Cum să-ţi pui oamenii la treabă, fără reproşuri, concedieri sau ton ridicat?

0
Advertorial 
 
"În primul rând, un manager profesionist trebuie să ştie că obiectivul său nu este să-i placă oamenii cu care lucrează şi nici să-i schimbe. Scopul său este de a le valorifica talentele şi calităţile pentru care au fost angajaţi"
 
La fel ca şi în ţările avansate din punct de vedere antreprenorial, managerii români îşi dau seama din ce în ce mai mult că măsura succesului propriei afaceri începe să nu se mai bazeze doar pe propriile cunoştinţe şi deprinderi profesionale, ci se defineşte prin nivelul de motivare, focusare şi performanţă la care se află întreaga echipă.
 
Concret, tabloul ce se desprinde din mărturiile celor mai mulţi directori, şefi sau administratori de societăţi private sau cu capital de stat, este că aceştia sunt din ce în ce mai ocupaţi preluând multe dintre atribuţiile angajaţilor. "Am să ajung să fac eu şi cafeaua, pentru că se pare că v-aţi învăţat să rezolv eu totul!", se poate auzi la cele mai multe dintre şedinţele de bilanţ. Managerii observă la oamenii din subordine o "lipsă de chef de muncă şi iniţiativă", "dezordine în program", "inconsecvenţă în realizarea sarcinilor de servici" şi, cel mai grav, "neatingerea target-urilor" cu consecinţe directe asupra veniturilor companiei.
 
Astfel, "şeful", mai cu experienţă sau mai proaspăt "uns", care până mai ieri avea drept unică preocuparea propria performanţă profesională se vede în faţa unei noi provocări şi anume: "Cum mă descurc eu cu angajaţii? Cum îi fac să se schimbe şi să-i motivez să-şi îndeplinească sarcinile în mod performant?".
 
"Obiectivul unui manager este de a valorifica talentele angajaţilor"
 
Din fericire, nu suntem prima societate în tranziţie în care se petrece acest fenomen, astfel că specialiştii în studiul comportamentului uman au dezvoltat mai multe metode de a veni în sprijinul managerului dezamăgit şi chiar copleşit de relaţia defectuoasă cu angajaţii. Unul dintre posibilele răspunsuri la această problemă a venit din partea lui Radu Nechita, training partner în cadrul "Mentor Training" SRL, societate specializată în oferirea de servicii de instruire şi consultanţă.
 
"În primul rând, un manager profesionist trebuie să ştie că obiectivul său nu este să-i placă oamenii cu care lucrează şi nici să-i schimbe. Dacă ar fi să-l cităm pe Alfred Sloane, ex-CEO al «General Motors», obiectivul său este de a le valorifica talentele şi calităţile pentru care au fost angajaţi iniţial. Cel care trebuie să se schimbe este chiar managerul, iar acest lucru se realizează numai prin învăţarea şi însuşirea manierei corecte de gestionare a relaţiei cu angajaţii prin adaptarea stilului de conducere la nivelul fiecăruia de dezvoltare", ne-a explicat Radu Nechita, training partner în cadrul "Mentor Training" SRL.
 
Învăţare pentru începători, coaching pentru cei care şi-au pierdut motivaţia
 
Primul pas este conştientizarea nivelului de dezvoltare al angajaţilor, care pot fi categorisiţi pentru o mai simplă înţelegere, în funcţie de abilităţile dobândite şi gradul de motivare, astfel: "începător entuziast", "învăţăcel deziluzionat", "colaborator cârcotaş" şi "performer de vârf".
 
"Există, dacă vreţi, o serie de reguli de bază de care ar fi bine să se ţină cont. În primele trei luni ale unui angajat nou, se practică un comportament managerial directiv, prin care se înţelege predarea sistemelor de lucru şi de valori ale companiei", a menţionat Radu Nechita.
 
De asemenea, pentru colaboratorii mai vechi ce şi-au pierdut între timp entuziasmul, cel mai bine este să li se ceară sfatul şi sprijinul, ceea ce le arată că le este valorizată experienţa, manifestând în acelaşi timp un comportament suportiv. "În nici un caz nu le delegaţi acestora sarcini noi şi nu-i avansaţi în funcţie, întrucât îi veţi demotiva pe angajaţii performanţi, fără a avea garanţia că îi veţi readuce la acţiune pe ceilalţi", a precizat Radu Nechita.
 
În ceea ce priveşte delegarea de sarcini care în mod normal erau îndeplinite de manager este bine să fie acordată doar performerilor. "Acordaţi-le acestora mai mult timp decât celor care au productivitate scăzută. Scopul într-o companie axată pe profit nu este de a îmbunătăţi media echipei, ci de a maximiza potenţialul performerilor", a atras atenţia trainerul Mentor Training.
 
Un nou "sport" pentru manageri
 
Cei mai mulţi dintre angajaţii unei firme cu probleme de personal se află în stadiul de "învăţăcel deziluzionat" sau de colaborator care şi-a pierdut entuziasmul. Relaţia cu aceştia reprezintă piatra de încercare pentru managerii care se luptă să îşi aducă echipa la performanţă. În loc de şedinţele cu reproşuri şi nervi, care dau dureri de cap de ambele baricade, managerii care îşi dau seama că stilul punitiv nu mai dă roade, iar concedierea este prea scumpă în contextul crizei de personal calificat, au la îndemână o metodă de antrenarea a angajaţilor cu scopul de a obţine rezultatele planificate.
 
"Această metodă se numeşte coaching managerial. Noi am reuşit să o sintetizăm în şapte paşi pe care managerul poate să-i înveţe şi să-i pună în aplicare în cadrul întâlnirilor cu angajaţii ieşiţi din performanţă", a precizat Radu Nechita.
 
Ca şi scop, acest coaching se poate asemăna cu metodele de antrenare ale sportivilor, însă metoda se realizează sub forma unor întâlniri directe între manager şi angajat, întâlnirile putându-se planifica ori de câte ori este nevoie, în cadrul unei luni de activitate. "Antrenarea se face doar cu angajaţii care nu sunt în stadiul de performanţă, fără a fi în primele două luni de activitate, adică sub management directiv, când au nevoie de îndrumare, monitorizare, supervizare", a explicat Radu Nechita.
 
Cu preţul unei după-amieze petrecute în prezenţa unui trainer cu experienţă, orice manager poate însuşi, în manieră interactivă, metoda de "Coaching în 7 paşi", precum şi alte instrumente manageriale de îmbunătăţire a performanţelor proprii, dar şi ale echipei.
"Mentor Training"  SRL Piatra Neamţ este o societate specializată în oferirea de servicii de instruire şi consultanţă, bine-cunoscută pentru companiile orientate spre client şi calitate din zona Moldovei şi nu numai.
 
Contact: SC Mentor Training SRL, Tel/fax: 0233.233.638, E-mail: office@mentortraining.ro
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.