Europenii nu se pot lasa de condus

0
 
Pretul de 10 dolari per galon poate parea de neconceput pentru soferii americani care sufera inca de pe urma cresterii pretului benzinei pâna la 4 dolari per galon, insa acesta e pretul platit de europeni pentru benzina, scrie The International Herald Tribune. Preturile mari ale petrolului si nivelul ridicat al impozitelor pentru gaz au crescut in vara aceasta pretul mediu al benzinei pâna la un nivel neatins pâna acum in cea mai mare parte a Europei.
 
Cu toate acestea, expertii in transport sunt de parere ca europenii, din nevoie, obisnuinta sau dragoste, s-au dovedit surprinzator de dispusi sa suporte costul suplimentar al condusului masinilor proprii. Acest fapt ridica o serie de intrebari legate de eficienta pe care o pot avea preturile mari pentru atingerea scopurilor ambitioase de reducere a emisiilor nocive de dioxid de carbon, scopuri carora li s-au dedicat liderii europeni.
 
Pretul benzinei a convins unele persoane sa conduca mai putin. Numarul calatorilor care circula cu trenul Eurostar, ce leaga Londra de Paris, a crescut cu 21% in primele trei luni ale anului curent. Cumpararea de benzina in Italia a scazut cu 10% in comparatie cu anul trecut. Vânzarile de vehicule sportive ce functioneaza pe baza de benzina a scazut pe intregul continent, precum si in Statele Unite ale Americii.
 
Însa, cel putin pâna in momentul de fata, exista putine semne ale indepartarii de actualele obiceiuri vizavi de condus – indepartare despre care economistii pentru mediu afirma ca este necesara pentru ca tarile Uniunii Europene sa isi atinga telurile din acest domeniu. Consiliul Interguvernamental Extins al ONU pentru Schimbarea Climei afirma ca atingerea telurilor propuse este absolut esentiala pentru prevenirea efectelor grave ale incalzirii globale.
 
Companiile pentru inchiriere de masini declara ca in vara aceasta afacerile lor au cunoscut o crestere. Multi consumatori par dispusi sa faca economie in alte aspecte ale vietii lor – eliminând vacantele, mersul la cinematograf sau chiar cadourile – mai curând decât sa renunte la a conduce. În pofida faptului ca vânzarea masinilor noi, atât in Europa cât si in Statele Unite ale Americii, a scazut anul acesta, numar de masini pe cap de locuitor a continuat sa creasca, in parte deoarece multe persoane detin mai mult de o masina, oamenii detin mai multe masini, potrivit statisticilor Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
 
Din cauza preturilor mari ale benzinei, masinile europene sunt deja mult mai eficiente in acest sens decât cele vândute in Statele Unite ale Americii. În medie, masinile europene noi consuma un galon de benzina la 65 de kilometri, de doua ori mai putin decât masinile noi vândute in America. Chiar si in aceste conditii, emisiile totale de dioxid de carbon, din toate mijloacele de transport din Europa, se afla in crestere. Ele sunt in prezent cu aproximativ o patrime mai mari decât cu 20 de ani in urma, in timp ce emisiile industriale au scazut in aceeasi perioada.
 
Uniunea Europeana si-a propus sa reduca emisiile de carbon cu cel putin 20 de% pâna in anul 2020 si cu jumatate pâna in anul 2050. Pentru a-si atinge acest tel, regiunea trebuie sa reduca emisiile nocive ale automobilelor, in principal prin modificarea structurii masinilor, a tipurilor de combustibil, a controlului traficului si a obiceiurilor legate de condus. Industria face investitii semnificative pentru imbunatatirea eficientei combustibililor pentru masinile conventionale, precum si pentru crearea unor automobile-hibrid si a unor vehicule alimentabile cu combustibili alternativi, precum electricitate sau hidrogen.
 
Însa vor trece cel putin cinci ani pâna când aceste schimbari vor putea fi facute la nivelul pietei, iar ele nu vor rezolva singure problema emisiilor. Pentru indivizi, scaderea emisiilor produse de mijloacele de transport poate implica alegerea unor vehicule mai eficiente, folosirea mijloacelor de transport in comun sau o bicicletelor, condusul la viteze eficiente din punctul de vedere al combustibilului si evitarea zonelor aglomerate. Studiile recente au indicat ca ascensiunea pretului combustibilului trebuie folosita odata cu interventia guvernelor pentru a forta operarea unor schimbari in deciziile pentru transport facute de oameni.
 
Rezistenta fata de schimbarea obiceiurilor pentru condus reflecta, in parte, problemele practice ale unor orase mari, precum Los Angeles sau Roma, in care reteaua de transport public nu este eficienta. În momentul in care pretul benzinei era scazut, oamenii au achizitionat case si au acceptat locuri de munca in regiuni la care aveau acces folosindu-si masinile.
 
Centrele de cumparaturi si cladirile de birouri sunt adeseori construite in locatii in care terenul este ieftin si exista putine variante pentru transport public. Unii experti sunt de parere ca ar putea dura câtiva ani ca Europa si Statele Unite ale Americii sa reuseasca sa schimbe, in contextul pretului combustibilului, felul in care oamenii traiesc si se deplaseaza.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.