Încercarea de furt a şuruburilor de la macaz, posibila cauză a accidentului de la Valea Călugărească

0
 
Deraierea Acceleratului 1661 Bucureşti – Iaşi ar fi putut fi provocată, potrivit datelor preliminare, de încercarea de furt a şuruburilor de la macazul liniei, iar comisia de investigaţie încearcă să afle dacă a fost cazul unui simplu furt sau o mână criminală, au declarat surse oficiale din Ministerul Transporturilor.
 
Potrivit experţilor din MT, ancheta este departe de a fi finalizată urmând ca, începând de miercuri, Procuratura de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti, care gestionează ancheta, să investigeze personalul de la CFR SA, administratorul infrastructurii, şi cei de la CFR Călători.
 
Şi la Ministerul Transporturilor a fost instituită o comisie de investigaţie din care fac parte reprezentanţi ai Autorităţii Feroviare Române, ai CFR Călători şi CFR SA.
 
Cea mai importantă pistă a anchetatorilor este posibila încercare de furt a buloanelor (tijele metalice care fac legătura între elementele macazului), deoarece imediat după accident echipele sosite la faţa locului au constatat că unul din aceste şuruburi era scos, iar altul fusese deşurubat.
 
Investigaţia urmează să stabilească dacă s-a încercat furtul acestor şuruburi, ce puteau fi valorificate ca fier vechi, sau este o acţiune premeditată.
 
Potrivit reprezentanţilor CFR SA, în ziua în care a avut loc incidentul, revizorul de cale realizase calea de rulare fără a observa lipsa unor elemente.
 
Se pare că tentativa a avut loc cu puţin timp înainte ca trenul Accelerat Bucureşti – Iaşi să treacă, deoarece pe aceeaşi rută au trecut înaintea incidentului alte trei trenuri, Trenul Regal care plecase spre Iaşi în cadrul proiectului "Scriitori pe Calea Ferată" şi două trenuri de marfă.
 
Primul tren de marfă, care transporta motorină pentru CFR Marfă a trecut pe aceeaşi cale de rulare în jurul orei 16,45 fără a se produce niciun incident, iar un al doilea tren de marfă a trecut peste acelaşi macaz la ora 16,53 cu doar câteva minute înainte de trecerea Acceleratului Bucureşti – Iaşi.
 
Potrivit reprezentanţilor CFR SA, este posibil ca cele două trenuri să fi trecut peste macazul deja defectat, iar după comutarea macazului pentru trecerea Acceleratului acesta să fi cedat provocând incidentul.
 
"Noi nu ştim detaliile anchetei. Cert este că în aceeaşi zi a fost verificată calea de rulare conform procedurii. Dacă revizorul ar fi văzut ceva cu siguranţă ar fi anunţat", a precizat directorul Regionale Bucureşti de la CFR SA, Cristian Ungureanu.
 
Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat, la puţin timp după accident, că este posibil să se fi intervenit asupra macazului, că poate cineva a vrut să fure din componente.
 
"A fost vorba de un macaz care a fost supus reviziei anuale cu două zile în urmă. Tocmai în asta constă ciudăţenia acestei deraieri, macazul în mod normal ar fi trebuit să funcţioneze. Există deja opinii ale unor specialişti că există posibilitatea să se fi intervenit asupra macazului, probabil cineva a vrut să fure buloanele", a declarat, Ludovic Orban.
 
Anchetatorii iau în calcul şi alte ipoteze în cazul accidentului, de la posibila neglijenţă în serviciu a revizorului sau conductorului trenului, la posibile defecţiuni ale locomotivei sau vagoanelor.
Ancheta în acest caz ar putea dura câteva luni.
 
În urma accidentului de la Valea Călugărească o tânără care se afla în primul vagon şi-a pierdut viaţa iar alte patru persoane au fost rănite.
 
Potrivit reprezentanţilor CFR Călători, una din şinele de contact s-a desprins în urma deraierii trenului şi a străpuns podeaua vagonului, rănind cele cinci persoane care se aflau în compartimentul al doilea al primului vagon.
 
Accidentul a avut loc sâmbătă după-amiază, în apropiere de Ploieşti, la Valea Călugărească. Trenul, care avea o viteză de numai 68 km/h, a deraiat în apropierea unei treceri de nivel peste calea ferată în zona macazelor. Locomotiva şi două vagoane au sărit de pe şine.
 
Reprezentanţii industriei feroviare susţin că accidentul putea fi evitat dacă investiţiile pe calea ferată ar fi fost mai mari.
 
"Gravitatea celor întâmplate la Valea Calugărească este intensificată şi de faptul ca accidentul a avut loc pe o porţiune ce aparţine Coridorului European IX, investiţia de reabilitare a acestui tronson fiind amânată exagerat de mult", a declarat secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România, Ştefan Roşeanu.
 
Acesta susţine că dacă autorităţile nu vor face investiţii serioase în infrastructura feroviară de transport, accidente grave precum cel de la Valea Călugărească s-ar putea repeta.
 
Potrivit Direcţiei de Transport Ferovioar din Ministerul Transporturilor, costurile modernizării Coridorului IV Pan – European feroviar, inclusiv ramura sudică (Arad-Timişoara-Craiova-Calafat), şi a Coridorului IX feroviar, care uneşte Moldova cu sudul ţării, vor depăşi 10 miliarde euro până în anul 2020.
 
În prezent, calea ferată din România are o lungime de 10.800 de kilometri, din care circa 4.000 sunt electrificaţi, 3.500 de vagoane, peste 120 de locomotive şi 1.600 de trenuri.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.