Cu ocazia vizitei Papei, Sarkozy pune sub semnul intrebarii secularismul francez

0
 
Vizita pe care Papa Benedict al XVI-lea o efectueaza in aceste zile in Franta, de altfel prima in aceasta calitate, ii ofera presedintelui francez Nicolas Sarkozy posibilitatea de a demonstra ca vede un rol mai deschis pentru religie in societatea franceza, spre deosebire de orice presedinte in Franta ultimilor zeci de ani. Prin atitudinea sa fata de aceasta problema, presedintele pune astfel sub semnul intrebarii statutul laicitatii in Franta, in conditiile in care secularismul este un concept definitoriu pentru identitatea franceza, noteaza publicatia The Christian Science Monitor.
 
Secularismul societatii franceze este rezultatul a sute de ani de eforturi de a indeparta influenta bisericii Romano-Catolice din institutiile franceze si de a-i diminua autoritatea morala. Media franceze nu discuta probleme legate de religie. La birou sau acasa, majoritatea credinciosilor francezi nu le spun colegilor ca participa la slujba sau merg la biserica. Pe scurt, religia este considerata o chestiune ce tine de sfera privata. Si cu toate acestea, vineri, presedintele francez si sotia sa, Carla Bruni, au incalcat protocolul si l-au asteptat pe Papa la aeroport.
 
Mai mult, cuplul prezidential l-a gazduit pe Papa la palatul Élysée si a asistat la o discutie in prezenta acestuia intr-o manastire cisterciana recent restaurata, din centrul Parisului, unde in fata a peste 700 de intelectuali si artisti, Sarkozy a afirmat deschis ca, desi secularismul este important, el nu ar trebui sa fie o forta ostila care se opune oricarei discutii despre Dumnezeu, credinta si transcendenta. În acest context, presedintele a sustinut ideea unei „laicitati pozitive”, care permite religiei sa contribuie la o societate etica.
 
La rândul sau, Benedict al XVI-lea, a pledat pentru „un secularism sanatos”, sugerând audientei ca „este fundamental sa fim mai constienti de rolul de neinlocuit al religiei in formarea constiintelor”. Potrivit publicatiei citate, Sarkozy este probabil singurul politician francez care ridica problema laicitatii intr-o societate in care numarul credinciosilor care trec pragul bisericii este intr-un declin abrupt. Criticii presedintelui sustin ca un presedinte ales pentru a sustine legile Republicii nu are ce vorbi despre Dumnezeu.
 
Printr-o astfel de atitudine, cred ei, presedintele incalca legea din 1905 care proclama separarea statului de biserica, trimitând religia in sfara privata, dupa zeci de batalii amare cu Biserica Catolica. Acest lucru nu l-a impiedicat insa pe presedintele francez sa socheze constant Franta pe marginea acestui subiect. Daca anul trecut, Sarkozy a vizitat Vaticanul unde a vorbit despre un dialog religios mai robust in Franta, in ianuarie presedintele francez s-a adresat Consiliului Shura din Arabia Saudita folosind de 14 ori cuvântul „Dumnezeu”, asa cum nu a mai facut-o niciodata un presedinte francez, intr-un discurs despre o mai mare intelegere a Islamului.
 
Cu toate acestea, unele voci sustin ca printr-o astfel de atitudine, Sarkozy se adreseaza de fapt conservatorilor catolici, care, in proportie de 70% au votat pentru el la ultimele alegeri. De asemenea, Sarkozy se adreseaza unei generatii post-laice din Occident, unde ideile de transcendenta si de dimensiune spirituala a vietii sunt discutate pe larg. Nu in ultimul rând, presedintele francez vorbeste unei comunitati islamice din ce in ce mai importante in Franta, care doreste sa isi manifeste deschis credinta.
 
Mai controversate ramân insa remarcile lui Sarkozy, potrivit carora profesorii nu sunt la fel de importanti ca preotii in transmiterea valorilor, in conditiile in care multe razboaie religioase din Franta de la sfârsitul secolului al XIX-lea s-au desfasurat intre biserica si scolile publice.
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.