Sistemul ROMPOS promite măsurători cadastrale cu precizie de centimetru

0
 
Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară  (ANCPI) a prezentat, luni, 8 septembrie, la Iaşi, noul sistem ROMPOS (Romanian Position Determination System – Sistemul Românesc de Determinare a Poziţiei). Reprezentanţii ANCPI promit că utilizatorii noului sistem vor putea determina, în timp real, poziţia unui obiect aflat pe teritoriul României cu o precizie de ordinul centimetrilor.
 
Întregul program ROMPOS a costat ANCPI aproximativ 1.200.000 de euro, din care 180.000 au provenit din finanţări externe.
 
„ROMPOS se adresează în primul rând utilizatorilor de tehnologie GNSS (GPS), în special celor care realizează lucrări de geodezie, cadastru, fotogrametrie, topografie, cartografie, GIS, putând fi utilizat şi în alte domenii de activitate în care se doreşte determinarea poziţiei pe baza sistemelor globale de navigaţie prin satelit. Astfel, noile servicii pot fi folosite în navigaţia terestră, maritimă şi fluvială, managementul dezastrelor, geodinamică sau meteorologie”, a declarat Robert Tatu, director general şi preşedinte al Consiliului de Administraţie al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
 
Întrucât sistemul îşi are cea mai mare aplicabilitate în măsurătorile cadastrale, reprezentanţii ANPCI au declarat că odată cu lansarea oficială a ROMPOS, de pe data de 4 septembrie, s-a realizat un important pas înainte pentru eliminarea miilor de procese aflate pe rol din cauza suprapunerii proprietăţilor.
 
„România s-a aliniat astfel la standardele europene şi oricine va accesa prin GPS-ul propriu site-ul www.rompos.ro va putea să determine cu o eroare de maximum doi centimetri poziţia în care se află faţă de orice oraş din România sau alt punct de pe hartă”, a explicat Tatu.

 
 
Cum funcţionează sistemul?

 
După prezentarea teoretică, reprezentanţii ANCPI au făcut o demonstraţie practică în faţa Hotelului Astoria, la care au participat câteva zeci de specialişti dar şi ieşenii aflaţi întâmplător pe strada Lăpuşneanu.
 
Sistemul integrat de stabilire a poziţiei în spaţiu utilizează datele provenite de la cele 48 de staţii amplasate pe întreg teritoriul naţional. „Una dintre aceste staţii permanente a fost montată la Iaşi, urmând ca în cel mai scurt timp să mai fie amplasată încă una la Paşcani. Procesul continuă, astfel că, până la sfârşitul anului, se va ajunge la un număr de 73 de staţii amplasate strategic  în toată ţara”, a mai spus Tatu.
 
Datele furnizate de aceste antene sunt prelucrate de un program special, în valoare de aproximativ 180.000 de euro, program folosit în mai toate ţările din Europa vestică şi centrală.
 
Conectarea la serverul ROMPOS se poate face având la dispoziţie un receptor GNSS (Global Navigaţion Satellite Systems) şi acces internet din teren prin conexiuni de tipul GSM sau GPRS. „Softul folosit de ROMPOS este pus la dispoziţie de noi gratuit, însă echipamentele intermediare trebuie achiziţionate de la furnizori specializaţi. Ieşenii interesaţi au putut contacta, la întâlnirea organizată de noi o serie de astfel de furnizori. Trebuie să precizăm că echipamentele pot fi foarte costisitoare”, a precizat directorul ANCPI.


 
Ce trebuie făcut pentru a beneficia de serviciile ROMPOS?

 
Investiţia unui geodezist care va dori să renunţe la măsurătorile cu ruleta în favoarea unui astfel de sistem va putea ajunge la aproximativ 30.000 euro. „Nu ştiu ce se va întâmpla cu preţurile la serviciile furnizate de un astfel de cadastrist către clienţii săi. Este posibil ca, după obiceiul nostru, al românilor, să se dorească amortizarea investiţiei extrem de repede. Numai mecanismele economiei de piaţă vor reglementa cu adevărat tarifele serviciilor de cadastru”, a comentat Tatu.

 
Achiziţionarea echipamentelor nu este suficientă pentru ca profesioniştii interesaţi să poată avea acces la serviciile ROMPOS. Aceştia vor trebui să parcurgă o serie de etape premergătoare:

1. Informarea generală şi cea tehnică disponibilă pe site-ul http://www.rompos.ro sau prin prin serviciul HelpDesk;

2. Descărcarea de pe site-ul menţionat a unui Formular de înregistrare, completarea şi transmiterea acestuia la ANCPI.

3. Analiza cererii de înregistrare;

4. Aprobarea accesului la serviciile ROMPOS;

5. Semnarea contractului de prestări servicii între furnizor (ANCPI) şi beneficiar;

6. Comunicarea beneficiarului a modalităţii de acces la serviciul/serviciile contractate.

 
 
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.