Proiect gigantic: podul peste mare intre Germania si Danemarca

0
 
Între Germania si Danemarca urmeaza sa fie construit un pod gigantic peste mare, proiectul nefiind doar costisitor ci confruntându-se si cu probleme tehnice foarte mari, precum ancorarea pilonilor pe fundul marii, scrie ziarul german Berliner Morgenpost. Proiectul, estimat la 5 miliarde de euro, este unul din cele mai ambitioase si spectaculoase proiecte europene ale anilor viitori, urmând ca miercuri, in cadrul unei ceremonii oficiale, ministrul german al transporturilor, Wolfgang Tiefensee (SPD) si omologul sau danez, Carina Christensen, sa-si puna semnatura pe acordul interstatal germano-danez pentru realizarea constructiei.
 
Podul, care va reprezenta o legatura fixa peste strâmtoarea Fehmarnbelt/Femern Baelt (strâmtoare lata de 18 kilometri, care desparte insula germana Fehmarn sau Femern de insula daneza Lolland), situata in partea de nord-est a landului german Schleswig-Holstein), va fi gata pâna in 2018, urmând sa masoare 20 de kilometri. El va traversa Marea Baltica pe portiunea situata intre Puttgarden (district al orasului Fehmarn si statie pentru feriboturi) si insula daneza Lolland.
 
Înainte insa ca peste acest pod, cel mai lung din Europa, sa poata trece automobile si trenuri este nevoie de o armata de arhitecti, ingineri, statisticieni si muncitori, care vor trebui sa efectueze o munca titanica, mai ales ca pentru un pod de o astfel de marime nu exista nici un model, desi in lume mai exista poduri chiar mai lungi, recordul fiind detinut de Bang Na Expressway, in apropiere de capitala tailandeza Bangkok, cu o lungime de 54 de kilometri. Podul thailandez este insa mai degraba o autostrada la inaltime, construita pe stâlpi de sustinere, al carei traseu se afla mai mult pe uscat si nu in mare deschisa.
 
Cea mai mare provocare o va constitui ancorarea pe fundul marii a pilonilor de beton, motiv pentru care, nu se poate spune in acest moment cum exact va fi construit podul de peste strâmtoare. Ministerul danez al transporturilor, ca executor al lucrarii, a publicat animatii computerizate prezentând un pod sustinut de cabluri oblice, insa si alte variante vor fi posibile. Acum câteva saptamâni, pe 25 iulie, au inceput studierea sistematica a fundului marii in zona strâmtorii Fehmarnbelt, pentru cercetarile de natura geotehnica fiind alocati câtiva ani.
 
Nava de cercetare daneza „Madog” a efectuat timp de patru saptamâni curse de-a lungul unui coridor lat de doi kilometri, intre Puttgarden si Roedby (oras de pe insula Lolland), la est de actuala ruta a feriboturilor (in linie dreapta). Nava este dotata cu sonare, târând dupa ea cabluri de 250 de metri lungime, inzestrate cu hidrofoane (microfoane subacvatice). Undele sonore ale emitatorului se lovesc de fundul marii, fiind reflectate si captate apoi de hidrofoane. Cu ajutorul analizelor cu câmp magnetic, au fost depistate epavele si alte obiecte metalice aflate pe fundul marii, informatiile despre proprietatile geologice ale fundului de mare urmând sa fie prezentate sub forma de harta.
 
Constructia propriu-zisa nu va putea insa incepe pâna in momentul in care nu va exista o certitudine geologica suficienta, cu atât mai mult cu cât costurile se vor ridica la 5,5 miliarde euro, acestea urmând sa fie finantate si cu ajutorul taxelor de autostrada. Criticile nu au intârziat insa sa apara, unele voci sustinând ca traficul cu feribotul este suficient si mult mai flexibil pentru a putea face fata unei schimbari rapide in fluxul de circulatie decât un pod atât de scump.
 
La toate acestea, spun criticii, se adauga pierderea de locuri de munca in cazul personalului portuar si al serviciilor conexe. Ministerul transporturilor este insa de alta parere, acest pod unind natiuni urmând potrivit surselor din minister nu doar sa micsoreze timpul de calatorie dintre Hamburg si Copenhaga ci având totodata o valoare foarte mare pentru intreg sistemul european de cai de transport, afirma ministrul Tiefensee.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.