Cercetători români resping speculaţiile privind pericolele experimentului privind recrearea Big Bang-ului

Cel mai mare şi cel mai scump experiment ştiinţific din toate timpurile menit să recreeze condiţiile existente în momentul Big Bang-ului, va începe miercuri (10 septembrie 2008) la Centrul European pentru Cercetări Nucleare de la Geneva, pe fondul unor vii comentarii la nivel mondial privind riscul apariţiei de găuri negre ce ar pune în pericol însuşi destinul omenirii.

Experimentul – ce a presupus o investiţie de circa opt miliarde de dolari şi contribuţia a circa 6.000 de cercetători din 80 de ţări – constă în punerea în funcţiune a unui accelerator de particule – Large Hadron Collider, un tunel de 27 de kilometri – la 100 de metri în subteran, la graniţa dintre Franţa şi Elveţia.

"Ca expert în siguranţa nucleară pot afirma că experimentul nu prezintă nici un risc. Cred că cei care sunt îngrijoraţi de aceste experimente se înşeală în evaluarea lui, întrucât nu are nici o legatură cu crearea unor eventuale găuri negre, ci doar cu o acţionare mai amplă a unor particule pentru studiul fundamental al materiei", a declarat Lucian Biro, expert în siguranţă nucleară, fost preşedinte al Comisiei Naţionale pentru Activităţi Nucleare (CNCAN).

Acesta a subliniat că experimentul a fost programat cu mult timp în urmă şi nu a creat nici un fel de probleme. "Planurile experimentului au existat de mult timp şi nimeni nu a zis nimic, dar acum s-au trezit foarte mulţi să facă tot felul de afirmaţii. Eu consider că experimentul nu are nici o legatură cu eventualele găuri negre", a adăugat Biro.

La rândul său, Gheorghe Mărmureanu, directorul general al Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica Pământului, a declarat şi el pentru Agerpres că experimentul de miercuri nu va genera cutremure şi nici găuri negre în Univers, iar reacţiile faţă de acest experiment care va recrea condiţiile existente în momentul Big Bang-ului sunt exagerate.

În schimb, Otto Rossler, unul dintre cercetătorii care încearcă să oprească desfăşurarea experimentului, susţine că experimentul ar putea genera teoretic apariţia de găuri negre, iar una dintre aceste potenţiale găuri negre ar putea ajunge la o asemenea dimensiune încât ar putea absorbi Pământul. Rossler face parte dintr-un grup care a atacat proiectul la Curtea Europeană a Drepturilor Omului argumentând că experimentul încalcă dreptul fundamental al omului la viaţă.

Totuşi, sunt slabe şansele ca momentul apropiat de punere în funcţiune a "maşinii timpului" să fie amânat, în ciuda faptului că Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN) a admis că proiectul va crea găuri negre. CERN nu le consideră periculoase, explică Rossler.
Supraveghetorii experimentului resping aceste speculaţii. Un raport dat publicităţii în prima parte a anului dădea asigurări că experimentul nu implică riscuri pentru populaţie.

"De-a lungul a miliarde de ani, natura a generat pe Pământ coliziuni între particule cât un milion de astfel de experimente – şi planeta continuă să existe", se arată în raport. Mai mult, durata de viaţă a găurilor negre de mici dimensiuni este "foarte scurtă", adaugă documentul citat.
Primele "salve" de protoni vor fi lansate în tunel pentru testarea puterii celor mai mari magneţi superconductori din lume. Abia peste o lună va avea loc şi cel mai important moment al experimentului, când se vor produce coliziuni între pachete de protoni a căror viteză va ajunge la 99,9% din viteza luminii.

Se aşteaptă ca LHC să genereze 600 de milioane de coliziuni pe secundă, lucru ce ar putea facilita naşterea unor particule niciodată observate până în prezent, printre care şi bosonul Higgs, aşa-zisa "particulă a lui Dumnezeu".
Reprezentanţii Organizaţiei Europene pentru Cercetare Nucleară (CERN) – citaţi de The Gleaner şi Science Daily – au negat riscul apariţiei găurilor negre – versiuni subatomic ale stelelor căzătoare, care au o gravitaţie atât de puternică încât pot atrage înăuntru planete şi alte stele.