Rupert Murdoch isi vinde canalele TV din Bulgaria si estul Europei

0
 
Retragerea companiei media News Corporation, apartinând magnatului presei Rupert Murdoch, din Bulgaria si Europa de Est provoaca un val de vânzari, intrigi si lovituri, pe fundalul unui scandal legat de plata licentelor intre societatile de cablu si televiziunile private, scrie ziarul austriac Die Presse.
 
La inceputul lui august, postul TV bulgar bTV, apartinând lui Rupert Murdoch, cel mai mare post TV privat receptionat la liber pe canalele terestre din Bulgaria, a anuntat ca va solicita societatilor de cablu plata unei taxe de receptie in valoare de 2,32 leva (1,2 euro) pentru fiecare abonament.
 
Societatile TV au contraatacat, amenintând ca vor suspenda transmisia bTV, amenintarea devenind acum reala, in urma deciziei a 12 societati de cablu din vestul Bulgariei de a intrerupe transmisia postului, in ciuda faptului ca acesta si-a redus pretentiile la 0,95 leva si a anuntat ca va initia negocieri cu asociatia operatorilor de societati de cablu ABKO.
 
Purtatorii de cuvânt ai bTV au reactionat la suspendarea semnalului TV pentru postul lor cu surprindere, afirmând ca o astfel de procedura este in paguba telespectatorilor lor, care au platit totdeauna operatorilor de cablu pentru a putea receptiona postul. Ei au adaugat ca pentru bTV nu este important sa obtina cu orice pret bani de la operatorii de cablu, ci sa fie bine pozitionati in reteaua de cablu TV, operatorii de cablu putând chiar fi scutiti de plata unei licente atâta vreme cât acestia vor da asigurari ca vor face loc in retelele lor noilor canale de cablu ale postului TV, planificate pentru anul viitor.
 
Operatorii de cablu au respins insa CA „santaj curat” propunerea bTV, ei temându-se ca dupa bTV si celelalte doua mari posturi TV private care emit pe canale terestre, Nova TV si TV2 , ar putea solicita si ele licente de transmisie. În Bulgaria opereaza mai multe sute de societati de cablu, majoritatea locale, cele mai mari dintre ele, CableTel si Evrokom, transmitand in continuare emisiunile postului bTV, in ciuda faptului ca directorul CableTel, Dimiter Radev, a condamnat comportamentul de afaceri al postului detinut de Rupert Murdoch, afirmând ca inca pastreaza un ton civilizat dar ca rabdarea operatorilor de cablu are si ea un sfârsit.
 
La mijlocul lui iulie, compania News Corporation a lui Rupert Murdoch a facut cunoscut ca doreste sa vânda canalele sale TV bulgaresti bTV si GTV, impreuna cu toate celelalte posturi TV aflate in posesia acestora din Europa de Est. Conform unor informatii recente, furnizate de canalul de informatii „New Business”, bTV ar urma astfel sa fie vândut pâna la sfârsitul anului pentru suma de 1,1 miliarde euro, printre cei interesati de cumparare numarându-se investitori financiari precum Warburg Pincus Investment Fund, Advent International si GMT Communication Partners, la fel ca si investitorii strategici Central European Media Enterprises (CME – apartinând miliardarului american Ronald Lauder) si RTL Group.
 
Anuntul vânzarii a produs valuri pe piata TV bulgara, la o saptamâna mai târziu atât postul TV Nova TV cât si TV2, care se poate receptiona in intreaga tara din noiembrie 2007, schimbându-si proprietarul. NOVA TV a fost preluat de grupul media scandinav Modern Times Group (MTG) pentru suma de 620 de milioane de euro de la grupul grec Antenna Group. MTG detinea inainte jumatate din actiunile canalelor TV bulgaresti DIEMA. CME, reprezentata in sapte tari din Europa de Est, a platit holdingului media bulgar Top Tone 110 milioane euro pentru 80% din actiunile la canalul TV2 si la canalul sportiv Ring TV.
 
Krasimir Gergov, un intreprinzator de frunte in ramura advertisingului si cel care trage sforile la Top Tone, a transformat TV2, prin achizitii dirijate si reunirea a 27 de licente regionale, in cel de-al patrulea post national, pe lânga televiziunea nationala bulgara BNT, bTV si Nova TV. Modul sau de a proceda a fost insa foarte controversat pe scena media din Bulgaria, acesta torpilând o scoatere la oferta regulata a unei a treia licente de emisie private, blocata insa ani de zile de Consiliul pentru Massmedia Electronica.
 
Fostul moderator TV de la postul national BNT, popularul Kevork Kevorkian, comenta critic la sfârsitul lui iulie, in paginile ziarului bulgar „Trud” (Munca), vânzarea TV2, afirmând ca nu-l intereseaza televiziunile pirat. Însa auzind ca TV2 este oferit spre vânzare, in cazul in care acest lucru se va intâmpla, atunci va fi vorba despre cea mai mare afacere criminala din istoria massmediei bulgare, era el de parere, dat fiind ca este vorba aici despre un post pirat, care transmite in continuare incalcând legea si mai produce si capital din aceasta.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.