Angajările subvenţionate de stat, condiţii şi obligaţii

0
Societăţile comerciale dispuse să încadreze în muncă persoane de peste 45 de ani, conform Legii 76/2002 art.85 alin 1, pot primi lunar de la stat o subvenţie echivalentă cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată, şi anume 500 RON. Numai anul acesta, Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Iaşi a acordat astfel de subvenţii pentru mai bine de 300 de foşti şomeri, ajunşi la vârsta a doua.
 
"Agenţii economici care angajează astfel de persoane sunt scutiţi, pe o perioadă de 12 luni, de plata contribuţiei datorate la bugetul asigurărilor pentru somaj, aferentă respectivilor salariaţi. Cel mai important avantaj, pe care legiuitorul l-a gândit ca pe un stimulent, este primirea, timp de un an, a unei subvenţii egale cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată. În schimb, angajatorul este obligat să menţină raporturile de serviciu cel puţin 2 ani", a declarat Elena Toarbă, purtător de cuvânt al AJOFM Iaşi.
 
Dacă pe parcursul derulării convenţiei, salariatul doreşte să părăsească locul de muncă, din diverse motive, angajatorul va trebui să suspende contractul de muncă numai cu art 79, aliniatul 7, adică prin demisie. În cazul în care angajatorul decide să demită, în mod unilateral, persoana în cauză, atunci agentul economic va trebui să restituie agenţiei de şomaj subventia primită la care se adaugă dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României, în vigoare la data respectivă.
 
 
Modul de acordare a subvenţiei
 
Conform actului normativ invocat, pentru a intra în posesia banilor, angajatorii trebuie să încheie o convenţie cu agenţia de şomaj de care aparţine. Subvenţia va fi virată lunar de către AJOFM în contul de trezorerie al societăţii comerciale.
 
"Înainte de toate acestea, angajatorul trebuie să declare vacant postul ce urmează a fi ocupat de persoana de peste 45 de ani. De asemenea, viitorul angajat trebuie să se regăsească în baza de date a AJOFM ca şi şomer", a mai spus Elena Toarbă.
 
Lucrurile nu sunt chiar atât de simple întrucât, pentru a beneficia de această subvenţie, angajatorul va trebui să depună lunar, la AJOFM, pe perioada anului cât se primeşte stimulentul financiar, un set de documente: stat de plată, declaraţie lunară privind evidenţa nominală a asiguraţilor, foaie de prezenţă, tabel nominal şi dovada plăţii contribuţiei individuale la fondul de şomaj, toate conform Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002.
 
 
Subvenţii pentru persoane cu handicap şi cele aflate în pragul pensiei
 
În conformitate cu art. 85 din Legea 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, primesc subvenţii similare şi angajatorii care încadrează în muncă, pe durată nedeterminată, şomeri părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale. O altă categorie protejată sunt persoanele cu handicap ce vor beneficia de subvenţionarea locurilor de muncă respective, cu condiţia ca această subvenţie să nu depăşeasca 60% din costurile salariale aferente respectivilor angajaţi, pe o perioada de 1 an.
 
Una dintre facilităţile pe care le-a adus Legea nr.107/2004 priveşte persoanele care mai au 3 ani până la împlinirea vârstei de pensionare. Astfel, angajatorii care încadrează persoane care mai au cel mult 3 ani până la îndeplinirea condiţiilor pentru acordarea pensiei anticipate parţiale, pensiei anticipate sau a pensiei pentru limită de vârstă sunt stimulaţi financiar prin acordarea unei sume egale cu un salariu minim brut pe ţară până la îndeplinirea condiţiilor de pensionare.
 
 
Facilităţi acordate la angajarea proaspeţilor absolvenţi
 
 
În contextul în care peste câteva săptămâni va ieşi de pe băncile instituţiilor de învăţământ o nouă promoţie de proaspeţi absolvenţi, Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Iaşi a readus în atenţia agenţilor economici faptul că pot beneficia de subvenţii în condiţiile în care se decid să angajeze astfel de tineri.
 
Angajatorii care încadrează în muncă pe durată nedeterminată absolvenţi ai unor instituţii de învăţământ primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare absolvent:
 

– un salariu de bază minim brut de ţară, în vigoare la data încadrării în muncă, pentru absolvenţii şcolilor profesionale sau ai şcolilor de arte şi meserii;
 
– 1,2 salarii de bază pentru absolvenţii de învăţământ liceal sau învăţământ postliceal;
 
– 1,5 salarii de bază pentru absolvenţii de învăţământ superior.

 
"Mai mult, angajatorii care includ pe schema de personal absolvenţi din rândul persoanelor cu handicap primesc lunar, pentru fiecare absolvent, sumele prevăzute mai sus pe o perioadă de 18 luni", a menţionat Elena Toarbă, purtător de cuvânt al AJOFM Iaşi.
 
 
50% din salariul minim, bonus la angajările pe durata vacanţelor
 
 
Toţi angajatorii care încadrează absolvenţi în condiţiile menţionate mai sus sunt obligaţi să menţină raporturile de muncă  cel puţin 3 ani de la data încheierii.
 
În caz contrar, sunt obligaţi să restituie, în totalitate, sumele încasate plus dobânda de referinţă a BNR. "O altă facilitate pe care dorim să o aducem la cunoştinţa mediului economic este că, în perioada celor 3 ani, absolvenţii pot urma o forma de pregătire profesională, organizată de către angajator, în condiţiile legii.
 
Cheltuielile necesare pentru pregătirea profesională vor fi suportate, la cererea angajatorilor, din bugetul asigurărilor pentru somaj", a ţinut să precizeze purtătorul de cuvânt al AJOFM Iaşi. De asemenea, conform Legii nr. 72/2007, angajatorul care încadrează în muncă elevi şi studenţi, pe perioada vacanţelor, beneficiază de un stimulent financiar lunar egal cu 50% din salariul minim brut pe ţară garantat în plată, pentru fiecare elev şi student. Perioada maximă de acordare a stimulentului financiar, este de 60 de zile lucrătoare într-un an calendaristic.
 
 
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.