Efectul „fabuloaselor” amenzi aplicate de OPC Iaşi

0
La aproximativ un an de la preluarea, în octombrie 2007, a conducerii Inspectoratului Regional pentru Protecţia Consumatorului (IRPC), responsabil de judeţele Iaşi, Botoşani, Suceava şi Vaslui, am dorit să aflăm de la inspectorul-şef Valerian Sălăvăstru ce efecte se resimt în urma acţiunilor de control întreprinse şi amenzilor aplicate. Cu atât mai mult cu cât sancţiuni de 1.000, 2.000, 3.000 RON au fost "îndurate" de comercianţi al căror profit se măsoară  în milioane de euro…

 
– La un moment dat, s-a făcut mare vâlvă în legătură cu neregulile depistate de inspectorii IRPC Iaşi la societăţile "Marcel", "Billa", pentru care se ajunsese la propunerea de închidere. Ce s-a mai întâmplat şi de ce nu s-a mai pomenit nimic despre aceste  cazuri?
– Fabrica de mezeluri "Marcel" SRL Răchiteni a fost închisă temporar până la remediere. Producătorul şi-a schimbat tehnologia, întrucât membrana utilizată în trecut la învelirea salamurilor permitea retenţia unei cantităţi de apă mai mari decât normele, fapt constatat prin rezultatele de la laboratorul "Larex". Pe mine mă bucură faptul că o măsură de-a noastră a dus la schimbarea unei tehnologii, aceasta este contribuţia reală a unei activităţi de control adusă în scopul protecţiei consumatorului.
 
În ceea ce priveşte supermarketul "Billa", recontroalele au confirmat faptul că nu se mai depozitează produse alimentare în ţarcul de afară, în soare. Urmare a acestei constatări s-au întreprins controale la toate marile magazine în ceea ce priveşte condiţiile de depozitare şi menţinere a lanţului de frig. În orice caz, se vor face recontroale permanent, iar pentru abateri similare repetate vom putea dispune închiderea magazinului.
 
 
ANPC ignoră neregulile de la "Aldis"
 
 
– Dar în cazul "Aldis"?
– "Aldis" este operator naţional, iar IRPC nu are competenţa de a închide agenţi economici din afara arealului de responsabilitate. În schimb, am transmis materialele cu constatările noastre, împreună cu propunerile de închidere, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului. Cei de la Bucureşti trebuie să decidă în consecinţă şi să ia măsuri, însă, deocamdată, nu s-a întâmplat nimic.

 
– Cum explicaţi faptul că, deşi aceleaşi produse "Aldis" se vând în toată ţara, doar IRPC Iaşi a sesizat neregulile şi a sancţionat firma de trei ori?
– Nu pot face o analiză a activităţii colegilor mei din alte judeţe. Pot spune doar că a crescut incisivitatea controlalelor la Inspectoratul din Iaşi.

 
Verificările la "Kosarom", declanşate la solicitarea presei
 
 
– Din postura unui consumator obişnuit – consumatorul Valerian Sălăvăstru, nu vi se pare curios faptul că firme precum "Aldis", "Koket", "Marcel" sunt verificate şi sancţionate periodic, în timp ce altele (cel puţin un mare producător local) sunt ocolite de controale?
– Vă referiţi la "Kosarom", presupun. S-a dispus control, în urmă cu aproximativ o lună. Este adevărat, în urma întrebărilor similare primite din partea unui cotidian ieşean ("Ziarul de Iaşi" – n.r.). Ne mai scapă si nouă pentru că suntem inspectorat regional, avem în atenţie patru judeţe şi nu putem avea atenţia focusată chiar pe toate aspectele. Au fost trimise la "Larex" probele preluate de la "Kosarom" şi aşteptăm rezultatele analizelor.

 
– Am observat că unele supermarket-uri sau unii dealeri auto au fost amendaţi cu "fabuloasele" sume de 1.000, 2.000, 3.000 RON. Ce efect poate avea o astfel de amendă asupra unui comerciant, în condiţiile în care profitul acestuia se măsoară  în milioane de euro?
– Amenda este relevantă pentru educarea pieţei, atât a agenţilor, cât şi a consumatorului. Acesta din urmă trebuie să ştie că atunci când intră într-un service trebuie să existe la vedere toate documentele de atestare a activităţii, tarifele şi telefonul OPC.

 
– De ce nu se încearcă stabilirea unei grile de amenzi în funcţie de cifra de afaceri, aşa cum este în cazul sancţiunilor aplicate de Consiliul Concurenţei?
– Propunerile de creştere a cuantumului amenzilor le face legiuitorul. Eu sunt inspectorat şi aplic legislaţia în vigoare. Teoretic, parcă aş vrea amenzi mai mari. Însă, consider că măsurile complementare: retragerea temporară de la comercializare sau suspendarea temporară a activităţii sau chiar închiderea sunt destul de usturătoare, chiar mai dureroase decât o simplă amendă. Ar fi inuman să dăm amenzi copleşitoare sau să închidem cu foarte mare uşurinţă agenţii economici.
 
La  "Billa" au fost 5-6 abateri şi le-am sancţionat, însă încercăm să facem un echilibru între gravitatea abaterii şi măsura corectivă. Pe mine mă interesează să se corecteze piaţa, nu să dau amenzi mari sau să închid. Important este să vedem că agenţii economici înţeleg să se corecteze singuri. Ameninţarea că ar putea să vină OPC în control şi i-ar putea închide are suficientă forţă de corectare.

 
Pompierii, Inspectoratul în Construcţii şi DSVSA nu îşi fac treaba în cazul "Siraj"
 
 
– Atât autorităţile locale, cât şi consumatorii, au căzut de acord asupra faptului că "Siraj"-ul este o mare problemă. Cu toate acestea, controalele OPC au fost sporadice, iar sancţiunile acordate au o valoare simbolică în comparaţie cu multitudinea de nereguli care se sesizează cu ochiul liber. Ce aveţi de gând să faceţi în această privinţă?
– OPC poate să amendeze doar pe actul de comerţ, la "Siraj" ar trebui să mai intervină şi alte instituţii de control care ar trebui să acţioneze pentru închiderea complexului. De exemplu, Pompierii, Inspectoratul în Construcţii pentru neconformitatea clădirii, DSVSA (Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor) pentru produsele alimentare. Dacă ar fi existat posibilitatea de închidere din punctul nostru de vedere, probabil că am fi făcut-o.
 
Acolo este, însă, un artificiu care, din punct de vedere legal, ne împiedică. Administratorul complexului se ocupă de închirierea spaţiilor. La descinderi, noi dăm amenzi pentru agenţii economici chiriaşi, se dă decizie de oprire de la comercializare, DSV şi Poliţia sunt cele care au competenţe de confiscare a mărfurilor. Însă, nu putem dispune în acelaşi timp, închiderea spaţiului respectiv întrucât este închiriat.  

 
– Deşi se spunea că noile reguli de funcţionare, impuse la un moment dat, vor elimina second-handurile de pe piaţă, acestea s-au înmulţit… Ce condiţii trebuie să îndeplinească produsele dintr-un SH şi câte verificări s-au efectuat pe această linie?
– Acest fapt ne-a scăpat din vedere, din câte ştiu eu. Îl luăm ca temă şi vom face controale.

 
– În acest an, câte controale s-au făcut la magazinele din "Moldova Mall" şi "Iulius Mall"? Dar la agenţiile de turism şi la operatorii de transport urban şi interurban?
– Au fost foarte multe. Eu, personal, am fost la cele două mall-uri. Cred că prin decembrie s-au dat amenzi la firme din "Iulius Mall". Şi pe agenţiile de turism au fost controale, au fost şi tematici în sezonul estival. Am avut chiar o situaţie destul de dificilă în cazul grupului de turişti lăsat prin Bulgaria, pentru care s-au aplicat amenzi.
 
Pe transportul în comun a fost amendat "Unistil"-ul. Problema este că suntem prea puţini pentru a putea supraveghea transportul în comun, care este o speţă mult prea complicată. Am avea nevoie de mai multe sesizări din partea populaţiei pentru a putea depista neregulile în mod concret.  

 
Salarii modeste la Protecţia Consumatorilor
 
 
– Câţi angajaţi are IRPC şi câţi dintre aceşti salariaţi au atribuţii de control? Care este salariul mediu şi planul de amenzi al unui angajat-inspector?
– Suntem 60 cu tot cu mine. Dintre aceştia, 50 cu atribuţii de control. Pe Iaşi, de exemplu, sunt 15 oameni în total, care trebuie să meargă în tot judeţul. Remuneraţia este conform grilei de salarizare a funcţionarilor publici: 8-9 milioane ROL pentru debutanţi, mergând până la 15-16 milioane ROL pentru consultanţii superiori. Nu există plan de amenzi şi nici nu se dau comisioane din amenzi.

 
– Câte procese de contestare a amenzilor aplicate de IRPC aveţi pe rol la momentul acesta?
– Contestaţiile vin pentru mai puţin de 10% din amenzi. Marea majoritate a agenţilor economici consideră justă amenda şi o plătesc în 15 zile de la acordare. Acest fapt, împreună cu creşterea incisivităţii acţiunilor de control, a dus la dublarea cuantumului amenzilor încasate de IRPC în ultimul an, de la 830 milioane ROL, la aproximativ 3 miliarde ROL, cât s-a înregistrat în luna iulie 2008. În acelaşi timp, a crescut de cinci ori şi cuantumul amenzilor acordate, însă acestea sunt mai puţin relevante.
 
Mai sunt şi operatori recalcitranţi şi chiar violenţi cum este cazul "Casa Lavric". În această speţă vom continua controalele în mod intenţionat până când se vor conforma, vom putea dispune chiar şi închiderea localului, pentru abateri repetate.
 
 
 
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.