Programul „Rabla” va începe pe 1 iunie

0
 
Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional va începe pe 1 iunie şi se va desfăşura în două etape, a anunţat ministrul Mediului şi Dezvoltării Durabile, Attila Korodi.
El a precizat că anul acesta se urmăreşte înlocuirea a 40.000 de maşini uzate, prima de casare menţinându-se la 3.000 de lei. Valoarea totală a programului este stabilită la 120 de milioane de lei.
 
Prima etapă a Programului "Rabla"se va desfăşura în intervalul 1 iunie – 25 septembrie, iar a doua etapă va avea loc în perioada 1 octombrie – 12 decembrie.
 
Ministrul Mediului a subliniat că lista producătorilor, importatorilor şi distribuitorilor validaţi care vor intra în program va fi finalizată şi publicată în jurul datei de 30 mai pe pagina de internet a Administraţiei Fondului pentru Mediu (www.afm.ro) sau pe cea a MMDD (www.mmediu.ro). Începând cu aceeaşi dată, va fi publicată şi lista operatorilor economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare a vehiculelor scoase din uz.
 
Prezent la conferinţă, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), Mihai Toti, a explicat că fiecare producător trebuie să depună un dosar la AFM, actele necesare găsindu-se în instrucţiunile de aplicare a ordonanţei. După depunerea dosarului, AFM studiază actele respective, luând în considerare dacă producătorul îndeplineşte sau nu formele legale, are datorii, are sau nu reţea de distribuţie etc.
 
"Dosarul se asimilează cu un proiect, iar AFM studiază actele respective şi dacă producătorul nu îndeplineşte formele legale, are datorii, nu are reţea de distribuţie etc. nu este validat. De exemplu, anul trecut au fost înscrişi 56 de producători din care s-au validat mult mai puţini, în etapa a doua rămânând doar 42.
 
Actele cerute sunt aceleaşi din anii trecuţi, iar de la debutul programului, din 2005, numărul producătorilor, importatorilor şi distribuitorilor autorizaţi a crescut de la an la an, ajungând de la 26 la 56. Anul acesta nu ştim câţi se vor înscrie", a precizat Toti, adăugând că depunerea dosarelor în vederea validării este prevăzută pentru perioada 9-24 mai.
 
El a adăugat că primele de casare acordate pentru maşinile cuprinse în programul "Rabla" sunt finanţate din fondurile AFM, respectiv din contribuţiile şi taxele operatorilor economici care nu şi-au îndeplinit programele de conformare, şi a subliniat că nu sunt bani proveniţi de la cetăţeni.
 
"Acum, odată cu aprobarea ordonanţei pentru taxa de poluare auto, ne-am permis să mărim numărul şi să fim mai aproape de cetăţean. Scopul nostru nu este ca fiecare român să-şi înlocuiască maşina, ci să scoatem cât mai multe maşini non-EURO, EURO 1, EURO 2 din circulaţie. Dacă dădeam 4.000 de lei primă de casare, scoteam doar 30.000 de maşini din circulaţie", a spus el.
 
Preşedintele AFM a mai precizat, că cele peste 46.000 de maşinile schimbate de la începutul programului "Rabla" a dus la eliminarea a peste un milion de tone de oxid de carbon din atmosferă.
 
El a adăugat că deşeurile rezultate în urma dezasamblării maşinilor vechi – fierul de la caroserie, sticla de la geamuri, echipamentele de motor, anvelopele, bateriile, chederele etc. – sunt recoltate de unităţile de colectare, tratare şi incendiere, AFM finanţând instalaţii de reciclare.
 
În programul de stimulare a înnoirii parcului naţional se pot înscrie doar persoanele fizice, proprietare sau moştenitoare a unui autovehicul funcţional, înmatriculat în România, a cărui vechime depăşeşte 12 ani. Paşii care trebuie făcuţi pentru a beneficia de avantajele acestui program sunt: înscrierea la un producător validat şi obţinerea unei note de acceptare (valabilă 30 de zile calendaristice), predarea autoturismului uzat spre casare unui operator economic autorizat şi obţinerea certificatului de distrugere a maşinii, radierea vechiului autoturism şi achiziţionarea noului autoturism de la producătorul validat.
 
Actele necesare la achiziţionarea autoturismului sunt copia buletinului sau a cărţii de identitate, copia legalizată a certificatului de înmatriculare al autoturismului uzat, copia legalizată a certificatului de distrugere a acestuia, originalul certificatului de radiere şi originalul notei de acceptare eliberată de producătorul validat. În cazul în care maşina a făcut obiectul unei moşteniri, este necesară şi copia legalizată a certificatului de moştenitor.
 
Ministrul Attila Korodi a precizat că dacă un producător validat nu a utilizat, conform contractului de finanţare, până la sfârşitul primei etape cel puţin 80% din suma contractată, contractul de finanţare nerambursabilă încetează de drept, iar AFM va redistribui suma neutilizată către ceilalţi producători rămaşi în program.
 
Programul de înnoire a parcului auto naţional, cunoscut şi sub numele de "Rabla" a demarat în anul 2005, iar cea mai mare rată de succes a înregistrat-o în 2007. În 2005, din totalul celor 15.000 de maşini noi puse la dispoziţia cetăţenilor s-au epuizat 14.607 maşini, adică 97,38%, în 2006 din cele 16.500 de maşini s-au epuizat 15.110, respectiv 91,58%, iar în 2007, din totalul celor 16.500 de maşini incluse în program s-au epuizat 16.444 – adică 99%.
 
Prin înlocuirea celor 46.161 de maşini, poluarea aerului din România a fost redusă cu 1.067.019 kilograme de monoxid de carbon. Din analizele experţilor, în ceea ce priveşte cantitatea de CO eliminată anual prin implementarea acestui program a rezultat că, în anul 2005, ca urmare a scoaterii din uz a celor 14.607 autoturisme s-au eliminat 325.500 de kilograme de CO (maşini echivalent Dacia), în 2006, cele 15.110 de autoturisme scoase din uz au însemnat eliminarea a 355.085 kg de CO (în cazul autoturismului de referinţă Dacia), iar în 2007 cele 16.444 autoturisme înlocuite au condus la eliminarea a 386.434 kg de CO.
 
Program "Rabla" şi pentru tractoare
 
Tractoarele uzate aparţinând persoanelor fizice vor putea fi înlocuite cu altele noi, în cadrul unui program de stimulare a înnoirii parcului naţional de tractoare, a anunţat pe 6 mai, ministrul Mediului şi Dezvoltării Durabile, Attila Korodi.
 
Prima de casare este de 17.000 de lei pentru fiecare proprietar, valoarea programului ridicându-se la 21 de milioane de lei. Potrivit ministrului, prin acest program se doreşte înlocuirea a 1.200 de tractoare uzate.
 
Programul va începe la 1 iulie şi se va desfăşura în două etape, similar celui destinat înnoirii parcului auto naţional.
 
Prima etapă va începe pe 1 iulie şi se va finaliza pe 25 septembrie, iar a doua etapă va demara pe 1 octombrie şi se va încheia pe 5 decembrie.
 
Paşii care trebuie urmaţi de eventualii beneficiari ai programului sunt: demararea procedurilor de obţinere a notei de acceptare de la un producător validat ales de beneficiar, obţinerea certificatului de distrugere a tractorului uzat de la un operator economic autorizat să desfăşoare activităţi de colectare a vehiculelor scoase din uz, obţinerea certificatului de radiere a tractorului şi achiziţionarea propriu-zisă a unui tractor nou.
 
Attila Korodi a precizat că lista producătorilor de tractoare validaţi va fi publicată pe 30 iunie pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu (www.afm.ro) sau pe cel al Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile (www.mmediu.ro), până la această dată AFM urmând să înregistreze, să analizeze şi să valideze producătorii interesaţi de program.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.