Transporturile pe Dunare in plina ascensiune, din cauza preturilor mari la combustibil

0
 
Preturile mari la combustibil fac sa creasca transporturile pe Dunare, anul trecut fiind transportate pe portiunea austriaca a fluviului 12 milioane de tone de minereu, uleiuri, ingrasaminte, pamânt, pietris si carbune, iar asta mai ieftin si mai ecologic decât pe autostrada sau pe calea ferata, scrie ziarul austriac Die Presse. Doar intre 2006 si 2007, cantitatea de incarcaturi transportate pe Dunare a crescut cu 11,6%, tendinta care va continua si anul acesta date fiind preturile mari la combustibil si taxele de autostrada din ce in ce mai mari in intreaga Europa.
 
În ciuda cantitatii mari de bunuri transportabile, navigatia interioara reprezinta in Austria doar un procent scazut din volumul total anual de incarcaturi transportate. În 2007, celor 12 milioane de tone de incarcatura transportata pe Dunare le-au corespuns 115 milioane de tone de incarcatura transportata pe calea ferata si 354 milioane de tone transportate pe autostrada. Gerhard Gussmagg, sef echipei pentru dezvoltarea transportului la Societatea Austriaca pentru Conservarea Cailor Navigabile, afirma ca actualmente se foloseste doar 15% din capacitatea totala a Dunarii, fiind posibila o multiplicare de mai multe ori a volumului actual de transporturi fluviale.
 
Chiar si UE isi doreste o dezvoltare mai puternica pe viitor a circulatiei navale. Axa Rin-Main-Dunare, care leaga Marea Nordului, traversând continentul, de Marea Neaga este una din cele 30 de tronsoane ale „Retelei Transeuropene” (TEN), a carei largire este puternic promovata. Actualmente, Uniunea Europeana participa la realizarea proiectului de amenajare a fluviului intre Viena si Bratislava, in valoare de 480 milioane euro, proiect care urmeaza sa elimine o portiune ingusta greu navigabila de-a lungul Dunarii.
 
Coordinatorul UE competent, Karla Peijs, vede in Austria, pe teritoriul careia Dunarea are un parcurs de peste 300 de kilometri, deja un „centru al navigatiei interioare”. Pâna in 2015, atunci când vor fi puse in aplicare dezvoltarea proiectului si alte masuri ale unui plan national de actiune, volumul de incarcaturi transportate anual ar urma sa fie majorat la 30 de milioane tone. Unele companii precum Voest, al carei port de la Linz, cu un volum de marfa operata de 3,98 tone in 2007, este deja de pe acum cel mai mare din Austria, se va folosi si mai mult pe viitor de navigatia fluviala pentru a-si transporta marfurile catre Est.
 
Nu doar industria transporturilor profita de fluviul national al Austriei ci si turismul, aflat acum in plina dezvoltare. În 2007, portul de persoane de la Handelskai din Viena inregistra 305.000 pasageri, cu 15% mai multi ca anul precedent. Circa doua treimi din ei reprezentau persoane aflate in croaziera pe Dunare, care locuiesc asadar in cabina vasului pentru mai multe zile de navigatie de-a lungul fluviului. Acesti turisti sunt foarte apreciati de landurile austriece cu iesire la fluviu, in Austria Inferioara (Niederoesterreich) acest tip de oaspeti fiind responsabil de cifre de afaceri anuale de 30 milioane euro.
 
La aceasta se adauga zecile de mii de turisti pe bicicleta sau in excursie, care frecventeaza anual orasele si regiunile de-a lungul Dunarii, ca de exemplu frumoasa regiune Wachau. Acesta este un motiv suficient pentru guvernatorii landurilor Viena, Austria Superioara si Inferioara pentru a crea luni o comunitate de lucru cu ocazia intâlnirii din portul dunarean Enns, comunitate care sa coordoneze oferta turistica a regiunii dunarene si sa o valorifice pe piata.
 
Pâna acum, reclama se facea separat de catre fiecare land in parte, de catre filialele lor specializate Donau-Oberoesterreich si Donau-Niederoesterreich si de catre Oesterreich Werbung. Pe viitor, spatiul dunarean urmeaza asadar sa se prezinte unitar turistilor, pentru ca industria dunareana sa ramâna localizata pe fluviu.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.