Aproape două milioane de restanţieri în evidenţele Biroului de Credit

0
 
Aproape două milioane de persoane figurează drept restanţieri în evidenţele Biroului de Credit în ultimii patru ani, a declarat directorul general al Biroului de Credit, Marian Epure.
 
"În evidenţele Biroului de Credit numărul restanţierilor se ridică la aproape două milioane de persoane de la începutul activităţii Biroului până în prezent", a afirmat Marian Epure. Directorul general al Biroului de Credit a precizat că este posibil ca, între timp, unele persoane să-şi fi achitat datoriile.
 
În baza de date a sistemului informatic al Biroului de Credit sunt cuprinse aproximativ 4,8 milioane de persoane care deţin peste 8,3 milioane de conturi, potrivit reprezentantului BC.
Totalul rapoartelor de credite eliberate depăşeşte 18 milioane.
 
În sistemul BC operează 28 de bănci ce deţin în total o cotă de piaţă de 98,5%, opt societăţi de credit de consum şi două societăţi de leasing.
 
Preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Graţian Gheţea, a afirmat că notificarea cu 15 zile înainte de a se transmite informaţia despre client la Biroul de Credit este un lucru atât în detrimentul clienţilor, cât şi al băncilor.
 
"Băncile trebuie să trimită notificări recomandate, prin poştă, iar banca va plăti aceste costuri din banii pe care îi va trage de la clienţi. Dacă clientul a fost înştiinţat la încheierea creditului de obligaţiile pe care le are, acesta ar trebui să le respecte", a precizat preşedintele ARB.
 
De la sfârşitul acestui an, Biroul de Credit va oferi şi servicii de evaluare a clienţilor (scoring), corespunzător fazei a treia de dezvoltare a Sistemului Biroului de Credit. Scoringul oferit de Biroul de Credit va juca un rol esenţial în activitatea băncilor în luarea deciziei de creditare pentru clienţii persoane fizice, deoarece se bazează pe informaţii din întregul sistem financiar – bancar, completând informaţiile interne.
 
Birourile de credit din diverse ţări au dezvoltat sisteme de scoring, care acordă o notă pentru fiecare client, ţinând cont de istoricul plăţilor pentru creditele primite. Scoringul ţine cont de regularitatea cu care aceştia îşi plătesc datoriile şi de eventualele restanţe, durata, valoarea şi incidenţa acestora.
 
Prestatorii de servicii ar trebui să colaboreze cu Biroul de Credit
 
Prestatorii de servicii precum companiile de telefonie mobilă ar trebui să colaboreze cu Biroul de Credit, a declarat preşedintele ARB.
 
Radu Graţian Gheţea a menţionat că nu îşi exprimă această opinie în calitate de preşedinte al ARB sau al CEC.
 
"În opinia mea prestatorii de servicii cum sunt cei de telefonie mobilă ar trebui să colaboreze cu Biroul de Credite iar informaţiile despre clienţii care nu îşi plătesc ratele sau abonamentele de telefon mobil ar trebui trecute în evidenţele Biroului de Credit. Consider necesară această măsură pentru educarea clienţilor în condiţiile în care mulţi se îndatorează mai mult decât se poate", a precizat Gheţea.
 
Preşedintele ARB a declarat că va discuta, într-o şedinţă viitoare, cu reprezentanţii Consiliului de Administraţie al ARB, despre realizarea unei solicitări către autorităţi prin care să se modifice legislaţia actuală şi să se permită prestatorilor de servicii să colaboreze cu Biroul de Credit.
 
De asemenea, Radu Graţian Gheţea a reiterat ideea înfiinţării unei societăţi de mediere bancară în care să fie angajaţi mediatori bancari şi care să fie finanţată din fondul ARB.
 
"Nu consider că este un conflict de interese dacă madiatorul bancar ar fi finanţat din fondurile ARB, pentru că asociaţia este una de lobby iar toate băncile participante contribuie în mod egal la cheltuieli. În perioada următoare vom încerca să găsim varianta cea mai bună", a spus Gheţea.
Mediatorul bancar ar presta o activitate de soluţionare a plângerilor pe care le-au clienţii în relaţia cu banca.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.