Criteriul „verde” la achiziţia de vehicule destinate transportului public

0
 
Comisia pentru transport şi turism a Parlamentului European (TRAN) a aprobat cu unanimitate de voturi avizul eurodeputatei social-democrate Adriana Ţicău la "Directiva privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic". Noua directivă va permite autorităţilor contractante să introducă printre criteriile utilizate pentru achiziţia de vehicule destinate transportului public şi criteriul "verde", care cuantifică impactul utilizării vehiculului asupra mediului.
 
Costul operaţional calculat pentru întreaga perioadă de viaţă a vehiculului va fi introdus începând cu 2012, în caietele de sarcini destinate achiziţiei de vehicule ecologice de către autorităţile locale sau de către operatorii ce furnizează, pe bază de contract, servicii de transport public unei autorităţi publice. Acest cost operaţional va include pe lângă preţul iniţial de achiziţie şi costul estimat al carburantului ce va fi utilizat pe durata normală de viaţă a vehiculului, costul emisiilor de CO2 şi a emisiilor poluante. Până în 2012, orice autoritate contractantă poate utiliza în mod voluntar acest criteriu.
 
"Scopul directivei de a reduce poluarea cauzată de transportul rutier în mediul urban poate fi realizat dacă această directivă va deveni un instrument în slujba autorităţilor locale. Noile tehnologii şi eficienţa energetică fac însă ca preţul vehiculelor curate şi eficiente energetic să fie mare. Reducerea preţului poate fi obţinută doar în condiţiile unei economii de scală", a afirmat Ţicău, vicepreşedinta TRAN.
 
"Autorităţile locale trebuie însă să fie informate şi cu privire la noile prevederi şi la sursele de finanţare disponibile pentru achiziţia de vehicule ecologice", a subliniat eurodeputata.
 
Comisia TRAN a aprobat majoritatea amendamentelor propuse de Adriana Ţicău, care a stabilit, prin avizul său, poziţia Comisiei de transport şi turism în materie. Statele membre pot încuraja achiziţionarea de vehicule de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, inclusiv instalarea ulterioară de motoare şi piese de schimb pe aceste vehicule atunci când acestea nu au depăşit 75% din durata normală de viaţă. Tot potrivit amendamentelor, autorităţile locale, regionale sau naţionale ale căror achiziţii de vehicule ecologice reprezintă cel puţin 30% din totalul anual de achiziţii specifice pot folosi eticheta "transport rutier urban nepoluant şi eficient din punct de vedere energetic".
 
Comisia Europeană va stabili un design uniform pentru această etichetă. Incepând cu 1 ianuarie 2013, utilizarea acestei etichete va fi rezervată autorităţilor sau părţilor contractante cu achiziţii anuale de vehicule de transport public rutier ecologice în proporţie de 100%.
 
De asemenea, Comisia TRAN a decis că autorităţile publice pot încuraja îmbunătăţirea gestionării traficului urban prin intermediul unor componente specifice de infrastructură vizând eficientizarea transporturilor publice.
 
"Consider că este foarte important ca autorităţile locale să investească în eficientizarea traficului urban şi în special a transportului public de călători prin alocarea unor benzi dedicate taximetrelor şi mijloacelor rutiere pentru transportul public de călători; numai in felul acesta transportul public de calatori poate atrage mai mulţi pasageri", a conchis Adriana Ţicău.
 
Statele membre ar trebui să informeze autorităţile şi părţile contractante naţionale, regionale sau locale, care oferă servicii de transport public pentru pasageri în baza unei licenţe, a unui permis sau a unei autorizaţii acordate de autorităţile publice, privind dispoziţiile legate de achiziţionarea de vehicule de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.