Cum sa facem fata sindromului postconcediu

0
 
Lipsa poftei de mâncare, dureri musculare, oboseala, somnolenta sau insomnie, lipsa de concentrare… Sunt simptomele pe care zilele acestea le resimt 15% din adulti si 8% din copii. Tulburari fizice si psihice care incep atunci când se termina zilele de odihna si care fac parte din asa-numitul sindrom postconcediu, noteaza ziarul El Mundo.
 
Dupa cum explica Grupul pentru Sanatate Mentala al Societatii Spaniole de Medicina Familiala si Comunitaria (semFYC), acest sindrom, pentru ca nu este vorba de o boala si caruia nu trebuie sa i se dea prea mare importanta, doar daca simptomele dureaza mai mult de doua saptamâni, ii afecteaza de obicei pe tinerii de sub 45 de ani, care resimt „o ruptura brusca" a ritmului din concediu reintorcându-se la locul de munca fara o perioada de tranzitie.
 
Este prezent si la cei care tind „sa idealizeze" perioada de vacanta ca o culminare a bunastarii personale sau la cei care nu sunt multumiti de locul lor de munca sau de activitatea pe care o desfasoara. Cum sa facem fata acestui sindrom de temut? Potrivit secretarei semFYC, Marisa Valiente, este important "sa constientizam ca aceste tulburari sunt ocazionate pur si simplu de o schimbare a rutinei cotidiene. De aici si necesitatea de a adopta o atitudine pozitiva, incercând sa nu se recreeze excesiv in primele zile in care se incepe activitatea la locul de munca”.
 
Potrivit expertilor, pentru a corecta alterarile de ordin fizic, pacientul este sfatuit sa-si regleze orarele si „ceasul biologic” in zilele premergatoare inceperii lucrului. Pentru asta este necesar sa se culce seara la orele obisnuite si sa fie prudenti cu orele dedicate siestei. „Este bine sa-si lase cel putin doua zile la sfârsitul concediului ca perioada de adaptare" si, daca este posibil, sunt sfatuiti sa-si regleze „progresiv" ritmul la locul de munca, pe lânga faptul „de a dormi mai mult in primele ore inainte de inceperea muncii, cu un orar foarte regulat”, spune doamna doctor Valiente.
 
Maria Jesus Cerecedo, experta in sanatate mentala la semFYC, arata ca „este mai comun ca aceste tulburari sa apara la minorii ai caror parinti sufera astfel de simptome”. La fel ca adultii, pentru cei mici doctorii ii sfatuiesc sa inceapa scoala la patru sau cinci zile dupa ce au terminarea vacantei, pentru o „adaptare progresiva" pentru a evita "anxietatea pe care o genereaza reintoarcerea brusca la rutina si la probleme cotidiane". Este bine ca celor mici sa li se sublinieze pozitive ale scolii, precum reintâlnirea cu colegii de clasa sau activitatile sportive pe care le fac.
 
Partea cea mai grea a reintoarcerii din concediu este insa pentru casnice care resimt cel mai acut acest sindrom, deoarece revin la rutina zilnica a pregatirii meselor si a treburilor casnice. La munca de reintegrare un rol important il au colegii de munca, mai ales daca exista o relatie buna cu acestia. Reintorcerea in singuratatea caminului familial este insa traita cu greu de casnice, mai ales dupa petrecerea mai multor zile sau saptamâni in compania familiei.
 
Si mai ales daca si-au revazut rudele pe care nu le-au mai vizitat de mult. Simpla prezenta a sotului zi si noapte sau a copiilor plecati la studii, este benefica pentru mamele ramase acasa. De aici si senzatia de pierdere a iluziei si iritabilitatea accentuata când se trezesc din nou singure acasa.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.