi fost deja demult date uitării. În Slovacia expresia "a săpa un tunel" a devenit una idiomatică şi anume una care descrie perfect ce s-a întâmplat cu multe firme de stat după ’89.
 
Este vorba aici despre acei manageri care în mod netransparent şi cu atât mai ieftin au intrat în proprietatea firmelor de stat sau au profitat de comenzile acestora (contactele politice au fost un avantaj), îmbogăţindu-se rapid, în timp ce din compania altădată model nu rămânea decât o carcasă, al cărei faliment era anunţat cu o mină întristată. Ceea ce nu se ştia este faptul că şi un tunel mai poate fi "săpat" încă o dată, aşa cum au constat serviciile slovace ale siguranţei statului, SIS.
 
Actualul prim-ministru, Robert Fico, a folosit această expresie de un comic involuntar ("tunel resăpat"), creată de cei de la serviciile de securitate într-un raport secret destinat celor mai înalte organe ale statului, pentru o serie de atacuri mediatice îndreptate contra guvernului creştin-democrat al fostului premier Mikulas Dzurinda. Acum se dovedeşte însă că în perioada guvernării lui Dzurinda s-au înregistrat şi cele mai mari nereguli, ale căror rădăcini se întind până în anii ’90, atunci când actualii parteneri populişti de dreapta ai premierului actual aveau în mână luarea deciziilor în stat şi în domeniul construcţiilor rutiere.
 
În aprilie 1998, cu o jumătate de an înainte de înfrângerea lor electorală în faţa lui Dzurinda, populiştii de dreapta au încheiat un contract privind dotarea tehnică a tunelului în cauză, contract care, privit retrospectiv, provoacă surprindere şi care a făcut ca acest tunel să fie de departe cel mai scump din Slovacia. Ulterior, nici actualul ministru al educaţiei, Jan Mikolaj, care a fost atunci unul din semnatarii principali ai contractului, din partea administraţiei de stat pentru drumuri (SSC) şi niciun alt actor al evenimentului, nu par să se simtă responsabili pentru faptul că acest contract a fost încredinţat unei anume firme Krizik, firmă care nu are nici un fel de experienţă cu proiecte de construcţie cât de cât asemănătoare.
 
În momentul în care guvernul Dzurinda a ajuns la putere, contractul nu a fost anulat, pentru că au existat alte persoane interesate, care se înghesuiau la "troaca" gata deschisă. Firma căreia i s-a încredinţat iniţial contractul a trebuit să-şi recunoască incapacitatea, având însă dreptul să decidă ea însăşi care firme subfurnizoare mai competente urmează să fie asociate la proiect, ceea ce a rezultat fiind o încrengătură de firme, care îşi emiteau una alteia note de plată şi transferau banii încoace şi încolo, aşa încât firmele care într-adevăr lucrau sau statul, în calitate de client şi plătitor, să aibă vreun control asupra a ceea ce se plăteşte şi pentru ce.
 
În acest mod, preţul dotării tehnice a tunelului s-a triplat de la cele 676,6 milioane coroane slovace (17,7 milioane euro) prevăzute atunci în contract, la 1,97 miliarde coroane slovace (61 milioane euro), aşa cum arăta revista slovacă "Trend". Costurile totale pentru tunel au însumat până la deschiderea acestuia, în 2003, 7 miliarde de coroane (circa 210 milioane euro) şi asta pentru doar 5 kilometri de tunel. Actualul premier Fico vorbea astfel anii trecuţi despre "cel mai scump tronson de autostradă din Europa". Faptul că de curând, tocmai în cursul unei vizite oficiale în Elveţia, Fico a primit de la autorităţile de acolo informaţii-cheie legate de transferuri de bani în perioada guvernării Dzurinda a fost pentru el o întâmplare binevenită.
 
Actualmente, autorităţile elveţiene şi cele slovace anchetează cum a fost posibil ca tocmai în perioada construirii tunelului mai mulţi funcţionari de la administraţia drumurilor SSC să aibă conturi private deschise în Elveţia, conturi care în scurt timp erau umplute la refuz şi apoi golite. Fico speră să obţină dovezi cum că ministrul transporturilor din perioada guvernului Dzurinda s-ar fi îmbogăţit cu această ocazie. Un detaliu picant la toată afacerea este faptul că fostul şef al serviciilor secrete, numit atunci de Dzurinda şi primul care a atras atenţia asupra maşinaţiilor criminale legate de construcţie, reprezintă acum o parte din acuzaţi în calitate de avocat.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.