Explicatii ale tragediei aviatice de la Barajas

0
 
Avionul companiei Spanair nu era configurat pentru decolare iar comandantul Antonio Garcia Luna nu stia. La 20 august, când pilotul s-a reintors pe pista dispus sa conduca zborul JKK 5022 directia Madrid-Gran Canaria pentru a doua oara, cuvintele schimbate cu copilotul sau pentru a incepe manevrele de decolare au fost: „Flaps, ok. Slats, ok”.
 
Altfel spus, avionul era gata de desprinderea de sol. Surse apropiate anchetei au informat ca aceste cuvinte au fost inregistrate pe cele doua cutii negre ale aparatului MD-82 care a luat foc pe aeroportul din Barajas, intr-o tragedie soldata cu moartea a 154 de persoane, noteaza ziarul El Mundo. Francisco Javier Mulet, asezat la dreapta sa, a deschis probabil inainte cele doua mici piese care ies pe marginea aripilor aeronavei – flapsuri si eleroane posterioare si anterioare – pentru a ajuta la configurarea aripii si a da sustentatia necesara decolarii.
 
Comandantul a inceput sa avanseze fara sa stie ca flapsurile nu fusesera desfasurate. Nimic nu i-a dat de banuit in acest sens, având in vedere ca sistemul sonor de avertisment nu a functionat, potrivit surselor investigatiei. Dupa ce a parcurs trei kilometri, a ridicat coarnele – cum se numeste in jargonul aeronautic mansa avionului – si s-a pregatit sa ridice aeronava de la sol. Problema este ca nu a reusit sa o ridice decât câtiva metri, pentru ca avionul nu putea sa ia in inaltime.
 
Aparatul Sunbreeze a inceput sa vibreze si doua alarme l-au avertizat pe pilot ca ceva nu este in regula, potrivit surselor. „Stoll, stoll, stoll”, s-a auzit in cabina, in timp ce s-a aprins un bec rosu situat al inaltimea ochilor pilotului si copilotului pe care era scris cuvântul stoll. Avionul ii avertiza pe piloti ca pierde inaltime. S-a declansat totodata alarma care i-a avertizat ca se apropie de pamânt. „Don't sink, don't sink”, a rasunat in cabina.
 
Avionul a virat spre dreapta, a lovit solul cu coada si a atins de trei ori violent pamântul inainte de a exploda in apropiere de un pârâu. Ce s-a intâmplat in cabina? Potrivit expertilor si surselor anchetei, comandantul Garcia Luna a incercat probabil prin toate mijloacele sa frâneze avionul. A folosit pedalele – 80% din sistemul de frânare a aeronavei – si a recurs la reversoare, placutele de tractiune situate in partea din spate a motoarelor, care se desfasoara inainte sau inapoi când avionul a atins pamântul in timpul aterizarii. Problema a fost ca una dintre ele (cea de la motorul stâng) era blocata, nefiind operationala.
 
Între ramasitele gasite de anchetatori, doar un motor avea reversorul deschis. Pilotul a facut eforturi sa preia controlul avionului, insa denivelarile de teren situate de-o parte si de alta a pistei din Barajas au agravat accidentul. Kerosenul a fost agitat peste masura iar aparatul MD-82, inmatriculat EC-HFP, a explodat dupa ce s-a târât 1.200 de metri. De ce nu s-au extins flapsurile? De ce nu s-a activat alarma vocala pentru a-l avertiza pe pilot ca aceste mici aripi nu au configuratia corecta?
 
A mai facut pilotul revizia prealabila decolarii inainte de a incerca din nou sa desprinda aparatul de la sol? De ce mecanicul responsabil de intretinerea avionului care a decis sa deconecteze sonda de temperatura a aeronavei nu a verificat de unde provenea avaria. Sunt intrebari care au inca nevoie de raspuns.
 
Una din ipotezele avute in vedere de comisia de ancheta este ca intervenit „o eroare” in functionarea flapsurilor din cauza unei avarii tehnice, care a blocat si sistemul sonor de avertizare a pilotului ca aripa nu are configurarea corecta pentru decolare. Alarma nu a sunat, iar pilotul a inceput manevrele de decolare, linistit stiind ca totul este in ordine.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.