Cât de sigure sunt zborurile ieftine

0
 
Dupa incidentul in care a fost implicat un avion al liniei aeriene low-cost Ryanair si dupa accidentul de la Madrid, intrebarea pe care si-o pun cei mai multi calatori amatori de zboruri ieftine este aceea legata de siguranta, un studiu realizat de curând indicând rezultate surprinzatoare, scrie revista germana Stern.
 
Dupa prabusirea avionului Spanair de la Madrid, aterizarea fortata a unui avion al aceleiasi companii la Malaga si incidentul in care a fost implicat un avion al liniei Ryanair in drum spre Barcelona, temerile in rândul pasagerilor de pe liniile low-cost au inceput sa creasca, in ciuda faptului ca tocmai avioanele acestor linii low-cost sunt deosebit de sigure, dupa cum demonstreaza cifrele furnizate de biroul pentru accidente aviatice Jacdec (Jet Airliner Crash Data Evaluation Center – centrul de evaluare a datelor pentru avarii aviatice).
 
Conform datelor Jacdec referitoare la ratele de siguranta a 60 din cele mai mari companii aviatice din lume, publicate in revista de specialitate Aero International, compania low-cost Ryanair ocupa locul opt, pe primele 13 locuri aflându-se la capitolul siguranta si Air Berlin sau Easyjet, care nu au avut de la fondarea lor nici un accident. Avioanele companiei Lufthansa au fost implicate insa in trei accidente grave, cu 61 de victime, situându-se astfel pe locul 22.
 
Lufthansa este insa o companie mai veche decât concurenta ei ieftina, motiv pentru care este o realizare mai mare faptul de a nu fi avut accidente in 35 de ani decât in ultimii 12, precum si faptul de a fi evitat niste prabusiri la o flota de 100 de avioane decât la una de zece, este de parere expertul in aviatie Jan-Arwed Richter de la Hamburg. Flotilele folosite de companiile de zboruri ieftine sunt in general mai noi si mai moderne decât cele ale marilor companii aeriene si de aceea mai sigure, spune Richter.
 
Cel mai vechi avion al Lufthansa are 21 de ani (vârsta medie este de 12,7 ani) iar cel mai vechi avion al Ryanair are opt ani (vârsta medie este de 2,8 ani). Nu inseamna insa ca avioanele mai vechi se prabusesc mai des, ci pur si simplu ca la avioanele mai noi „incidentele” precum usi blocate sau instalatii de climatizare defecte sunt mai rare. Un avion vechi si bine intretinut este in principiu la fel de sigur ca unul nou, afirma expertul.
 
Organizatia Internationala pentru Aviatia Civila, fondata in 1944 si la care au aderat 187 de state, a stabilit standarde minime de zbor, valabile din Sierra Leone si pâna in Germania. Dat fiind ca aceste standarde sunt peste tot valabile si din acest motiv nu sunt foarte dure, exista reglementari nationale suplimentare, fiecare stat hotarând ce avioane aterizeaza pe aeroporturile sale. Multa vreme, acesta era doar un act administrativ pur, autoritatile verificând doar formalitatile de pe hârtie.
 
Azi lucrurile s-au schimbat, pe aeroportul de la Koeln-Bonn avioanele straine fiind controlate riguros, un tip de control introdus in 1996, dupa prabusirea unui avion charter al liniei turce Birgenair. Multe linii aeriene straine care nu au corespuns ca dotare noilor reguli din Germania aterizau in consecinta in tarile vecine si-i aduceau pe pasageri cu autobuze in Germania. Actualmente, regulile severe de siguranta au valabilitate pe intreg teritoriul UE, ele aplicându-se la toate avioanele care aterizeaza sau decoleaza pe teritoriul Uniunii.
 
Controalele sunt efectuate aleatoriu de catre autoritatea pentru aviatia civila. Liniile nesigure sunt trecute pe „lista neagra a UE”, aceasta continând acele state si companii carora le este interzisa aterizarea pe aeroporturile UE, fiind vorba aici in cea mai mare parte de companii aviatice africane sau latino-americane. Din acest motiv trebuie acordata mare atentie in cazul unor excursii prin Sahara, folosind companii interne necunoscute sau interzise de UE. Daca zborurile in interiorul Europei sunt ceva sigur si aflat sub control nu tot asa se intâmpla in ce priveste zborurile la mare distanta.
 
În cazul in care cineva rezerva un zbor la Melbourne la compania Lufthansa, aceasta asigura doar segmentul Frankfurt-Singapore, de la Singapore zborul mai departe fiind asigurat de companiile partenere, ca de exemplu Singapur Air. În cazul unor zboruri catre state terte, calatorii trebuie de aceea sa se informeze la biroul de turism cine asigura zborurile de legatura. În orice caz, companiile europene nu si-ar permite sa colaboreze cu companii nesigure. Printre cele mai sigure regiuni din punct de vedere al colaborarii se numara Australia, America de Nord si mari parti din Asia.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.