Korodi: Programele de mediu s-ar putea opri daca taxa de poluare auto va fi eliminata

0
 
Programele a caror finantare se bazeaza pe sumele strânse prin aplicarea taxei de poluare auto se vor opri, probabil, anul viitor, din cauza lipsei surselor de finantare, a declarat miercuri (3 septembrie 2008) ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi, dupa ce senatorii din comisiile de buget-finante si administratie publica au votat anularea taxei auto si restituirea integrala a sumelor incasate din cele doua forme ale taxei auto, cea de prima inmatriculare si cea de poluare.
 
"Daca nu vom mai avea surse, chiar daca anul acesta o parte din programele acestea vor incepe sa functioneze, anul viitor, probabil ca din lipsa unor surse de finantare se vor opri", a spus Korodi. Attila Korodi a apreciat ca aceasta este o decizie a unor comisii, iar procedura mai vizeaza plenul Senatului si Camera Deputatilor. potrivit acestuia, fara un astfel de sistem masinile second-hand vor invada piata româneasca tot mai mult, problema semnalata deja in presa.
 
Senatorii din comisiile de buget-finante si administratie publica au votat miercuri anularea taxei auto si restituirea integrala a sumelor incasate de la cetateni sub cele doua forme ale taxei auto, cea de prima inmatriculare si cea de poluare. Senatorii au adoptat cu 10 voturi "pentru" (senatori PD-L, PRM si PC), doua voturi "impotriva" (un reprezentant al UDMR si unul de la PNL) si sase abtineri (un liberal si cinci senatori social-democrati) un raport de admitere pentru Ordonanta 50/2008 prin care Guvernul instituie taxa de poluare, insa, prin amendamentele aduse, au eliminat-o si au prevazut restituirea integrala a sumelor respective.
 
Primul articol prevede ca taxa incasata in perioada 1 ianuarie 2007 – 30 iunie 2008 se restituie integral dupa trei luni de zile de la adoptarea legii in Parlament, majoritatea senatorilor aprobând un amendament al senatorului PD-L Dan Cârlan, presedinte al Comisiei pentru administratie publica. Tot la propunerea senatorului democrat-liberal, a fost adoptata si propunerea ca sumele care vor fi restituite sa fie asigurate de la bugetul de stat si nu din fondul de mediu. El a argumentat ca, "la fundamentarea bugetului de stat pe 2009, Guvernul si Parlamentul vor trebui sa tina cont ca dispare o sursa de venit de la fondul de mediu, in conditiile in care sunt deja lansate programe de finantare a autoritatilor locale".
 
De asemenea, senatorii au stabilit ca sumele pe care cetatenii trebuie sa le primeasca inapoi trebuie indexate cu rata inflatiei, acceptând un amendament al senatorului conservator Marius Marinescu care a declarat ca "Guvernul trebuie sa le dea oamenilor o despagubire morala si materiala pentru faptul ca le-a tinut imobilizati banii, unora timp de aproximativ un an de zile".
 
Unul dintre programele care se bazeaza pe sumele provenite din taxa de poluare auto este Programul de stimulare a innoirii parcului auto national. Tot din sumele colectate potrivit OUG 50/2007 se mai finanteaza Programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, proiecte de inlocuire sau completare a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara, energie geotermala si energie eoliana, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile (eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale), proiecte privind impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural, dar si proiecte de realizare a pistelor pentru biciclisti, Taxa de poluare auto a inlocuit, de la 1 iulie 2008, taxa de prima inmatriculare auto, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007. Sumele colectate in iulie din taxa de poluare auto s-au ridicat la 40 de milioane de euro.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.