Televiziunea Al-Jazeera, „domesticită”

0
 
Canalul Al-Jazeera continuă să înfurie multe regimuri politice. Săptămâna trecută, Etiopia a rupt relaţiile cu Qatarul, ţară care asigură transmiterea prin satelit a postului arab de televiziune pentru întregul Corn African. Totuşi, canalul independent şi provocator, cu cea mai mare audienţă în lumea arabă – aproximativ 50 de milioane de telespectatori – şi-a "îmblânzit" linia informativă. "Ne-au domesticit", se plânge unul din ziariştii săi, notează ziarul El Pais.
 
Până la sfârşitul anului 2007 nu exista decât un singur un tabu informativ la postul Al-Jazeera: actualitatea din Qatar, micul şi prosperul emirat unde îşi are sediul şi care o finanţează cu sute de milioane de dolari anual.
 
Bugetul imperiului Al-Jazeera, care are şi un canal de sport, unul de programe pentru copii şi altul de reportaje, şi care din 2006 transmite şi în limba engleză, este secret. La începutul anului acesta a apărut un nou tabu: Arabia Saudită. Al-Jazeera critica până acum fără milă această ţară afişând o ură totală împotriva monarhiei wahabite, care le refuza angajaţilor săi iordanieni viza de tranzit când aceştia se întorceau din concediu în ţara lor, şi erau nevoiţi să treacă prin teritoriul saudit.
 
Riadul şi-a retras chiar ambasadorul din Doha în 2002, după o veninoasă dezbatere televizată privind modul său de acţiune în conflictul palestiniano-israelian şi a înfiinţat canalul de televziune Al Arabiya, cu sediu la Dubai, pentru a rivaliza cu canalul qatarez. Ambele capitale au început acum să se reconcilieze. O delegaţie qatareză care îl includea pe preşedintele postului Al- Jazeera, şeicul Hamad bin Thamer al Thani, a fost primită în septembrie de regele saudit Abdallah; acesta a acceptat să viziteze Doha în ianuarie pentru a asista la summitul monarhiilor din Golf, iar ministrul saudit de externe, prinţul Saud al Faysal, a anunţat întoarcerea apropiată a ambasadorului ţării sale la Doha.
 
În paralel, reporterii postului Al-Jazeera au fost din nou autorizaţi să intre în Arabia Saudită, iar autorităţile au anunţat chiar că s-ar putea deschide o filială la Riad. "Transmitem acum mai multe informaţii decât înainte despre această ţară", a asigurat Salim Subash, de la cabinetul de presă al postului, dezminţind orice concesie.
 
"Da, însă aceasta este total lipsită de critică şi insipidă", a ripostat un jurnalist care a preferat să nu i se citeze numele. De ce are loc acum astfel de reconciliere? "În faţa unui Iran pe care îl percep ca pe o ameninţare tot mai mare, monarhiile din Golf au optat pentru a-şi lăsa deoparte disputele şi de a strânge rândurile", susţine un diplomat european acreditat în zonă. Explicaţia sa este amplu împărtăşită.
 
Linia informativă a postului Al-Jazeera nu include, deocamdată, alte tabu-uri, dar a devenit mai blândă în unele domenii. În Irak, de exemplu, nu prididea până acum cu criticile la adresa prezenţei militare a SUA, dar puţin câte puţin, a început să-i numească "musalaheen" (oameni înarmaţi) pe cei care înainte erau "muqaawama" (membrii ai rezistenţei irakiene) în timp ce morţii provocaţi de militarii americani, nu mai sunt "martiri", ci simple "victime civile". Presiunile Washingtonului se află, probabil, în spatele acestei schimbări de limbaj. Mai evidentă a fost reuniunea de săptămâna trecută, dintre preşedintele Al-Jazeera şi ministrul israelian de externe, doamna Tzipi Livni, care a participat la conferinţă la Qatar. Postul a informat despre prezenţa ei în emirat, dar a omis să spună că a fost primită de şeful statului qatarez, şeicul Hamad bin Khalifa.
 
Livni şi preşedintele postului au convenit, potrivit ziarului israelian Haaretz, convorbiri la nivel înalt pentru a începe să se coopereze. Israelul s-a plâns în scris, în martie, de omiterea de către Al-Jazeera a suferinţelor pricinuite locuitorilor săi din Neguev, loviţi de rachetele palestiniene Qassam, şi a decis să boicoteze canalul interzicând angajaţilor săi să facă declaraţii. Dar nu a interzis, totuşi, deplasările ziariştilor săi. "Rectificarea", cum o descrie un redactor din Doha, a liniei informative nu afectează doar postul arab ci şi cel de limbă engleză.
 
Celebrul său jurnalist anglosaxon, americanul Dave Marash, a demisionat în martie, invocând o creştere a controlului editorial din partea conducerii. "Canalul actual (…) nu este cel cu care am semnat" contractul, s-a plâns el ziarului The New York Times.
 
Qatarul a fost ţara care s-a opus cel mai mult adoptării, de către miniştrii comunicaţiilor arabi, a unui protocol care petinde posturilor via satelit să "nu atenteze la adresa păcii sociale, unităţii naţionale, ordinii publice sau valorilor tradiţionale". Dar, cu discreţie, emiratul începe să modifice conţinuturile unei televiziuni care, la urma urmei, rămâne o gură de oxigen şi de libertate într-o lume arabă care geme de cenzori, conchide ziarul.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.